بهره‌برداری از ۵۷۲ مرکز بهداشتی در هفته دولت

تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افتتاح ۵۷۲ مرکز بهداشتی در هفته دولت خبر داد و گفت: چهار هزار پروژه بهداشتی نیز تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، حسین فرشیدی روز شنبه در نشست خبری «روایت سلامت در دولت مردمی» که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در یکسال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه بهداشت رخ داد، مهار کرونا و قرار گرفتن ایران جزو کشورهای برتر در مدیریت و کنترل کووید ۱۹، اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و ارتقای سطح سواد سلامت مردم و غیره از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: بحث سلامت خانواده برای ما در اولویت است و ۹۱ شهر اکنون تحت پوشش برنامه پزشکی خانواده قرار دارد و در استان‌های کرمان، کرمانشاه و کردستان ، بوشهر و خراسان جنوبی بیماران از طریق برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در صورت نیاز خدمات بستری رایگان دریافت می کنند.

فاز اجرایی کنترل بیماری‌های غیرواگیر
معاون بهداشت با بیان اینکه سال آینده وارد فاز اجرایی کنترل بیماری‌های غیرواگیر می شویم ، گفت: دوران همه گیری کرونا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را تحت الشعاع قرار داد، انتظار داریم با توجه به فروکش کردن این بیماری به بحث ناباروری دوران پساکرونا بپردازیم و بیماری‌های غیرواگیر که روبه افزایش بوده با انجام غربالگری کنترل شود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: فشار خون بالا، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی رو به افزایش بود که در جهت کنترل آن از طریق پایگاه‌های سلامت و دسترسی الکترونیکی، از سال آینده بحث غربالگری بیماری‌های غیرواگیر را انجام می دهیم .

فرشیدی ادامه داد: به عنوان مثال میزان روزانه قند مصرفی مردم ایران نسبت به میانگین جهانی بالاست، چربی و پرفشاری خون از عوامل خطر زای ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است و با توجه به اینکه تغذیه مناسب و فعالیت بدنی مناسب کمتر مورد توجه قرار می گیرد باید آگاهی و سطح دانش مردم در کنترل این بیماری‌های افرایش یابد.

وی افزود: ۱۷ هزار خانه بهداشت داریم که در بحث سلامت روان نیز فعال هستند، انتظار می رود مراکز کاهش آسیب افزایش یابد.

ابتلا چهار هزار نفر به مالاریا
فرشیدی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در مورد شیوع مالاریا گفت: شیوع این بیماری امسال رو به افزایش بوده و جزو بیماری‌هایی بوده که در تردد رفت و آمدها از مرزها منتقل می شود، در عین حال در مرحله حذف این بیماری قرار داریم و عمده موارد ابتلا در تردد مرزها ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه استان‌های جنوبی بیشتر در معرض خطر ابتلا به مالاریا هستند، افزود: چهار هزار مورد ابتلا به مالاریا در کشور شناسایی شد و مورد فوتی نداشتیم و اکنون این بیماران در مرحله درمان قرار دارند و امسال سعی داریم که این بیماری در کشور بزودی حذف شود.

بارداری ۳۵ سال خطرناک نیست / شیب نزولی فرزندآوری متوقف شد
صابر جباری دبیر قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: بارداری بالای ۳۵ سال خطرناک نیست ولی در برخی موارد مادران نیازمند مراقبت بیشتری هستند، شیب نزولی باروری امسال در کشور متوقف شد، میزان فرزندآوری خانواده ایرانی فرزند 2 به سه ، ۲.۵ درصد و سه به چهار فرزند ۱۵ برابر افزایش یافت.

وی اظهارداشت: ۱۰۳ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ داریم، وزارت بهداشت مکلف است ۸۰ مرکز ناباروری سطح ۲ را راه اندازی کند که ۴۰ مرکز آن محقق شده و ۹۰ درصد خدمات درمانی ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته و خدمات پیشگیری از ناباروری آماده‌ شده و زوجینی که تاخیر در باروری داشته باشند به آنها آموزش داده می شود.

وی در مورد سقط جنین، افزود: آماری در مورد سقط های جنین در کشور نداریم، در حال حاضر کارهای خوبی از جمله مشاوره های فرزندآوری و غیره در حال انجام است که این موارد اتفاق نیافتد.

وی ادامه داد: برنامه جامع و کامل موارد خودداری از سقط جنین نیز در حال انجام است و کارگروه هایی در پیشگیری از سقط عمدی صورت گرفته است و افرادی که اقدام به این کار از جمله ماماها، متخصصان زنان یا دارو فروش ها کنند، شناسایی شده و به مراجع قضایی معرفی می شوند و پروانه فعالیت آنها ابطال می شود.

جباری تصریح کرد: در حوزه فرهنگ سازی در این زمینه نیز تفاهم نامه های متعددی با نهادها انجام شده و افرادی که سقط عمدی می کنند به دلایل مختلف، ۶۰ درصد آنها با مشاوره های لازم از سقط منصرف شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha