عقب ماندگی تاریخی مازندران در تامین آب پایدار

ساری- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با اشاره به عقب ماندگی در حوزه تامین آب استان گفت که برای جبران این موضوع مطالعه و اجرای ۱۰ سد جدید دیگر در دستور کار قرار گرفته است تا به وضعیت نرمال در این زمینه دست یابیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حیدر داوودیان روز یکشنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنا مرکز مازندان در ساری افزود :‌ مازندران عقب ماندگی های خاصی در بخش های آب دارد که بخشی از آنها ناشی از سوء‌مدیریت ها گذشته و نیز نادیده گرفتن بروز کم آبی طی سالهای آینده است.

وی با اشاره به اینکه آب منطقه ای به عنوان متولی صیانت از سفره آب های زیرزمینی، ‌سطحی و رودخانه ها به شمار می رود که در کنار آن بحث های توسعه ای را نیز در دستور کار دارد، ‌ ادامه داد :‌ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۱ سد در مازندران احداث شد که مهار ۴۰۰ میلیون متر مکعب آبهای سطحی از این طریق مدیریت می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت:‌در حال حاضر ساخت ۱۰ سد در دست مطالعه قرار دارد تا استان مازندران در این زمینه به حد پایدار برسد و عقب ماندگی های گذشته جبران شود.

عقب ماندگی تاریخی مازندران در تامین آب پایدار
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران در ایرنا

وی در خصوص نیاز به سدسازی در مازندران گفت : تغییر اقلیم به عنوان یک مساله و پدیده جهانی که منجر به بارش در مدت کوتاه با شدت بالا شده است باعث شده تا این حجم بالای باران براحتی از دسترس و استفاده خارج و وارد دریا شود.

داوودیان اظهار داشت:‌ برای تامین آب شرب به منابع آبی کیفی و باثبات نیاز داریم که سدسازی در این زمینه می تواند کمک حال باشد.

وی گفت :‌ برای این منظور ساخت سدها با حداکثرگنجایش ۴۰ میلیون متر مکعب و کارایی بیشتر در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران اظهار داشت :‌با ساخت این سدهای جدید میانگین مهار و ذخیره آب در استان به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

وی در زمینه وضعیت آب شرب مازندران نیز گفت که وضعیت آب شرب استان از لحاظ کمی و کیفی مناسب نیست و این مساله ناشی از آلودگی های زیاد سفره هیا زیرزمینی استان است.

داوویان افزود :‌ بدلیل افزایش تراکم جمعیت و استفاده سموم و کود کشاورزی در مازندران سفره های زیر زمینی استان به این آلودگی ها دچار هستند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی و جانمایی ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی در نقاط مختلف مازندران ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده در مازندران ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات برق از نیروی آب وجود دارد. شرکت آب‌منطقه‌ای نیز آماده همکاری با سرمایه‌گذاران برای فعال کردن این ظرفیت است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت:‌۱۰۰ هزار هکتار شبکه مدرن زهکشی در مازندران وجود دارد که افزایش این میزان به ۲۳۰ هکتار در برنامه ریزی های این نهاد قرار دارد.

عقب ماندگی تاریخی مازندران در تامین آب پایدار

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha