۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۴۹
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85203122
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشتی باچوخه خراسان‌شمالی در تقویم گردشگری ثبت شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از ثبت آیین کشتی باچوخه اسفراین خراسان شمالی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

علی مستوفیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: آیین کشتی باچوخه در سومین نشست ثبت رویدادهای گردشگری کشور در سطح ملی در تقویم گردشگری جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

وی افزود: این آیین از بزرگترین رویدادهای گردشگری تک مکانی و تک زمانی کشور است که همه ساله ۱۴ فروردین در گود زینل خان اسفراین برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی ادامه داد: کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است.

مستوفیان با اشاره به اهمیت ثبت این رویداد در تقویم گردشگری کشور، گفت: رویدادها به‌عنوان یک محرک مهم گردشگری برای نمایاندن آیین‌ها، مراسم و جشن‌ها در مناسبت‌های خاص اجرا می‌شود که در برنامه‌های توسعه‌ای و بازاریابی نقش موثری ایفا می‌کند.

به گزارش ایرنا، کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

کشتی چوخه در اصل نام کردی است و از آنجایی که اکثر مردم شمال خراسان، کرد زبان هستند این ورزش در بین آنها معمول شده و پس از مدتی اداره کل تربیت بدنی خراسان سابق با برگزاری رقابتها آن را باچوخه نامگذاری کرد.

این رقابت ورزشی در روز ‎ ۱۴فروردین در گود کشتی چشمه زینل خان اسفراین به صورت قهرمانی کشور در تقویم ورزشی فدراسیون ورزشهای روستایی و عشایری قرار گرفته است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha