۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85205371
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنگ تجاری با چین؛ شرکت‌های انگلیسی تحت فشار درباره فعالیت در پکن

تهران- ایرنا- پولیتیکو نوشت، انگلیس در راستای محدودیت اعمال شده از سوی آمریکا در فعالیت تجاری با چین، از شرکت‌های انگلیسی درباره سرمایه‌گذاری آنها در پکن سوال کرده است؛ اقدامی که نگرانی‌ها درباره تشدید جنگ تجاری با چین را برانگیخته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پولیتیکو نوشت: از شرکت های انگلیسی درباره سرمایه گذاری در بخش های «حساس» چین سوال شده است زیرا انگلیس به دنبال نزدیک تر شدن به مرحله سرکوب روابط تجاری با پکن توسط دولت جو بایدن است.

بعد از این که دولت بایدن محدودیت های امنیتی جدیدی را در زمینه سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در بخش های فناوری چین اعمال کرد، انگلیس نیز محدودیت های مشابهی را در خصوص فعالیت شرکت های این کشور بررسی می کند.

اقدام امنیت ملی جدید انگلیس که هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، در نظرسنجی از شرکت های این کشور که پولیتیکو به اطلاعات آن دست یافته، بروز کرده و تاکنون نگرانی هایی را درباره گسترش و تاثیر آن بر بخش ریزتراشه ها برانگیخته است.

این نظرسنجی در اواخر ماه ژوئیه (مرداد) به طیف گسترده ای از شرکت های انگلیسی ارسال شده و بر اساس سند موجود، به بهانه « درک جمعی» از «جریان سرمایه گذاری» در «بخش های حساس» طراحی شده است.

از شرکت های انگلیسی درباره سرمایه گذاری آنها در فهرستی از هفده حوزه سرمایه گذاری که همه چیز را -از مواد پیشرفته و رباتیک گرفته تا زیست شناسی مصنوعی- در بر می گیرد، سوال شده است.

چنین سوالاتی همچنین حوزه های دیگری را شامل حمل و نقل، انرژی و زیرساخت های هسته ای غیرنظامی، ارتباطات، رمزنگاری و موارد دیگر در بر می گیرد.

بر اساس این گزارش، چین تنها کشوری نیست که از شرکت های انگلیسی درباره فعالیت سرمایه گذاری آنها سوال شده است و دولت انگلیس به دنبال کسب اطلاعات از شرکت ها درباره فعالیت سرمایه گذاری آنها در کشورهای مختلف از استرالیا و برمودا گرفته تا کانادا، هنگ کنگ، مکزیک و خود آمریکا است.

پولیتیکو نوشت: این اقدام دولت انگلیس روشن می کند که این کشور در حال برداشتن «گام اول» برای درک سرمایه گذاری تجاری انگلیس در کشورهای رقیب راهبردی است.

این اقدام پس از وعده دولت انگلیس برای «همسویی بیشتر» با آمریکا در مورد سیاست های جلوگیری از انتقال به اصطلاح «فناوری دارای کاربرد دوگانه»، نظامی و غیرنظامی، به چین انجام می شود.

بایدن در تازه ترین اقدام خود برای تشدید جنگ تجاری با پکن، هفته گذشته دستور اجرایی را برای محدود کردن و ایجاد مقررات در سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در مجموعه ای از بخش های فناوری چین صادر کرد.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس که با فشار برخی از محافظه کاران هم حزبی خود برای سخت گیری با چین مواجه است، باید تأثیر هرگونه محدودیت انگلیس در برنامه تقویت اقتصادی را بسنجد.

جنگ تجاری با چین؛ سوال از شرکت‌های انگلیسی درباره فعالیت تجاری در پکن

پولیتیکو به نقل از یک نماینده تجاری درباره برنامه دولت گفت: مقامات وزارت تجارت و تجارت (DBT) به شرکت ها گفته اند که - مانند دولت بایدن - انگلیس نیز سرمایه گذاری در بخش نیمه رساناها، هوش مصنوعی و فناوری محاسبات کوانتومی چین را محدود خواهد کرد.

وی هشدار داد: این اقدام می تواند به شرکت های فعال در بخش نیمه رساناها مانند «کراون جوول» (crown jewel) که مجوز طراحی تراشه خود را به سازندگان چینی می دهد آسیب برساند.

تارنمای آمریکایی افزود: کسب و کارها در انگلیس تاکنون تحت تاثیر قانون امنیت ملی وسرمایه گذاری با هدف تقویت غربالگری سرمایه گذاری به بهانه های امنیتی آسیب دیده اند.

برنامه‌های غربالگری سرمایه‌گذاری خارجی بایدن، معاملات خاص با چین را برای شرکت‌های فعال در بخش فناوری که به‌عنوان یک تهدید بالقوه امنیت ملی قلمداد می شوند، محدود می‌کند.

دولت بایدن قصد دارد سازوکار جدید خود را - که شرکت‌ها و افراد آمریکایی را ملزم می‌کند در مورد معاملات خاص خود به دولت اطلاع دهند - تا ژوئیه (تیر/مرداد) ۲۰۲۴ اجرایی کند.

«اعلامیه آتلانتیک» بین آمریکا و انگلیس که توسط سوناک در سفری به واشنگتن در اوایل ژوئن (خرداد/ تیر)امضا شد، انگلیس را نسبت به گسترش «پایگاهی از شواهد» درباره خطرات سرمایه گذاری برای امنیت ملی در «کشورهای نگران کننده» را متعهد می کند.

رابرت گاردنر مدیرامور دولتی در شرکت حقوقی هوگان لاولز درباره برنامه دولت انگلیس برای شرکت ها گفت: در حالی که همسویی با آمریکا یک «مصلحت سیاسی» است، وزیران همچنین می خواهند به انگلیس کمک کنند تا «به آرزویش برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت فناوری» و تقویت سرمایه گذاری داخلی دست یابد.

سخنگوی دولت انگلیس نیز گفت: سوناک و بایدن به درستی امنیت اقتصادی ما را در خط مقدم همکاری بین انگلیس و آمریکا قرار داده‌اند. آنها گفتند که بدقت اقدامات دولت بایدن را بررسی می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha