زرداری: تکمیل پروژه گاز ایران برای امنیت انرژی پاکستان ضروری است+فیلم

اسلام‌آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان در آستانه سفر رسمی امیرعبداللهیان به اسلام‌آباد با ابراز اطمینان از روند رو به رشد در روابط دوجانبه، بر دیدگاه نزدیک و درک واقع بینانه دو کشور از اوضاع منطقه تاکید کرد و گفت: پاکستان متعهد به تکمیل پروژه گاز ایران است زیرا آن را برای امنیت انرژی خود ضروری می‌داند.

بلاول بوتو زرداری سیاستمدار جوان که ریاست حزب مردم پاکستان را نیز برعهده دارد روز چهارشنبه و در آستانه سفر رسمی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: دو کشور روند بسیار عالی را در توسعه روابط برادرانه پست سر می‌گذارند و از زمان روی کار آمدن دولت فعلی پاکستان رفت و آمدهای هیات‌های بلندپایه در بخش‌های مختلف میان دو کشور صورت گرفته است.

وی با استناد به سفر رسمی خود به ایران در تابستان سال گذشته، دیدار سران دو کشور در نقطه مشترک مرزی برای افتتاح بازارچه مرزی و خط انتقال برق و نیز سفر اخیر فرمانده ارتش پاکستان به تهران، افزود: تعاملات تهران و اسلام‌آباد بسیار سازنده و جامع است و ما از نگاهی رو به جلو برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف برخوردار هستیم.

زرداری بازدید همتای ایرانی خود از پاکستان را فرصتی دیگر برای پیگیری توافقات در راستای تحکیم روابط دوجانبه دانست و افزود: امیرعبداللهیان علاوه بر جلسات مهم در اسلام‌آباد به شهر کراچی نیز می‌رود و با حضور نمایندگان شرکت‌های ایرانی جلساتی پرباری را با مسوولان دولتی و بخش خصوصی پاکستان پیرامون شناسایی فرصت‌های جدید جهت تقویت همکاری‌های بازرگانی خواهد داشت.

وی افزود که طیف گسترده‌ای از روابط دوجانبه ایران و پاکستان در مذاکرات وزرای خارجه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در این بازدید چند تفاهمنامه همکاری نیز امضا خواهد شد.

پروژه خط لوله آی.پی امنیت انرژی پاکستان را تضمین می‌کند

بلاول بوتو زرداری درباره اینکه دولت حزب مردم پاکستان در سال ۲۰۱۳ عملیات احداث خط لوله انتقال گاز ایران موسوم به خط لوله IP را کلید زد و اکنون با گذشت یک دهه پرونده این پروژه همچنان باز است و پاکستان نیز هیچ اقدامی برای پیشبرد آن نکرده است، گفت: دولت پاکستان همواره در تماس با طرف ایرانی در خصوص خط لوله آی. پی بوده و حتی در سال جاری میلادی نشست فنی مسوولان دو کشور برای بررسی مجدد همه مسائل برگزار شد.

وی اظهار داشت: پروژه مشترک گاز یک توافق اساسی میان ایران و پاکستان است و حزب مردم همگام با دولت پاکستان مصمم به ادامه کار بر روی پروژه گاز هستند.

زرداری تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران را برای تضمین امنیت انرژی پاکستان ضروری دانست و گفت: گاز ایران مقرون به صرفه، امن و در نزدیکی پاکستان است و با تکمیل این خط لوله پاکستان دیگر نیازی ندارد از دوردست‌ها اقدام به تامین انرژی کند.

وی افزود: ما مشتاقانه خواستار تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران هستیم و این مطالبه حزب مردم و تعهد دولت پاکستان به شمار می‌رود.

تقویت امنیت مرزهای مشترک همواره در دستورکار قرار دارد

وزیر امور خارجه پاکستان با ابراز اطمینان از تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران در حوزه‌های مرزی و امنیتی افزود: "هر دو کشور خواستار امنیت پایدار در مرزهای مشترک هستند و من این موضوع را نیز در مذاکرات با همتای ایرانی خود دنبال خواهم کرد. "

وی گفت که در جریان سفر اخیر فرمانده ارتش پاکستان به جمهوری اسلامی ایران طرفین مذاکرات سازنده‌ای را درباره امنیت‌ مرزی انجام دادند هرچند چالش امنیتی ادامه دارد اما تهران و اسلام‌آباد مصمم به تداوم همکاری‌ها برای بهبود شرایط هستند.

زرداری: تکمیل پروژه گاز ایران برای امنیت انرژی پاکستان ضروری است+فیلم

درک واقع بینانه تهران و اسلام‌آباد درباره منطقه و اوضاع افغانستان

بلاول بوتو زرداری درباره شرایط فعلی افغانستان و تاثیرات آن بر منطقه از جمله ایران و پاکستان به عنوان همسایگان نزدیک آن کشور، گفت: تهران و اسلام‌آباد درک ویژه و واقع بینانه‌ای نسبت به صلح و ثبات منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان دارند.

وی افزود: ما دو همسایه تحت تاثیر مستقیم بحران‌های افغانستان ناشی از تروریسم، پناهجویان و قاچاق مواد مخدر هستیم لذا معتقدیم که برای پرداختن به این چالش‌ها نیاز به تعامل با هیات حاکمه موقف افغانستان است، ما می‌توانیم این تعامل را با کابل داشته باشیم و این روند از نگاه تهران و اسلام‌آباد نیز دارای اهمیت می‌باشد.

وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت که کشورش به همراه ایران می‌توانند حاکمان موقت افغانستان را متقاعد کنند تا آنان نیز اقدامات مهم‌تری برای عملی شدن تعهدات خود را انجام دهند.
وی افزود که البته باید متوجه باشیم که هیات حاکمه موقف در افغانستان یک تشکیلات نوپا است و همچنان درگیر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی خود هستند لذا باید پنجره تعامل با آنان را باز نگه داریم.

اروپا جلوی اسلام‌هراسی را بگیرد

زرداری مقابله با چالش‌های ضداسلام از جمله توقف روند اسلام هراسی را از اهداف مشترک ایران و پاکستان دانست و با اشاره به رایزنی تلفنی هفته گذشته خود با حسین امیرعبداللهیان، گفت: خوشبختانه جلسات موثر و قوی در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه تکرار توهین به مقدسات اسلامی برگزار شد و روز گذشته نیز نشست مجازی اعضای سازمان همکاری اسلامی انجام شد.

وی اظهار داشت که چطور می‌شود مسلمین جهان هرگز حتی به فکر بی‌حرمتی به سایر کتب مقدس و ادیان الهی نیستند اما در قلب اروپا بی‌حرمتی به قرآن کریم به بهانه آزادی بیان ادامه دارد.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی برای بررسی حوادث توهین به قرآن کریم در اروپا، گفت: دولت‌های اروپایی نباید اجازه دهند که اقدامات موهن به بهانه آزادی بیان قلب بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان را جریحه دار کند.

احیای روابط ایران و عربستان گواه قدرت دیپلماسی و گفت وگو است

بلاول بوتو زرداری درخصوص از سرگیری روابط رسمی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، گفت: ما از این آشتی و برقراری روابط استقبال کردیم و معتقدیم که این اقدام پیامدهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را با خود همراه خواهد داشت.

وی اظهار داشت که ازسرگیری روابط دیپلماتیک تهران و ریاض بار دیگر نشان داد که چقدر قدرت دیپلماسی برای حل منازعات و انجام مکالمه و تعامل به جای رویارویی و جنگ تاثیر گذار است.

زرداری با اشاره تلویحی به تداوم جنگ اوکراین، افزود: "ما از نقش کلیدی جمهوری خلق چین برای کمک به تنش‌زدایی میان ایران و عربستان تمجید و تاکید می‌کنیم که جنگ هرگز گزینه نیست و این نوع جنگ یا درگیری در دیگر نقاط جهان باید متوقف شده و لذا باید روند دیپلماسی و گفت‌وگو را دنبال کرد."

وی تاکید کرد که امروز جهان به جای پیروی از جنگ و رویارویی باید به فکر مقابله با چالش‌های زیست محیطی، بیماری‌های همه گیر و پدیده شوم تروریسم باشد.

براساس این گزارش، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز بنا بر دعوت رسمی همتای پاکستانی خود در راس یک هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی به اسلام‌آباد سفر می‌کند. دیدار با مقام‌های بلندپایه پاکستان و همچنین سفر به شهر کراچی در جنوب این کشور در دستورکار سفر امیرعبداللهیان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha