افق روشن اقتصاد خراسان‌شمالی با سرمایه‌گذاری ۱۰.۷ میلیون دلاری
مجتمع صنعتی فولاد اسفراین

بجنورد- ایرنا- سرمایه گذاری خارجی در اولویت مسوولان دولت سیزدهم در خراسان شمالی قرار دارد و بر این اساس ۱۰.۷ میلیون دلار طرح صنعتی استان در حال اجرا است که افق روشنی را برای اقتصاد این خطه از شمال شرق کشور ترسیم می کند.

به گزارش ایرنا، کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی خراسان شمالی در دولت سیزدهم گواه تحرکات مثبت در توسعه این خطه از شمال شرق کشور است.

معرفی ظرفیت ها و سرمایه گذاری در بخش تولید در اولویت مسوولان استان قرار دارد و مراودات با کشورهای همسایه و تجار خارجی در سال های اخیر افزایش یافته و همین موضوع توانسته تا حد زیادی ظرفیت های استان را معرفی و مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گیرد.

خراسان شمالی سرشار از ظرفیت‌های منحصر به فرد در بخش های کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و صنایع دستی است که هر یک از آنها هدفمند مدیریت می شوند و شرایط برای سرمایه گذاری بیشتر فراهم شده است.

وجود صنایع مادر از جمله پتروشیمی، فولاد، لوله گستر اسفراین، آلومینای جاجرم و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در این استان توانسته است ظرفیت مناسبی از صادرات و انجام مراودات تجاری فراهم کند که این شرایط موجب جذب سرمایه گذاری ۱۰.۷ میلیون دلاری شده است.

افق روشن اقتصاد خراسان‌شمالی با سرمایه‌گذاری ۱۰.۷ میلیون دلاری
کارخانه آلومینای جاجرم

۱۰.۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی در تازه ترین اظهاراتش در خصوص سرمایه گذاری در استان گفت: هشت طرح صنعتی با سرمایه گذاری خارجی به ارزش از ۱۰.۷ میلیون دلار در استان در حال اجرا است که پیش‌بینی می شود برای ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند.

ناصر فخر موحدی افزود: استان در ۲ زمینه علاوه بر حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان در زمینه زنجیره های ارزش راهبردی استان نیز حضور فعال داشت.

هشت طرح صنعتی با سرمایه گذاری خارجی خراسان شمالی به ارزش از ۱۰.۷ میلیون دلار در حال اجرا است.وی با بیان اینکه ۱۳ زنجیره ارزش راهبردی در استان شناسایی شده است اظهار کرد: تکمیل سه زنجیره اصلی شامل تولید فرش دستباف، گوشت قرمز و گیاهان دارویی با هماهنگی وزارت کشور در دستور کار است.

فخرموحدی افزود: خراسان شمالی در دولت سیزدهم وارد فاز جدیدی از توسعه بخش های مختلف شد به گونه ای که براساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، این استان در حوزه سرمایه گذاری و اقتصادی توانست رتبه سوم امنیت سرمایه گذاری کشور را در تابستان ۱۴۰۲ کسب کند.

کاهش نرخ بیکاری

وی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در استان در دولت سیزدهم گفت: نرخ بیکاری استان از ۹.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به هفت درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید که از میانگین کشوری که ۷.۶ درصد گزارش شده، پایین تر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: خراسان شمالی از حیث کاهش نرخ تورم از رتبه چهارم استان های کشور در ابتدای سال ۱۴۰۲ به جایگاه ۲۲ در پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ ارتقا یافت.

نرخ بیکاری خراسان شمالی از ۹.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به هفت درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.وی با اشاره به اینکه در زمینه سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کشاورزی، معدنی و صنعتی نیز فعالیت چشم گیری صورت گرفته است گفت: خراسان شمالی رتبه سوم در زمینه زعفران با سطح زیر کشت بیش از چهار هزار هکتار و ۲۲ تن تولید گل زعفران در سال، رتبه هفتم در دام سبک، رتبه دوم در سطح زیر کشت پنبه و رتبه چهارم در تولید عسل را دارد.

وی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان شمالی همواره بالاتر از میانگین کشوری است اظهار کرد: این استان در افزایش میزان نرخ مشارکت اقتصادی از ۴۴.۷ درصد در سال۱۴۰۰ به ۴۶ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید و رتبه سوم کشوری را کسب کرد.

به گزارش ایرنا، نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، به معنی نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار و به عبارتی جمعیت جویای کار به جمعیت درسن کار است.

نرخ بالای مشارکت اقتصادی نشان دهنده افراد جویای کار بیشتر است و در عین حال وجود اشتغال ناقص سبب شده تا با وجود اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، درآمد کسب شده مردم کفایت معیشت را نداشته و سرانه درآمد خانوارها در این استان نیز به نسبت استان های دیگر پایین باشد.

نرخ بیکاری، درصدی از جمعیت مایل به اشتغال بدون شغل است. در زمان‌ وخامت اوضاع اقتصادی و کمیاب بودن موقعیت‌های شغلی، انتظار افزایش نرخ بیکاری وجود دارد.

۷۵ طرح سرمایه گذاری آماده واگذاری

استاندار خراسان شمالی نیز پیشتر در گفت و گو با رسانه گفت که معرفی ظرفیت های اقتصادی استان از اهداف ما محسوب می شود و در این زمینه ۷۵ مجوز بی نام برای تسهیل در امر سرمایه گذاری و غلبه بر بروکراسی اداری در استان نهایی شده و آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد: خراسان شمالی ظرفیت های ویژه ای در بخش های کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارد که می توان با جذب سرمایه گذار و اجرای طرح های گوناگون مسیر رشد و توسعه استان را هموار کرد.

۷۵ مجوز بی نام برای تسهیل در امر سرمایه گذاری خراسان شمالی آماده است.وی افزود: اکنون طرح های سرمایه گذاری قابل واگذاری در سامانه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان قابل مشاهده است.

حسین نژاد ادامه داد: جدای از این طرح های سرمایه گذاری، افراد می توانند پیشنهادات خود را برای تسهیل در امر سرمایه گذاری ارایه دهند.

استاندار خراسان شمالی تاکید کرد: صدور مجوزهای بی نام از اقداماتی است که به جدیت در استان دنبال می شود زیرا که روند طولانی صدور مجوزها به عنوان یک عامل بازدارنده مانع سرمایه‌گذاری می شد.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست و اقتصاد این استان متکی بر صادرات پتروشیمی است و نیاز است تا دیگر بخش ها نیز تقویت شود.

سهم اشتغال در خراسان شمالی در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha