۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85206522
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گسترش نفوذ روسیه در آلمان و نگرانی‌های برلین

۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵
کد خبر: 85206522
گسترش نفوذ روسیه در آلمان و نگرانی‌های برلین

تهران-ایرنا- روزنامه ال پائیس نوشت، بازداشت یک مقام نظامی مظنون به جاسوسی برای مسکو، نگرانی‌ها درباره نفوذ گسترده‌تر سرویس‌های اطلاعاتی مخفی کرملین در آلمان را افزایش داده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، این روزنامه در گزارشی تحت عنوان «جاسوسی روسیه؛ جرقه خاطرات جنگ سرد برلین»، افزود: وقتی برلین با دیوار بدنام این کشور جدا شد، این شهر به عنوان پایتخت جاسوسی بلوک کمونیستی شرق و همچنین غرب دموکراتیک و سرمایه گذاری شناخته شد. زمانی که پرده آهنین فرو ریخت و پایان جنگ سرد رقم خورد، به نظر می رسید این امر محکومیت تاریخی را به دنبال داشت.

با این حال تمایل سرویس های مخفی به فعالیت در این شهر که بعدها به پایتخت آلمان متحد تبدیل شد از میان رفت. هشت سال پیش، هانس-گِئورگ ماسان (Hans-Georg Maassen) رئیس وقت دفتر حفاظت از قانون اساسی (BfV) فدرال آلمان، به این شهر به عنوان «پایتخت مدرن فعال و پر رونق جاسوسی اروپا» اشاره کرد.

ال پائیس مدعی شد: برلین، همچنان جاسوسانی را به سمت خود جذب می کند که بیشتر آنها از روسیه هستند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که در جوانی به عنوان افسر «ک. گ. ب» در جمهوری دموکراتیک آلمان (GDR) منحل شده خدمت می کرد و دولت او، به دنبال آگاهی از هر چیزی درباره کمک آلمان به اوکراین از زمان حمله به این کشور هستند.

این روزنامه در ادامه خاطرنشان کرد: دفتر دادستانی عمومی آلمان چهارشنبه گذشته توماس اچ کاپیتان دفتر تجهیزات و فناوری اطلاعات ارتش آلمان را که مسئول خرید تسلیحات و تجهیزات برای نیروهای مسلح این کشور است، دستگیر کرد.

به ادعای این روزنامه، توماس اچ از حزب راست افراطی الترناتیو برای آلمان (AfD) حمایت می کند و دوست قسم خورده روسیه است و بارها در مقابل سفارت این کشور در برلین و اطراف آن شناسایی شده است.

دفتر دادستانی آلمان اعلام کرده که مه (اردیبهشت) گذشته وی اطلاعاتی را در اختیار کنسولگری روسیه در شهر بن و سفارت مسکو در برلین قرار داد.

بازداشت این کاپیتان آلمانی، موجی از واکنش ها را بین سیاستمداران و دستگاه های اطلاعاتی آلمان برانگیخته است؛ جایی که گمان می رود جاسوسان روسی در بسیاری از اماکن آن نفوذ کرده اند.

ال پائیس مدعی شد این این نگرانی ها منطقی هستند. چند هفته پس از آغاز حمله به اوکراین، دولت برلین اعلام کرد که جاسوسان دستکم سه سرویس مخفی روسیه در خارج از سفارت روسیه در خیابان اونتر دن لیندن این شهر فعالیت می کنند. آنها عواملی از سرویس امنیت فدرال (FSB)، سرویس اطلاعات خارجی (SWR) و سرویس اطلاعات نظامی روسیه (GRU) هستند که خود را به عنوان دیپلمات یا روزنامه نگار معرفی می کردند.

یک مقام وزارت خارجه آلمان با اشاره به اخراج ۴۰ نفر از عوامل خارجی در آوریل (فروردین/ اردیبهشت) ۲۰۲۲ مدعی شد که «بیش از ۱۰۰ جاسوس در پوشش دیپلمات فعالیت می کنند و سال قبل این تعداد تقریبا ۱۵۰ نفر بود. ورودی های سفارت روسیه در برلین و سرکنسولگری های روسیه در بن، فرانکفورت، هامبورگ، لایپزیگ و مونیخ به صورت ۲۴ ساعته توسط دوربین های اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی [ضد جاسوسی آلمان] فیلمبرداری و نظارت می شود.

نانسی فایزر وزیر کشور آلمان نیز در این زمینه گفت: بازداشت توماس اچ نشان داد که نیروهای امنیتی ما به دقت عملیات جاسوسی روسیه در آلمان را تحت نظر دارند و اقدامات مقتضی و مناسب را علیه آن بکار می بندند.

وی همچنین هشدار داد در نتیجه حمله روسیه به اوکراین، تهدید ناشی از جاسوسی، کارزارهای ضد اطلاعاتی و حملات سایبری ابعاد جدیدی یافته است.

پیشتر نیز سرویس ضد جاسوسی ارتش (MAD) آلمان درباره افزایش توجه دستگاه های جاسوسی روسی و چینی به فعالیت های ارتش آلمان هشدار داده بود.

در گزارش سالانه MAD با اشاره به نقش محوری جنگ اوکراین در افزایش فعالیت دستگاه های اطلاعاتی آمده است: سرویس های اطلاعاتی در هر دو کشور به عنوان فعال ترین اپراتورهای جاسوسی شناسایی شده اند. آلمان تسلیحات، مهمات و تجهیزات را در اختیار کی یف قرار داده و به نیروهای مسلح اوکراینی آموزش می دهد.

مارتینا روزنبرگ رئیس سرویس ضد جاسوسی ارتش آلمان گفت: «تامین تجهیزات و تسلیحات به اوکراین، آموزش سربازان اوکراینی در آلمان و افزایش حضور نظامی در جناح شرقی ناتو منجر به علاقه فزاینده سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، به ویژه روسیه، به فعالیت‌ها، نیات و اقدامات انجام شده توسط این سازمان شده است.

وی تاکید کرد تقویت ضد جاسوسی و مبارزه با جاسوسی و خرابکاری های احتمالی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

افزایش تهدیدهای ترکیبی

ال پائیس در ادامه گزارش خود آورده است: بوریس پیستوریوس (Boris Pistorius) وزیر دفاع آلمان، دستگیری توماس اچ. را «موفقیت آمیز» توصیف کرد و گفت ما سریع و هوشیار هستیم. باید به تقویت نیروهای سرویس ضد جاسوسی ارتش به صورت مستمر ادامه دهیم. در زمان جنگ در اوکراین، ما باید خود را با تهدید فزاینده هیبریدی وفق دهیم. اما یک چیز واضح است: ما کاملاً بیدار هستیم و تمام تلاش خود را برای پیگیری جدی هر پرونده ای انجام خواهیم داد.

کنستانتین فون نوتز (Konstantin von Notz) رئیس کمیته کنترل سرویس های مخفی پارلمان آلمان (بوندستاگ) از حزب سبز نیز این دستگیری را «موفقیتی برای عملیات ضد جاسوسی» کشورش توصیف کرد، اما مدعی شد که این دستگیری به طرز چشمگیری نشان می دهد که چگونه آلمان در کانون توجه سرویس های اطلاعاتی کشورهایی مانند روسیه یا چین قرار گرفته است.

این روزنامه در پایان نوشت: بازداشت توماس اچ، اولین موردی نبود که کشور را تحت تاثیر قرار داد و ممکن است آخرین مورد هم نباشد. در دسامبر (آذر/ دی) سال گذشته، یک مامور سرویس اطلاعاتی فدرال (BND) به اتهام ارائه اطلاعات به سرویس اطلاعاتی روسیه دستگیر شد. این افسر و همدست او که در ژانویه (دی/ بهمن) دستگیر شدند به دلیل افشای اسرار دولتی تحت بازجویی قرار دارند.

در نوامبر (آیان/ آذر) سال ۲۰۲۲ نیز، یک افسر ذخیره نیروهای مسلح به اتهام جاسوسی برای روسیه به یک سال و ۹ ماه حبس محکوم شد. وی بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۰ از طریق ارتباط با سفارت روسیه در برلین، اسناد و اطلاعات را در اختیار سرویس‌های مخفی روسیه قرار داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha