۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۲
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85260473
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسکو: بریکس محل تجمع کشورهای قدرتمند و مستقل است

تهران- ایرنا- مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه گروه «بریکس» را محل تجمع کشورهای قدرتمندی معرفی کرد که به دنبال حفظ حاکمیت و منافع ملی خود هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، پاول کنیازف سفیر کل وزارت امور خارجه روسیه در پانزدهمین اجلاس سران سازمان بریکس گفت: گروه بریکس به مرکز جذاب تعداد فزاینده ای از کشورهای جهان تبدیل شده است که به دنبال تقویت حاکمیت خود و حفاظت از منافع ملی خود هستند.

وی اضافه کرد: تعداد فزاینده ای از کشورها از نقاط مختلف جهان در تلاش برای تقویت حاکمیت خود و حفاظت از منافع ملی، سنت ها و فرهنگشان هستند و تمایلی به رقصیدن به آهنگ دیگران ندارند، اما می خواهند با یکدیگر دوست شوند و تجارت کنند.

کنیازف گفت: به همین دلیل است که بریکس به عنوان مرکز جذب کشورهایی عمل می کند که به دنبال یک سیاست خارجی مستقل هستند.

وی افزود: تلاش کشورهای غربی برای حفظ مواضع خود از طریق تحریم‌های غیرقانونی، باج‌گیری مالی، فشارهای سیاسی و دیگر اقدامات استعماری تنها وضعیت را تشدید می‌کند.

سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز در پانزدهمین نشست سران گروه بریکس که از ۲۲ تا ۲۴ آگوست در ژوهانسبورگ برگزار شد، از گسترش این گروه خبر داد.

علاقه کشورهای آفریقایی برای پیوستن به بریکس

اولگ اوزروف، سفیر روسیه و رئیس دبیرخانه مجمع مشارکت روسیه و آفریقا نیز در این اجلان گفت که تعدادی از کشورهای آفریقایی برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند.

وی افزود: اکنون، در چارچوب پویایی جدید بریکس، بسیاری از شرکای آفریقایی هم به مشارکت احتمالی در این انجمن و هم در توسعه همکاری نزدیک، ایجاد همکاری تجاری و سرمایه گذاری با کشورهای بریکس علاقه زیادی نشان می‌دهند.

این دیپلمات افزود: تعدادی از کشورهای آفریقایی برای پیوستن به پنج کشور حاضر در گروه بریکس ابراز علاقه کرده اند ولی هنوز برای اظهار نظر درباره این موضوع زود است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha