به گزارش ایرنا، دکتر سید جواد میری چهارشنبه در نشست «مصادیق تاریخی آذربایجان پیشرو در انقلاب در ۱۵۰سال اخیر» در تبریز، با بیان اینکه چند نکته مفهومی در این میان وجود دارد، اظهار کرد: یکی نقش آذربایجان در تحولات اخیر و دیگر اینکه وقتی از آذربایجان پیشرو سخن میگوییم مقصودمان از پیشرو چیست؟
وی با بیان اینکه در افواه عمومی «پیشرو» به معنی کسی که جلو افتاده است، بیشتر کاربرد دارد، افزود: این موضوع الزاماً مثبت و منفی نیست اما در تاریخ نگاری وقتی از پیشرو بودن سخن میگوییم این پیشرویی از ۲۰۰ تا ۴۰۰ یا هزار سال قبل بوده یا نبوده است؟
میری خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که یک بدعت و نوآوری در این مسئله رخ داده است که به نوعی متناظر به جلو افتادن و پیشرفته بودن است در صورتی که پیشروی متناسب با جلو افتادن نیست بلکه در باب یک فلسفه نوینی از نسبت جان و جهان صحبت میکند و تا جایی که میدانم مفهوم پیشرو صرفاً به معنی جلو افتادن یا عقب ماندن از چیزی و امری نیست بلکه اشاره به مفهوم بنیادی از صورتبندی مدرنیته دارد.
وی با بیان اینکه در گذشته وقتی اتفاقاتی چون سیل، زلزله، فتح و ظفری رخ میداد آن را به مشیت نسبت میدادند؛ افزود: مشیتی که یا به خداوندگاری نسبت میدادند یا به ارواح و اجداد و خدایان دیگر نسبت میدادند، به نظر میرسد انسان در یک مدت طولانی وقتی میخواسته اجتماع انسانها را بفهمد به یک مشیتی نسبت میداد.
میری ادامه داد: در ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال گذشته انسانها از مشیت به سمت پیشرفت و توسعه عبور کردهاند یعنی یک فلسفه جدیدی شکل گرفته است که یکی از بنیادهای اندیشه سوز آن، نوآگاهی است و نوآگاهی یعنی به معنای خروج انسان از هر نوع عبودیت غیر از آنچه عقل است، این مثل اینکه یک نوع دیگری از انسان متولد شده است و اینجا نقش تدبیر انسانی برجستهتر میشود و بین تقدیر و تدبیر جابجایی صورت میگیرد یعنی از این پس همه چیز را به تقدیر حوالت ندهیم .
میری همچنین با اشاره به نقش آذربایجان در پیشرو بودن تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر گفت: وقتی در دوره مشروطه افرادی چون آخوندزاده، طالب اف، ملکم خان صحبت از ترقی و قانون میکنند آرام آرام چیزهایی شکل میگیرد که در منطقه آذربایجان نسبت به سایر بخشهای ایران سریعتر به آن اهتمام میکنند و این ممکن است به دلیل مجاورت با کشورهای اروپایی و رفت و آمد ایرانیان به اروپا و برعکس به این منطقه باشد.
نظر شما