قطع همکاری با هیچ استادی به دلیل مسایل سیاسی یا فرهنگی نشده است

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: با هیچ استاد این دانشگاه به دلایل مسایل سیاسی یا فرهنگی قطع همکاری نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، فرهاد دانشجو روز دوشنبه در نشست خبری در واکنش به برخی اخبار مبنی بر پایان همکاری با برخی اساتید دانشگاه ها در روزهای اخیر و حواشی آن در فضای مجازی اظهار داشت: در دانشگاه تربیت مدرس هیچ استادی نداریم که به دلیل مسایل سیاسی و فرهنگی، دانشگاه با وی قطع همکاری کرده باشد.

وی افزود: اما استادی داریم که به دلیل این که از کشورهای دیگر به وی پیشنهاد شد و ایران را ترک کرد، با وی قطع ارتباط همکاری کردیم، یا استادی در دوره ای بدون مجوز دانشگاه پنج ماه به خارج از کشور رفت و وقتی به کشور بازگشت، تعهد خدمت داد، اما دوباره تعهد را اجرا نکرد و بدون مجوز از ایران رفت، یا استادی هشت سال مداوم نتوانست امتیاز لازم را برای اخذ رتبه علمی کسب کند که با آنها قطع همکاری کردیم .

رییس دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: اساتید این دانشگاه، با تجربه و بادرجه علمی بالا هستند و در جناح بندی‌ها نمی‌گنجند و اگر هم جناحی هستند از اصولگرایان و اصلاح طلبان خوب نظام بوده و به یک پختگی سیاسی رسیده اند و می توانیم یکدیگر را تحمل کنیم.

دانشجو همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آیا پرونده استادی در دست بررسی است، گفت: پرونده‌ای که موضوع آن قطع ارتباط همکاری باشد، وجود ندارد، اما مثلا استادی بارها سر ساعت تدریس در کلاس دانشگاه حضور نمی یافت که به وی تذکر داده شد و استاد هم توجیه شد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: هیچ عضو هیات علمی نداریم که حکم آن قطع ارتباط همکاری با دانشگاه باشد. 

دانشجو ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس در جریان اغتشاشات هم جزو کم حاشیه ترین دانشگاه‌ها بود و حتی معترضین در این دانشگاه پخته بودند و جنس اعتراضات آنها تندروی همانند جاهای دیگر نبود، البته چون دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند، این موضوع بی تاثیر نبود و مسایل فرهنگی هم خوب مدیریت شد. سه دانشجوی بازدداشتی در جریان اغشاشات داشتیم که از آنها تعهد گرفته شد و در حال حاضر هیچ دانشجویی بازدداشتی نداریم.

با ادغام دانشگاه پیام نور مخالف هستم

وی همچنین در واکنش به موضوع ادغام دانشگاه پیام نور گفت: با محدود کردن این دانشگاه و ادغام آن و از بین بردن امکاناتی که سالیان سال به زحمت به وجود آمده است، به شدت مخالف هستم. چهار هزار عضو هیات علمی و  هزاران دانشجو و کارمند را بی جهت دچار مشکل می‌کنیم. این طرح کارشناسی نیست و  با طرح آمایش آموزش عالی همخوانی ندارد و امیدواریم وزات علوم و مجلس بتوانند این کار را به صورت کارشناسی اجرا کنند. 

۱۹۶ میلیارد تومان بدهی دانشگاه تربیت مدرس در دولت سیزدهم پرداخت شد

رییس دانشگاه تربیت مدرس در بخش دیگری از این نشست خبری از پرداخت بدهی ۱۹۶ میلیارد تومانی این دانشگاه در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: با حمایت دولت بسیاری از مشکلات این دانشگاه حل و فصل شد.

دانشجو اظهار داشت: دانشگاه تربیت مدرس طی سال های گذشته ۱۹۶ میلیارد تومان بدهی داشت که در دولت سیزدهم توانستیم تمام بدهی دانشگاه را پرداخت کنیم و حتی حقوق استادان حق التدریسی که از سال ۹۷ پرداخت نشده بود، واریز شد.

وی ادامه داد: به استناد اظهارات برخی صاحبنظران، وقتی دانشگاه ها از دولت گذشته به ما تحویل شد، تقریبا در مرز ورشکستگی بودند، به عنوان مثال در دانشگاه تربیت مدرس از سال ۹۷ به بعد حقوق اساتید حق التدریسی پرداخت نشده بود و حق عضویت و استفاده از منابع بین المللی این دانشگاه هم واریز نشده بود، استادان حق التدریسی می‌گفتند فکر می‌کردیم هیچ وقت حقوق ما پرداخت نمی شود.

رییس دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: آزمایشگاه‌های این دانشگاه از کار افتاده بود، برخی از این دستگاه ها ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارند که برای تعمیر و تجهیز آنها به ۵۰۰ میلیون تومان نیاز بود که در دولت سیزدهم به ویژه در یک سال گذشته، تمام دستگاه‌های از کار افتاده تعمیر شدند. تقریبا ۹۰ درصد دستگاه‌هایی که بیش از چهار تا پنج سال از کار افتاده بودند و دیگر مورد استفاده قرار نمی گرفتند در دولت سیزدهم تعمیر و تجهیز شدند و در حال حاضر دانشجویان برای کارهای پژوهشی از آنها استفاده می‌کنند.

دانشجو همچنین گفت: وقتی دانشگاه تربیت مدرس به ما سپرده شد، بیش از ۱۹۶ میلیارد تومان بدهی داشت و امروز در این دولت با حمایت رییس جمهور این مشکلات به کلی حل شد و یک ریال هم بدهی نداریم. برای دانشگاهی که همه بودجه آن صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان می شود، ۱۹۶ میلیارد تومان یعنی معادل ۲ تا سه سال کل بودجه پژوهشی دانشگاه است.
وی به حمایت رییس جمهور از دانشگاه ها اشاره و تصریح کرد: مشکلات مراکز آموزش عالی از طریق وزارت علوم، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه حل و فصل شد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با تشریح فعالیت های این دانشگاه در دولت سیزدهم گفت: در دولت آیت الله رئیسی توافق شد که بیش از ۱۰۰ طرح پژوهشی کاربردی مساله محور در این دانشگاه انجام شود. دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۴۰۱ دانشگاه درجه یک سرآمد شد و در واقع این دانشگاه تنها دانشگاهی است که درجه سرآمدی دریافت کرده است.

دانشجو، دانشگاه تربیت مدرس را دانشگاهی «مساله محور» و «مشکل حل کن» توصیف کرد و اظهار داشت: این دانشگاه بدنبال حل مشکلات کشور به صورت علمی رفته است و در این راستا اقدامات زیادی هم انجام داده است.

وی با بیان این که دانشگاه تربیت مدرس دارای ۱۷ دانشکده است، افزود: دانشکده های اقتصاد و مدیریت، علوم انسانی، فناوری های بین رشته ای، مکانیک، عمران و محیط زیست، کشاورزی، منابع طبیعی و علوم دریایی، حقوق از جمله این دانشکده ها است و تنها دانشگاهی است که دانشکده علوم پزشکی دارد و در کنار آن ۱۵ مرکز تحقیقات و پژوهش و یک پارک علم و فناوری فعالیت می کند که بیش از ۱۷۰ شرکت دانش بنیان و یا مستعد دانش بنیان شدن در آن مستقر هستند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که این دانشگاه دارای ۱۱ هزار دانشجو و ۷۹۸ استاد و عضو هیات علمی است، گفت: شرکت های دانش بنیان مستقر در این دانشگاه به مرحله تولید رسیده اند و پژوهشگاه‌های این دانشگاه هم طرح های مورد نیاز کشور را انجام می‌دهند که تدوین راهبردهای کاهش خطرپذیزی لرزه‌های ساختمان های شهر تهران، بازنگری برخی قوانین گمرک جمهوری اسلامی، تدوین طرح جامع توسعه پایلوت فناوری جی ۵، پیش بینی فرکانس بهینه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای در درمان تومور مغزی، سیر تحول و دوره بندی مکتوبات فارسی در قاب موسیقی ایرانی، طراحی و ساخت لیرز دیسک نازک پالس با توان متوسط ۵۰۰ وات نمونه‌هایی هستند که در دانشکده های مختلف ما اجرا شدند.

دانشجو در ادامه اساتید با تجربه را از سرمایه های دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد و گفت: استادان دانشگاه ها به ویژه در دولت سیزدهم با تجربه هستند ودر تقویت ارتباط با صنعت و ارتقای سطح دانشگاه موفق عمل کرده اند.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته ، بیشتر روسای دانشگاه‌ها افراد با تجربه بودند و همه آنهایی که با تجربه بودند در بسیار کارها از جمله ارتباط با صنعت و حل مشکلات حتی با فقدان بودجه همکاری کردند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در ادامه به جذب دانشجوی خارجی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ما برای جذب دانشجویان خارجی ساختار جدیدی به نام پردیس بین المللی دانشگاه تربیت مدرس در نظر گرفتیم و در منطقه آزاد اروند در آبادان این پردیس را با نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان راه اندازی کردیم.

می توانیم به حل مسایل کشور کمک کنیم

رییس دانشگاه تربیت مدرس در ادامه به دوران تعطیلی دانشگاه ها در زمان شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در دوران کرونا آسیب زیادی به کیفیت آموزش، پژوهش و مسایل فرهنگی وارد شد. دانشگاه‌ها ۲/۵ سال به صورت مجازی برگزار شدند که تبدیل شدن آنها به صورت حضوری کار سخت و پیچیده ای بود که در دولت سیزدهم این اتفاق افتاد.

دانشجو درمورد ارتباط دانشگاه با صنعت هم یادآور شد: این دانشگاه در موضوع ارتباط با صنعت و حل مشکلات کشور شتاب خوبی داشته است و امروز در جایگاهی قرار داریم که شمار محققان، اساتید و دانشجویان از فرصت های مطالعاتی استفاده می‌کنند، افزایش یافته است.

وی به ظرفیت های این دانشگاه در حل مسایل کشور اشاره کرد و گفت: ما می توانیم به حل مسایل کشور از جمله اقتصادی ، اداری، فرهنگی، اجتماعی و تولیدی در کنار دانشگاه های دیگر کمک کنیم. اعتقاد دارم که باید مسوولین را آموزش داد تا از علما و دانشمندان کشور شوند یا باید از بین علما و با تجربه ها مسوولین را انتخاب کرد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس همچنین درباره طرح مسکن اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه تربیت مدرس گفت: در طرح بهینه مسکن مهر، این دانشگاه طرحی را ارائه کرد و با توجه به اخذ مجوز استفاده از زمین های دانشگاه ، ملکی را به این کار اختصاص دادیم و تفاهم نامه ای هم با شهرداری تهران در این زمینه امضا شد.

دانشجو با بیان این که شهرداری تهران در ساخت ۶۵ هزار واحد مسکونی برای دانشگاهیان کمک می کند، گفت: از این تعداد پنج هزار واحد هم سهم دانشگاه تربیت مدرس است و از زمانی که کلنگ این طرح به زمین خورده تا تکمیل آن این پروژه پنج سال طول می کشد.

وی افزود: در این طرح ۵۱۱ خوابگاه متاهلی، ۲ هزار و ۵۰۰ واحد برای کارمندان و اعضای هیات علمی و ۸۰۰ واحد سازمانی پیش بینی شده است در واقع تا ۲۰ سال آینده هر عضو هیات علمی که جذب می کنیم، خانه سازمانی داریم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha