بحران آموزش در انگلیس/آغاز سال تحصیلی جدید در سایه فقر و مشکلات ساختمانی مدارس 

لندن – ایرنا – سال تحصیلی جدید در قلمرو ششمین اقتصاد جهان، امروز (دوشنبه) درحالی آغاز شد که از یک سو شمار دانش‌آموزان بیشتری به دلیل مشکلات اقتصادی با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر ساختمان صدها مرکز آموزشی به دلیل آنچه استفاده از بتن نامرغوب نامیده شده، در معرض ریزش قرار دارند و بسیاری از کلاس‌ها در کانکس و یا بصورت برخط (آنلاین) برگزار شد.

به گزارش ایرنا، وزیر آموزش انگلیس، خانم «گیلیان کیگان» امروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که مدارس بیشتری ممکن است به فهرست ساختمان‌های غیر ایمن اضافه شوند. این درحالیست که به گفته وی هنوز ۱۰ درصد مدارس، فرم ارزیابی وضعیت ساختمانی خود را ارائه نکرده‌اند.

طبق آمارها، ساختمان ۱۰۴ مرکز آموزشی در انگلیس غیرایمن شناسایی شده‌اند. البته دولت لندن هنوز آمار رسمی در این زمینه منتشر نکرده و خانم کیگان گفت که منتظر دریافت فرم ارزیابی ساختمان تمام مدارس است تا فهرست نهایی را منتشر کند.

بسیاری از والدین دانش‌آموزان امروز فرزندان خود را در سایه اضطراب و نگرانی روانه مدرسه کردند. گزارش‌ها حاکیست که ده‌ها مرکز آموزشی امروز به دلیل مشکل ساختمانی بازگشایی نشده و دانش‌آموزان ناگزیر یا بصورت برخط (آنلاین) در کلاس‌ها شرکت کرده و یا به سایر مدارس محلی منتقل شده‌اند. این درحالیست که طبق رویه قانونی، ظرفیت کلاس‌ها نباید از ۳۰ دانش‌آموز تجاوز کند و به گفته رسانه‌ها، هزاران دانش‌آموز سال جدید را در کانکس‌های موقت آغاز کردند.

روزنامه گاردین امروز در گزارشی مقصر وضع موجود را «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس معرفی کرد. این نشریه عنوان کرد که نامبرده هنگامی که سکان وزارت دارایی را برعهده داشت، بودجه بازسازی مدارس مورد نیاز را تامین اعتبار نکرده بود.

گاردین به نقل از «جاناتان اسلیتر» معاون پیشین وزارت دارایی انگلیس نوشت که آقای سوناک، از ۴۰۰ مرکز آموزشی که طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نیاز به بازسازی داشتند، ابتدا با تخصیص بودجه ۱۰۰ مدرسه موافقت کرد و سپس آن را به ۵۰ فقره کاهش داد.

اسلیتر با بیان اینکه به نظر او این مساله باید در اولویت قرار می‌گرفت افزود: «اما سیاست در مورد انتخاب است و این انتخابی بود که آنها صورت دادند.»

استفاده از بتن نامرغوب، پیش‌تر نیز خبر ساز و معلوم شد در شماری از بیمارستان‌های انگلیس، این نوع بتن به کار رفته و مقامات بیمارستان مجبور به تخلیه بیماران از بخش‌های با احتمال فروریختن ساختمان شدند. اوایل امسال هم سقف دست کم چهار مدرسه فروریخت و نگرانی دانش آموزان و والدین را در پی داشت.

بحران آموزش در انگلیس اما به اینجا ختم نمی‌شود و طبق آمارها، شمار بیشتری از دانش‌آموزان سال جدید تحصیلی را در سایه فقر آغاز کردند. گاردین به نقل از مقامات آموزش انگلیس نوشت: امسال آمار بیشتری از کودکان با لباس‌های کثیف، موهای شسته نشده و دندان‌های مسواک نشده به مدرسه رفتند.

بر اساس یک نظرسنجی صورت گرفته از ۵۰۰ نفر از کارکنان مدارس انگلیس، ۷۲ درصد فکر می‌کنند که فقر بهداشتی در مراکز آموزشی به نسبت سال گذشته افزایش یافته است و ۷۱ درصد انتظار دارند که این میزان امسال افزایش یابد.

«جولی مک کالوچ» مدیر بخش سیاسی انجمن رهبران مدارس و کالج‌ها (ASCL) نیز در این زمینه گفت: «فقر بهداشتی با سطوح بسیار بالای محرومیت مرتبط است، زیرا خانواده ها با هزینه چیزهایی مانند ماشین لباسشویی، قبض انرژی و لباس دست و پنجه نرم می کنند.»

وی با بیان اینکه «این موضوع از مدت‌ها پیش مطرح بوده» افزود: اما پس از همه‌گیری کرونا و بحران هزینه‌های زندگی، به معضل تبدیل شده و دولت باید برای مقابله با این مشکل اقدامات بیشتری انجام دهد.» کلوچ تصریح کرد: سطح فقر کودکان در انگلیس قابل قبول نیست.

نتایج آمارهای رسمی هم نشان می‌دهد که حدود یک سوم کودکان در انگلیس در فقر زندگی می‌کنند. بر اساس گزارش وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس ۴.۲ میلیون کودک معادل ۲۹ درصد از جمعیت زیر ۱۸ سال در یک سال منتهی به آوریل ۲۰۲۲، در فقر نسبی بوده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که حدود ۳۵۰ هزار کودک دیگر سال گذشته پس از تصمیم دولت برای توقف کمک هزینه‌ معیشتی اضافی که برای دوران همه‌گیری کرونا تخصیص داده شد، در پی افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی به فقر نسبی کشیده شدند.

با این حال، کارشناسان می‌گویند که آمار کودکان فقیر، به ویژه کارتن‌خواب‌ها که دولت به شمار آن ها دسترسی ندارد، بالاتر از این میزان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha