دلسردی شالیکاران از بی رونقی بازار برنج /۲۰ درصد محصول در مازندران برداشت شد

ساری- ایرنا- برداشت محصول شالی از ۲۰۹ هزار هکتار شالیزارهای مازندران در حالی به بیش از ۲۰ درصد رسیده که طبق بررسی میدانی همچنان برنج در شالیکوبی ها انبار شده و بی رونقی بازار سبب دلسردی شالیکاران شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که روزانه حدود ۳۰۰ تن شالی در بیش از ۹۰۰ واحد شالیکوبی ها تبدیل به برنج سفید می شود، اما خرید و فروش برنج نو به صورت عمده ای تقریبا صفر است، وضعیتی که برخی تحلیلگران از آن به عنوان رکود انتظاری یاد می‌کنند و برخی دیگر هم آن را با نگاه بدبینانه ترفند و دسیسه دلالان عنوان می کنند.

رکود بازار برنج مازندران در حالی است که هنوز برنج پارساله طارم هاشمی و محلی با قیمت ۶۵ تا ۷۰هزار تومان به اندازه کافی در شالیکوبی های استان وجود دارد و عرضه و تقاضای آن نیز کم است، اما نکته ای که کشاورزان مطرح می کنند این است که با توجه به افزایش هزینه تولید، این که برنج نو با قیمت برنج پارساله عرضه شود، اصلا برای شالیکاران به صرفه نیست.

اگرچه فروش مازاد بر مصرف برنج توسط شالیکاران به دوستان و آشنایان به خاطر اطمینان از کیفیت و خالص بودن برنج همواره یکی از روش‌های عرضه و تقاضای برنج در بازار مازندران به عنوان نخسیتن گام در قالب پیش فروش برنج جدید در بازار برنج محسوب می‌شود، اما این روش هم به دلیل این که هنوز قیمت برنج جدید به نوعی مشخص نشده است، عملیاتی نشده است. یعنی به نوعی کشاورزان حتی به دوستان نزدیک هم اعلام کردند که برنج آماده است اما قیمت آن مشخص نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که امسال شالیکاران در اعلام قیمت به سفارش‌های دوستان و نزدیکانشان مردد هستند. سابقه قرار گرفتن مصرف کنندگان از نوع آشنایان و دوستان در برابر شالیکاران در بازار برنج مازندران از سال قبل شروع شده است، به نظر می‌رسد امسال و این بار ظاهرا تقابل میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان بومی مازندران با ورود برنج جدید در درجه نخست میان نزدیکان شالیکاران آغاز شده است و نشانه آن هم حساسیتی است که در جامعه نسبت به قیمت احتمالی برنج جدید داخلی شکل گرفت.

رکود بازار برنج در شالیکوبی های مازندران درحالی است که قیمت ارقام محلی از جمله طارم هاشمی پارساله حدود ۶۵ تا ۷۰هزار تومان آماده فروش است و تا حدودی با ورود دولت بازرار برنج کهنه از سر گرفته شد، اما تقاضا از سوی تاجران و مصرف کنندگان برای خرید برنج نو است که قیمت آن هنوز مشخص نشده است.

دلسردی شالیکاران از بی رونقی بازار برنج /۲۰ درصد محصول در مازندران برداشت شد

لزوم اعلام کف قیمت برنج طارم و هاشمی

اهمیت اعلام کارشناسی هزینه تمام شده برنج کیفی طارم و هاشمی به این دلیل است که امسال حدود ۸۵درصد سطح کشت برنج از ارقام محلی بوده است، طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران، امسال ۲۰۹ هزار و ۷۳ هکتار اراضی از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج رفته است که ۱۸۰ هزار و ۹۶۱ هکتار از آن زیر کشت ارقام محلی طارم و طارم هاشمی و ۲۸ هزار و ۱۱۲ هکتار نیز به کشت ارقام پرمحصول اختصاص یافت.

نگاهی به آمار کشت ارقام پرمحصول در مازندران طی سال های اخیر نشان می دهد که امسال پایین ترین سطح کشت ارقام پرمحصول در طول تاریخ ورود راقام پرمحصول به زمین های کشاورزی استان به ثبت رسید، این آمار یعنی آب رفتن کشت برنج ارقام پرمحصول در شالیزارهای مازندران است.

اگرچه طرح حمایتی خرید توافقی برنج از هفته گذشته در مازندران آغاز و طبق آمار جهاد کشاورزی استان تاکنون بیش از ۲هزار تُن برنج از کشاورزان خریداری شده است، اما به نظر می رسد تا زمانی که قیمت برنج نو از سوی کارشناسان مشخص نشود، بازار رونق نخواهد گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سازوکار اجرایی طرح حمایتی خرید توافقی برنج بعد از سفر وزیر جهاد کشاورزی به مازندران عملیاتی شده است، گفت: ادارات غله در شهرستان ها، برخی شالیکوبی‌های منتخب استان به عنوان مباشر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور در این طرح مشارکت دارند.

حسن عنایتی ادامه داد: پس از عملیاتی شدن طرح حمایتی خرید برنج از هفته گذشته تاکنون ۲هزار تُن برنج از شالیکاران مازندرانی خریداری شده که ۵۰۰ تُن آن برنج پرمحصول و یک هزار و ۵۰۰ تن برنج طارم محلی بوده است.

این مقام مسوول ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم برنج پرمحصول با حداکثر هشت درصد شکستگی برای رقم ندا ۳۳ هزار تومان و رقم شیرودی ۳۹ هزار تومان تعیین شده است.

عنایتی گفت: قیمت هر کیلوگرم برنج محلی طارم که در این طرح از کشاورزان خریداری شده است بین ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان بوده است.

از سوی دیگر شرط وزیر جهاد کشاورزی در مورد واردات برنج نیز می تواند امیدوار کننده باشد، چراکه وارد کنندگان برنج موظف شدند تا به همان نسبت که برنج وارد می‌کنند، برنج شمال کشور را خریداری کنند و در فروشگاه های سراسر کشور توزیع شود.

محمد علی نیکبخت گفته است که برای غرب استان مازندران و گیلان خرید برنج با کیفیت طارم و هاشمی در دستورکار است، راهبرد و سیاست در وزارتخانه این است کسانی که تاجر هستند و برنج به کشور وارد می کنند به همان نسبت باید برنج شمال کشور را خریداری کنند و در فروشگاه های سراسر کشور توزیع کنند که شرط واردات برنج را نیز همین راهبرد قرار دادیم و به واحدی اجازه واردات برنج را نخواهیم داد تا زمانی که به همین اندازه از شمال کشور برنج خریداری کنیم.

اگرچه این شروط می تواند بازار برنج را به نفع شالیکاران رونق ببخشد، اما تا زمانی که قیمت کارشناسی طارم و هاشمی به نسبت هزینه تمام شده مشخص نشود و دولت قیمت مناسب کف بازار با حاشیه سود برای تولید کننده را اعلام نکند، علاوه بر این که این بازار در دست دلالان و واسطه ها می افتد، امنیت غذایی برنج به لحاظ حفظ زمین های کشاورزی در استان به مخاطره خواهد افتاد.

هر چند دولت در نخستین گام خرید برنج ارقام پرمحصول پارساله را شروع کرده است اما نمی تواند دلیل بر رونق بازار باشد، از طرفی دیگر قیمت ۲ نوع برنج ندا با ۳۳ هزار تومان و شیرودی با ۳۹هزار تومان به نسبت قیمت ۴۵تا ۵۵هزار تومان برنج های وارداتی هندی و پاکستانی که در فروشگاه های زنجیره ای در حال عرضه است، اصلا برای کشاورزان به صرفه نیست و شالیکاران به ناچار در حال فروش محصول پارساله خودشان هستند.

دلسردی شالیکاران از بی رونقی بازار برنج /۲۰ درصد محصول در مازندران برداشت شد

شالیکاران در انتظار اعلام کف قیمت برنج ارقام محلی

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که برداشت محصول شالی از سطح حدود ۴۵هزار هکتار برابر با ۲۱درصد از شالیزارهای استان انجام شده است، گفت:‌ به رغم این که شالیکاران با دغدغه تنش کم آبی و خشکسالی همراه با هزنیه بالای انواع نهاده های کشاورزی از جمله سموم در حال برداشت محصول هستند، اما بی رونقی بازار و نبود مشتری آنان را دلسرد کرده است.

خلیل حقیقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روزانه حدود۲۰۰ تا ۲۵۰ تن شالی در مناطق غرب و مرکزی واقع در شهرستان های آمل، ‌بابل، محمودآباد و فریدونکنار بدون این که مشتری پای کار باشد و قیمتی اعلام شود به برنج سفید تبدیل شده و انبار می شود.

وی اظهار داشت :‌تعیین کف قیمت کارشناسی بر اساس هزینه تمام شده و حاشیه سود مناسب کشاورزان برای ارقام محلی طارم و هاشمی که ۸۵ درصد سطح زیر کشت استان را شامل می شود، ضروری است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با ذکر این نکته که اکنون فاصله قیمت ارقام محلی با ۲ نوع رقم پرمحصول ندا و شیرودی بسیار بالا است، ادامه داد: در واقع قیمت ارقام پرمحصول به عنوان راهبرد دولت در خود اتکایی تولید برنج داخلی بسیار کم است، بررسی ها نشان می دهد که حداقل قیمت ارقام پرمحصول با توجه به هزینه تمام شده باید ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان باشد تا شالیکاران نسبت به این راهبرد دولت ،اهتمام کنند.

حقیقی با ذکر این نکته که اکنون تا ۱۵درصد قیمت برنج وارداتی که در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود بیشتر از قیمت خرید تضمینی ندا و شیرودی تولید داخل است، ادامه داد :‌ وقتی قیمت تمام شده برنج عطری کیفی طارم و هاشمی که همه دنیا متقاضی این دو نوع برنج ایرانی هستند، ‌ ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان برآورد می شود ،چطور کشاورز راضی به فروش محصول خودش شود.

وی تاکید کرد :‌ تعیین کف قیمت کارشناسی برنج کیفی طارم و هاشمی بر اساس قیمت تمام شده باید در اسرع وقت اعلام شود تا کشاورزان نسبت به حفظ زمین و تداوم کشاورزی رغبت کنند. امروز شالیکاران مازندران و گیلان که ۸۵درصد برنج کشور را تولید می کنند، به حمایت جدی مسوولان نیاز دارند.

وی با اشاره به این که شالیکاری فعالیت کاری و درآمد اصلی مردم مازندران است، گفت:‌ درآمد آنان با فروش یکجای محصولشان برای یکسال است، در حالی که متاسفانه همواره قیمت انواع کالاهای اساسی به طرف بالا است و متوسط درآمد شالیکاران تحت شعاع نوسانات قیمت دیگر کالاها قرار می گیرد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha