۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85207843
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش نرخ بیکاری؛ ارمغان توانمندسازی روستاهای خراسان‌شمالی

۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۴۶
کد خبر: 85207843
نسترن علی آبادی
کاهش نرخ بیکاری؛ ارمغان توانمندسازی روستاهای خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- کاهش نرخ بیکاری به ۸.۷ درصد از دستاوردهای مهم‌ دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی است که با پرداخت تسهیلات هزار ۶۹۰ میلیارد ریالی خرد و مشاغل خانگی ایجاد شد و اشتغال پایداری را در روستاهای این خطه به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اقتصاد خراسان شمالی بر مبنای کشاورزی بنا نهاده شده است به طوری که ۴۴ درصد از جمعیت این خطه از کشور در مناطق روستایی سکونت دارند و مردم روستایی پایه های اصلی توسعه را در این استان تشکیل می دهند.

روستایی بودن خراسان شمالی سبب شده تا این استان در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی وضعیت مناسبی داشته باشد اما همین موضوع روستایی و معیشتی بودن مشاغل موجب شده تا شاهد اشتغال ناقص در این استان باشیم و سرانه درآمد خانوار پایین باشد.

کارشناسان این حوزه بر این باورند که برای رسیدن به نقطه مطلوب توسعه در این استان و افزایش درآمد خانوار باید پرداخت تسهیلات مشاغل روستایی و عشایری در دستور کار قرار گیرد و همان اهممی که مسوولان استانی دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت، سرلوحه کار خود در خراسان شمالی قرار دادند و بعد از گذشت ۲ سال رتبه دوم استان های کشور را در این بخش به خود اختصاص داده اند.

پرداخت ۷۱۵ میلیارد ریال وام روستایی و ۹۷۵ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی از اقدامات ارزنده دولت سیزدهم برای رونق تولید و اقتصاد خرد در خراسان شمالی است و همین تحرکات بخش اقتصادی موجب شد تا نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ماقبل یک درصد کاهش یافتو این شاخص مهم استان در سال ۱۴۰۰ از ۹.۷ درصد به ۸.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت.

کاهش نرخ بیکاری؛ ارمغان توانمندسازی روستاهای خراسان‌شمالی

پرداخت ۷۱۵ میلیارد ریال تسهیلات به طرح های روستایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در ادامه از پرداخت ۷۱۵ میلیارد ریال تسهیلات به طرح های اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان خبر داد و گفت: دامپروری و اصلاح نژاد دام، زنبورداری، نوغانداری، قالیبافی، خیاطی، گلخانه، مشاغل خرد خدماتی و خرید ادوات کشاورزی و تراکتور از جمله این طرح ها است.

به گفته مهدی اسلام خواه؛ این تسهیلات که با نرخ چهار و ۶ درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفته است در دولت سیزدهم برای ۴۳۸ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با اشاره به اینکه توانایی های جامعه روستایی منجر به پویایی اقتصاد کشور، رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ رشد اشتغال و کاهش فقر در کشور می شود ادامه داد: این صندوق رتبه دوم کشوری پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را کسب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال اعتبارات اشتغال روستایی و عشایر با اعتبارات تبصره ۱۸ ادغام شده است.

عنوان شاخص عملکرد ۱۴۰۰ عملکرد ۱۴۰۱ عملکرد ۱۴۰۲ عملکرد دولت سیزدهم
مبلغ تسهیلات اشتغال روستایی میلیارد ریال ۱۶۴ ۴۳۱ ۱۲۰ ۷۱۵
تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده نفر ۱۲۵ ۲۷۴ ۳۹ ۴۳۸

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

کاهش نرخ بیکاری؛ ارمغان توانمندسازی روستاهای خراسان‌شمالی

پرداخت ۹۷۵ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی

اسلام خواه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حمایت های دولت از رونق تولید، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی را از اقدامات حمایتی در این زمینه عنوان کرد و گفت: در دولت سیزدهم تاکنون ۹۷۵ میلیارد ریال وام به طرح های مشاغل خانگی پرداخت شده است.

وی افزود: تاکنون یکهزار و ۵۸۷ طرح مشاغل خانگی از دریافت تسهیلات بهره مند شده است که میزان اشتغال این طرح ها سه هزار و ۲۷۳ نفر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی در استان از دریافت ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی بهره مندشدند که این رقم در سال گذشته به ۶۷۵ میلیارد ریال رسید.

وی خاطرنشان کرد: میزان اشتغالزایی طرح های مشاغل خانگی استان از یک هزار و ۱۸۶ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار و ۸۷ نفر افزایش یافت.

اسلام خواه افزود: اعتبارات تسهیلات مشاغل خانگی استان پیش از دولت سیزدهم حدود ۴۰ میلیارد ریال بود اما در ۲ سال اخیر با جهش قابل ملاحظه شمار زیادی از پرونده ها در این زمینه پاسخ داده شد.

وی اظهار کرد: مشاغل خانگی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، خدمات و سایر موارد پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: با اقدامات انجام شده و تسهیلات پرداخت شده، نرخ بیکاری در استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ماقبل یک درصد کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۰ از ۹.۷ درصد به ۸.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت.

کاهش نرخ بیکاری؛ ارمغان توانمندسازی روستاهای خراسان‌شمالی

نقش فعال کاریابی ها در ایجاد اشتغال

مدیر توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در این دولت یکهزار و ۶۸۶ نفر از بیکاران از طریق کاریابی‌های داخلی استان به کار گماشته شدند گفت: در سال ۱۴۰۰، ۶۶۶ نفر و در سال گذشته ۸۵۵ نفر از طریق کاریابی ها شاغل شدند.

محمد اربابی خاطرنشان کرد: در این دولت ۱۹ مجوز مرکز مشاوره کارآفرینی و کافه کارآفرینی در استان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نرخ بالای مشارکت اقتصادی نشان دهنده افراد جویای کار بیشتر است و در عین حال وجود اشتغال ناقص سبب شده تا با وجود اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، درآمد کسب شده مردم کفایت معیشت را نداشته و سرانه درآمد خانوارها در این استان نیز به نسبت استان های دیگر پایین باشد.

نرخ بیکاری، درصدی از جمعیت مایل به اشتغال بدون شغل است. در زمان‌ وخامت اوضاع اقتصادی و کمیاب بودن موقعیت‌های شغلی، انتظار افزایش نرخ بیکاری وجود دارد.

کاهش نرخ بیکاری؛ ارمغان توانمندسازی روستاهای خراسان‌شمالی

کاهش نرخ بیکاری در خراسان شمالی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در ادامه گفت: بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد در سال گذشته این عدد برای کشور ۹ درصد و برای این استان ۸.۷ درصد است.

مرتضی بهزادفر اظهار کرد: سال گذشته نرخ بیکاری در ۲۳ استان تک رقمی شده و پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان سمنان با نرخ ۶.۴ درصد ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: سهم اشتغال در بخش‌ های عمده فعالیت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر برای کل کشور به ترتیب بخش های کشاورزی ۱۴.۸، صنعت ۳۳.۶ و خدمات ۵۱.۶ درصد است که در استان خراسان شمالی سهم اشتغال بخش کشاورزی ۳۱.۴ درصد است و بالاتر از میانگین کشوری است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در استان سهم اشتغال بخش صنعت ۲۸.۲ درصد و بخش خدمات ۴۰.۴ درصد است.

بهزادفر اظهار کرد: در سال های اخیر سهم بخش خدمات در اشتغال افزایش یافته و در مقابل، سهم بخش کشاورزی در این زمینه کم شده است.

وی افزود: اشتغال و بیکاری از جمله موضوع‌ های اساسی اقتصاد هر کشور است، به گونه‌ای که افزایش و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

وی اظهار کرد: بر اساس نتایج آمارگیری از طرح نیروی کار در سال ۱۴۰۱، نرخ مشارکت اقتصادی یا نرخ فعالیت جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کل کشور ۴۰.۹ درصد و استان خراسان شمالی ۴۲.۲ درصد است.

نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، به معنی نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار و به عبارتی جمعیت جویای کار به جمعیت درسن کار است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این عدد برای کل کشود ۳۷.۲ درصد و برای استان خراسان شمالی ۳۸.۵ درصد است.

خراسان شمالی دارای ۸۴۰ روستا است و ۲۸۳ روستای دارای تنش آبی و ۲۷ روستا دارای تنش حاد آبی هستند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha