پرو؛ سالگرد استقلال در سایه اعتراض‌های ضد دولتی

تهران- ایرنا- تظاهرات مخالفان دولت پرو در دویست و دومین سالگرد استقلال این کشور (۲۸ ژوئیه ۱۸۲۱) نیز ادامه داشت و همزمان با سخنرانی رئیس‌جمهوری جدید، پایتخت (لیما) شاهد درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای پلیس بود.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، تظاهرات مخالفان دولت تا شامگاه جمعه ادامه داشت و پلیس سعی کرد با استقرار موانع آهنین، مانع از پیشروی معترضان به سمت پارلمان شود و با گاز اشک‌آور و حتی تیراندازی‌های پراکنده آن‌ها را متفرق کند.

شبکه تلویزیونی پرو در حالی به پخش سخنرانی بیش از سه ساعته دینا بلوآرته (Dina Boluarte) رئیس‌جمهوری این کشور به مناسبت سالگرد استقلال پرداخت که در نیمه دیگر تصویر، درگیری‌های میان معترضان و پلیس به نمایش گذاشته شد.

در جریان سرکوب پلیس، شماری از افراد زخمی و بازداشت شدند. در میان افراد بازداشت و زخمی شده، نام برخی خبرنگاران و سیاستمداران از جمله دبیر ملی جنبش پرو جدید (Movimiento Nuevo Perú) وجود دارد. مجروحان همگی با شلیک گلوله‌های پلاستیکی پلیس از فاصله نزدیک مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

حوادث ساعات گذشته در نتیجه سرازیر شدن هزاران نفر از اهالی پرو و استان‌های دیگر بود که از آغاز روز جمعه به پایتخت رسیدند و استعفای رئیس‌جمهوری را خواستار شدند.

برگزاری انتخابات سراسری جدید، مجازات عاملان و مسئولان قربانیان اعتراض‌های ماه‌های گذشته و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، از دیگر مطالبه‌های معترضان بود.

پرو؛ سالگرد استقلال در سایه اعتراض‌های ضد دولتی

بلوآرته در طول سخنرانی، از طرف خود و دولت از خانواده‌های کسانی که در جریان تظاهرات علیه او جان باختند، عذرخواهی کرد. وی در همین راستا امضای پیمان آشتی را پیشنهاد داد.

بلوآرته در ۷ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۶ آذر ۱۴۰۱) ساعاتی پس از برکناری پدرو کاستیو (Pedro Castillo) رئیس‌جمهوری سابق، سوگند یاد کرد.

از آن زمان، پرو با تظاهرات علیه دولت جدید که در آن تقریبا ۵۰ غیرنظامی جان خود را از دست دادند، وارد یک بحران سیاسی عمیق شده است.

کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر (CIDH) با انتشار گزارشی در ماه مه (اواسط اردیبهشت) اعلام کرد نیروهای امنیتی پرو در جریان اعتراض‌های ضد دولتی دسامبر گذشته (آذر- دی) نقض نگران‌کننده حقوق بشر را مرتکب شدند و واکنش در مقابل معترضان می‌تواند به عنوان قتل عام طبقه‌بندی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha