۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۲۳:۱۲
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85217553
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زلنسکی: برپایی صلح پایدار در اوکراین و اروپا بدون آزادسازی مناطق اشغالی غیر ممکن است

تهران-ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین روز جمعه در اظهاراتی گفت که صلح پایدار در اوکراین و اروپا بدون بازگشت کریمه، حل مسئله دونباس و آزادسازی مناطق اشغالی دست یافتنی نیست.

به گزارش جمعه شب ایرنا از خبرگزاری "آناتولی", زلنسکی در یک پیام ویدئویی به نشست انجمن آمبروستی که در شهر سرنوبیو در سواحل دریاچه کومو در ایتالیا برگزار شد،گفت که اوکراین کریمه را به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت نمی‌شناسد.

وی تاکید کرد: سایر کشورها نیز آن را به رسمیت نمی‌شناسند، بنابراین وضعیت پایدار نیست و ناآرامی پایدار وجود خواهد داشت. روسیه به دنبال این ناآرامی است. این مساله از طریق روش‌های دیپلماتیک یا نظامی قابل حل است. خروج نیروهای روسیه از شبه جزیره کریمه جان انسان‌ها را نجات خواهد داد.

رییس جمهور اوکراین تاکید کرد که خروج نیروهای نظامی از منطقه زاپوریژیا "اقدام اصلی برای جلوگیری از بروز یک فاجعه هسته‌ای است. "

ولودیمیر زلنسکی همچنین ادعا کرد که روسیه در تلاش برای ایجاد هرج‌ومرج در آفریقا به‌عنوان یک استراتژی انحراف توجه جهانی است.

وی گفت: تلاش روس‌ها برای ایجاد هرج و مرج در آفریقا یک اقدام از موضع ضعف است نه قدرت. در واقع، آن‌ها سعی دارند توجه جهان را منحرف کنند.

به گزارش ایرنا, این درحالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو ۲۰ میلیارد دلار برای توسعه مناطقی که روسیه در جریان جنگ از اوکراین گرفته، اختصاص می‌دهد.

پوتین امروز جمعه گفت که روسیه قصد دارد ۱. ۹ تریلیون روبل (حدود ۲۰ میلیارد دلار) از بودجه فدرال برای توسعه «مناطق جدید» در  ۵ سال آینده اختصاص دهد.

روسیه هیچ یک از چهار منطقه‌ اوکراین که سال گذشته به خاک خود الحاق کرد را به طور کامل تحت کنترل ندارد و الحاق یک جانبه از سوی تعداد انگشت شماری از کشورهای متحد مسکو به رسمیت شناخته شده است.

مسئولان منصوب شده از سوی روسیه روز پنجشنبه در بخش‌هایی از این مناطق الحاقی، انتخابات محلی برگزار کردند و در پی تقویت حاکمیت مسکو در این مناطق هستند.

مناطق دونتسک، لوگانسک، زاپوریژیا و خرسون همراه با شبه جزیره کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود الحاق کرده، تقریبا یک پنجم کشور اوکراین را تشکیل می‌دهند.

در هر چهار منطقه، فرمانداران منتخب مسکو که ترکیبی از سیاستمداران کهنه کار طرفدار روسیه و آن‌هایی که فقط در سطح محلی شناخته می‌شوند، به دنبال دوره کامل ریاست هستند. نتیجه این انتخابات در روز ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) مشخص می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha