عضویت در شانگهای و بریکس حضور ایران در سایر ائتلاف‌های جهانی را سهل‌تر کرد

تهران-ایرنا- سفیر پیشین ایران در چین گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای توانست زمینه حضور ایران در گروه بریکس را فراهم آورد و طبیعی است که پس از این نیز حضور ایران در ائتلاف‌های دیگر منطقه‌ای و بین‌المللی راحت‌تر صورت پذیرد و کشورهای مختلف خواهان حضور ایران در سازمان‌ها و ائتلاف‌ها می‌شوند.

محمد کشاورززاده سفیر پیشین ایران در چین در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت و مزایای عضویت ایران در گروه بریکس متعاقب سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به آفریقای جنوبی و حضور در نشست سران آن گروه اظهار داشت: عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تمام کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا برای خود تشکلی ایجاد کرد که ذیل آن یک واحد پولی و یک سیاست‌ خارجی واحدی را اتخاذ کند، گفت: همچنین برخی کشورهای دیگر نیز برای مقابله با یک جانبه‌گرایی آمریکا در نظام بین‌الملل سازمان‌ها و نهادهای مستقلی را ایجاد کردند.

سفیر پیشین ایران در چین تصریح کرد: ائتلاف‌هایی از جمله سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس و برخی دیگر تلاش می‌کنند با اتخاذ سیاست‌های مشترک در مقابل یک جانبه‌گرایی آمریکا ایستادگی کنند.

کشاورززاده ادامه داد: زمینه حضور ایران در گروه بریکس با سخنرانی سال گذشته رئیس جمهور کشورمان در نشست سران این گروه که به صورت مجازی در چین برگزار شده بود کلید خورد، در آن سخنرانی که اولین حضور رئیس جمهور کشورمان در نشست سران گروه بریکس به حساب می‌آمد آقای رئیسی موضوعات مهمی را مطرح کردند که بیانگر این مطلب بود که ایران می‌تواند به عنوان یک عضو موثر در گروه بریکس ایفای نقش کند.

وی افزود: آقای رئیسی در آن سخنرانی پیشنهاد دادند که ایران می‌تواند موضوعات مرتبط با انرژی را برای اعضای گروه بریکس تامین کند که مورد استقبال اعضای آن گروه قرار گرفت.

سفیر پیشین ایران در چین تاکید کرد: عضویت ایران در گروه بریکس می‌تواند تاثیرات مثبت منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه داشته باشد که باید این موضوع را به دستگاه دیپلماسی و دولت سیزدهم تبریک گفت که یک گام مثبت و رو به جلو به حساب می آید.

کشاورززاده با بیان اینکه تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه با روسیه، چین و دیگر اعضای گروه بریکس در عضویت ایران در این گروه تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: به اعتقاد من عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای توانست زمینه حضور ایران در گروه بریکس را فراهم آورد و طبیعی است که پس از این نیز حضور ایران در ائتلاف‌های دیگر منطقه‌ای و بین‌المللی راحت‌تر صورت پذیرد و کشورهای مختلف خواهان حضور ایران در سازمان‌ها و ائتلاف‌ها می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در گذشته عضویت ایران در گروه بریکس صورت نگرفت، اظهارداشت: اینکه چرا در گذشته چنین اتفاقی رخ نداده است بخشی از آن به رویکرد خود ما برمی‌گردد و بخشی از آن به رفتار طرف مقابل مبنی بر اجرای طرح منزوی کردن ایران در عرصه بین‌المللی.

سفیر پیشین ایران در چین با اشاره به توافق صورت گرفته میان ایران و عربستان با میانجی‌گری چین، تصریح کرد: این اتفاق مهم منجر به توسعه روابط ایران با کشورهای شرق آسیا شد و به همین دلیل چندی پیش هم شاهد حضور وزیر امور خارجه مالزی در تهران، سفر آقای رئیس جمهور به اندونزی و در نهایت سفر آقای امیرعبداللهیان به ژاپن بودیم.

کشاورززاده در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با اقدامات مثبتی که در دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم صورت می‌گیرد شاهد گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه با کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین باشیم که در نتیجه منجر به تامین منافع اقتصاد ملی خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha