۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰
کد خبرنگار: 2457
کد خبر: 85208080
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیشنهاد مودی برای ایجاد مجمع فضایی بریکس/ حمایت کامل هند از توسعه بریکس + فیلم

تهران- ایرنا- نخست وزیر هند در افتتاح دومین روز نشست گروه بریکس در شهر ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی گفت که برای تقویت پیوندها بین اعضای بریکس، پیشنهاد ایجاد مجمع اکتشاف فضایی و همکاری در زمینه فناوری و آموزشی را ارائه می کنیم.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، «ناریندرا مودی» با اشاره به پروژه های هند در قالب بریکس افزود: ما برای تقویت پیوندها بین اعضای بریکس چند پیشنهاد می دهیم. نخست، همکاری در زمینه فضا و ایجاد یک مجمع اکتشاف فضایی درباره تحقیقات فضایی و دوم، همکاری در زمینه فناوری و آموزشی است.

مودی سومین پیشنهاد را درباره طب سنتی و پیشنهاد چهارم را درباره همکاری در زمینه زیست جانوری دانست.

وی با بیان اینکه بریکس در دوره خود دستاوردهای خوبی داشته و بانک توسعه جدید وابسته به گروه بریکس نقش اساسی درباره مسائل اقتصادی و تقویت کشورهای جنوب جهان ایفا کرده است. تاکید کرد: هند از توسعه بریکس کاملا حمایت می کند.

سران گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) روز سه شنبه در نخستین روز از پانزدهمین نشست خود در «ژوهانسبورگ» پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی تمرکز سخنرانی خود را بر کاهش تکیه کشورهای عضو به دلار، بهبود روابط اقتصادی و چگونگی افزایش جذب پول و وام‌دهی با ارزهای محلی در «بانک توسعه جدید» این گروه قرار دادند.

پانزدهمین نشست سران بریکس از دیروز سه شنبه۲۲ اوت (۳۱ مرداد ماه )در آفریقای جنوبی آغاز شده و قرار است آیت الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست شرکت کند.

گروه اقتصادی بریکس در حال پیشی گرفتن از «گروه هفت» (جی ۷) است و براساس ارزیابی ها، سهم کشورهای عضو بریکس از تولید داخلی ناخالص جهانی تا سال ۲۰۳۰ میلادی از ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد.

در حال حاضر، پنج کشور «بریکس» حدود ۳۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند؛ در حالی که سهم کشورهای «جی ۷» کمتر از ۳۰ درصد است و پیش بینی می‌شود که سهم کشورهای بریکس از تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال ۲۰۳۰ از ۵۰ درصد عبور کند و توسعه پیشنهادی گروه بریکس به شدت این هدف را تقویت خواهد کرد.

گروه بریکس ایده یک سیستم جهانی را تشویق می کند که شامل چندین قطب سیاسی و اقتصادی است که در آن، منافع کشورها به بهترین شکل از طریق توازن قوا و تعدد شرکا به جای سیستم تک قطبی آمریکا تضمین می شود و در نهایت به گفته «جوزف دبلیو. سالیوان» اقتصاددان دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، ایجاد واحد ارز جدید بریکس تهدیدی برای سلطه دلار آمریکا است و ممکن است دگرگونی نظم جهانی را تسهیل کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha