فرماندار: ۲۰۰ روستای نیکشهر چشم انتظار آبرسانی پایدار هستند

چابهار- ایرنا- فرماندار نیکشهر گفت: ۲۰۰ روستای این شهرستان از شبکه آبرسانی پایدار محروم هستند و بعد از پیگیری‌های مکرر به منظور جبران کمبود آب در شهرهای نیکشهر و چانف، ۲ حلقه چاه آب در یک ماه آینده وارد مدار شبکه آبرسانی قرار می‌گیرد.

مجیب حسنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به کاهش بارش باران و گرمی هوا، ذخایر آبی شهرستان در برخی از مناطق کاهش یافته که یک حلقه چاه در شهر نیکشهر و یک حلقه چاه دیگر در شهر چانف مرکز بخش آهوران به شبکه آبرسانی وصل خواهند شد.

وی با اشاره به خشکسالی و مشکلات شدید مردم روستایی در حوزه بی آبی افزود: بیش از ۲۰۰ روستای نیکشهر فاقد شبکه آبرسانی هستند، درخواست می شود در طرح جهاد آبرسانی سیستان و بلوچستان اعتبارات ویژه تخصیص داده شود و تمام این روستاها دارای شبکه آبرسانی و از آب شبانه روزی بهره مند شوند.

فرماندار نیکشهر گفت: این شهرستان دارای ۳۳۵ روستا با جمعیت ۱۲۶ هزار نفر در قالب ۲۸ هزار خانوار است، متاسفانه هنوز روستاها فاقد شبکه آبرسانی هستند و حتی یک متر لوله گذاری آب ندارند، کمترین انتظار این بود که در طرح جهاد آبرسانی حداقل چند روستا را لحاظ می‌کردند و سهم نیکشهر نباید از اعتبارات آبرسانی به چند هزار روستا در سطح استان در صفر باشد.

وی با قدردانی از تلاش دولت برای کاهش مشکلات مردم در حوزه های مختلف، افزود: از استاندار سیستان و بلوچستان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست ویژه داریم تا نیکشهر را هم از برکات جهاد آبرسانی بهره مند و تمامی روستاها را از آب و شبکه آبرسانی برخوارد کنند تا رضایتمندی مردم حاصل شود.

حسنی با اشاره به اینکه مسوولان وعده داده‌اند تا نیکشهر هم در فاز دوم جهاد آبرسانی لحاظ شود، اظهار امیدواری کرد که نظام توجه ویژه به توسعه روستاها دارد بنابراین خیلی مردم چشم انتظارند تا در دولت سیزدهم تمامی روستاهای فاقد شبکه آبرسانی از آب سالم و بهداشتی و پایدار بهره مند شوند.

بیش از ۲۰۰ روستای نیکشهر فاقد شبکه آبرسانی هستند، درخواست می شود در طرح جهاد آبرسانی سیستان و بلوچستان اعتبارات ویژه تخصیص داده شود و تمام این روستاها دارای شبکه آبرسانی و از آب شبانه روزی بهره مند شوندوی از مسوولان حوزه آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان و کشور خواست در اولین فرصت بازدیدی از روستاهای بی آب شهرستان نیکشهر داشته باشند و از نزدیک تمام مسائل و مشکلات را مورد بررسی قرار داده و حل کنند.

فرماندار نیکشهر ادامه داد: ۲ مجتمع مهم آبرسانی هنزم و زیردان در مرحله واگذاری به پیمانکار است و مجتمع ۱۸ روستایی پایین دست سد خیرآباد طبق گزارش مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان ابلاغ اعتبار دارد که امیدواریم هر چه سریعتر اجرایی و تکمیل شوند.

وی بر تخصیص اعتبارات لازم برای تمام روستاهای فاقد آب تاکید کرد و افزود: بعد از گذشت سالها همچنان ۴۹ روستای نیکشهر با تانکر آبرسانی سیار می شوند و این تعداد روستا در فصل گرم تابستان و کمبود منابع آبی و نیاز شدید مردم به آب به ۱۰۰ روستا نیز افزایش پیدا می‌کند که با توجه به فرسودگی ناوگان آبرسانی سقایی و کمبود شدید اعتبارات آبرسانی سخت و برخی مواقع با مشکلاتی مواجه هستیم.

حسنی بیان کرد: بسیاری از روستاهای بی آب مردم خودشان چاه حفر کرده و یا از طریق دولت در گذشته آب بصورت سقلی با استفاده از لوله به روستا انتقال داده شده و در مخزن های بتنی رو باز نگهداری و استفاده می شوند که نیاز است سریعا آب آنها قبل از مصرف کلرزنی و بهداشتی شود و در این خصوص آب و فاضلاب بیشتر همت کنند و بازدیدی از مسائل و مشکلات مردم انجام دهند.

وی گفت: در شهرستان نیکشهر هفت هزار و ۲۵۰ اشتراک آب شهری و هشت هزار و ۹۰۰ مشترک آب روستایی هستند که با یک حساب سرانگشتی و با توجه به اینکه در مجموع ۲۸ هزار خانوار در این شهرستان براساس آمار وجود دارد خود گویای مشکلات بی آبی و محرومیت بالاست یعنی ۱۶ هزار خانوار داری مشترک آب بوده و بقیه ۱۱ هزار خانوار از آب محروم هستند.

فرماندار: ۲۰۰ روستای نیکشهر چشم انتظار آبرسانی پایدار هستند

آبرسانی سیار به ۱۰۰ روستای نیکشهر

فرماندار نیکشهر با اشاره به اینکه آبرسانی به ۱۰۰ روستای این شهرستان بصورت سیار با ۶ تانکر ۱۲ هزار لیتری سخت است و حداقل درخواست می شود تعداد تانکر آبرسانی سیار به ۱۵ دستگاه افزایش پیدا کند، افزود: اعتبارات حوزه آب و فاضلاب باید بیشتر و طرح های تعطیل شده حوزه آب و یا چند سال معطل مانده تخصیص اعتبار و سریعا اجرایی و تکمیل شوند.

وی بیان کرد: منظور از جهاد آبرسانی یعنی اول باید روستاها و مناطق محروم دیده شوند نه اینکه سهم یک شهرستانی نظیر نیکشهر با مردم انقلابی و زادگاه شهیدسبیل اخلاقی خردسال ترین شهید دفاع مقدس کشور در حد صفر باشد و یک شهرستان برخوردار دیگر بیشتر باشد و مردم همیشه با مشکل بی آبی مواجه باشند.

حسنی افزود: ۷۰۰ کیلومتر راه در بخش مرکزی نیکشهر خاکی و بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه در حوزه بخش آهوران و حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر راه در بخش بنت خاکی بوده که نیاز است تخصیص اعتبار و آسفالت شوند.

وی بر اتصال حداقل ۲۰۰ روستای فاقد اینترنت و جمعیت بالا به اینترنت پرسرعت ۴G، اجرای طرح هادی در ۲۵۰ روستا و ساخت حداقل ۵۰۰ کلاس درس برای رسیدن به سرانه استاندارد فضای آموزشی کشوری تاکید کرد و افزود: ورزشکاران حداقل ۱۰۰ روستای پرجمعیت درخواست ساخت زمین چمن مصنوعی دارند که امیدوارم مورد توجه قرار گرفته و مشکلات کاهش پیدا کنند.

فرماندار نیکشهر با اشاره به اینکه روستا باید محور توسعه و تمامی امکانات رفاهی و دولتی را داشته باشد و مردم مجبور به مهاجرت در شهرها نباشند. افزود: پذیرفتنی نیست که روستاهای پرجمعیت نیکشهر فاقد اینترنت پرسرعت، راه آسفالته مناسب، بدون کلاس یا مدرسه غیراستاندارد و بدون آب و طرح هادی باشد.

وی بر تکمیل طرح های نیمه تمام نیکشهر تاکید کرد و افزود: تمام توان خود را برای توسعه و آبادانی بکار خواهیم گرفت و از هیچ کوششی برای رفاه مردم دریغ نخواهیم کرد و قطعا با همت و اراده قوی مسوولان دولت مردمی آیت الله رئیسی مسائل و مشکلات یاد شده حل و درد و رنج مردم کاهش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha