۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۸:۵۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85166347
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

«خانه محبوب» یادآور دورهمی‌ خانواده ایرانی با چای زغالی

گنبدکاووس- ایرنا- برگزاری نخستین جشنواره «خانه محبوب» فرصت خوبی برای نمایش فرهنگ اصیل ایرانی در اهمیت به تحکم بنیان خانواده‌ها با به نمایش گذاشتن گوشه‌ای از آداب دورهمی‌ خانوادگی مانند خوردن چای زغالی مادربزرگ‌ همراه با پیگیری احوال به سبکی غیرمجازی است.

به گزارش ایرنا، این روزها رد و بدل کردن پیام‌های متنی، صوتی و تصویری در فضای مجازی راه را برای خیلی از رفت‌ و آمدهایی که در گذشته خانواده‌ها با عنوان دید و بازدید انجام می‌دادند بسته است و کودکان این نسل نمی‌توانند مانند کودکان دیروز خاطراتی از مزه تخمه‌های تفت‌داده مادربزرگ‌ همراه با شیرینی‌ خوشمزه و مسابقه خوردن قاچ‌های هندوانه بر روی فرش‌های پهن شده در حیاط داشته باشند.

تلفن همراه این روزها برای اقشار مختلف جامعه به ویژه خانواده‌های که در فاصله‌های دور از هم قرار دارند به ابزار بسیار خوبی در برقراری ارتباط تصویری تبدیل شده و بخشی از حجم دلتنگی‌ها را کم می‌کند اما پدران و مادرانی که در فاصله چند خیابان و یا یک شهر از فرزندان خود قرار دارند فقط با در آغوش گرفتن تک تک اعضای خانواده به ویژه نوه‌ها می‌توانند دلتنگی‌های خود را رفع کنند و دنیای مجازی در این موضوع چاره کار نیست.

«خانه محبوب» یادآور دورهمی‌ خانواده ایرانی با چای زغالی

با مشارکت ۱۰۰ نفر از بانوان خوش ذوق و هنرمند و دختران جوان نخستین جشنواره‌ چهار روزه «خانه محبوب ایرانی» به میزبانی آزادشهر برای تبیین فرهنگ و پوشش اصیل ایرانی اسلامی، تشویق جامعه به استفاده از محصولات با کیفیت حاصل دست زنان و ترسیم فضای صمیمی دوران نه چندان دور نشست‌های خانوادگی همراه با چای آتشی، آش و نان‌های محلی برپا شد.

سکینه میرعرب یکی از خانم‌های هنرمند آزادشهری که در غرفه‌ای مستقر در ورودی جشنواره مشغول توزیع چایی‌های خوش رنگ به حاضران بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: چای سماورهای زغالی بخش اصلی دورهمی‌ خانوادگی در دوران کودکی ما بود که دختران و پسران آن نسل به تقلید از بزرگترها در خاله‌بازی‌های خود با این سبک از مهمان‌ها پذیرایی می‌کردند.

وی افزود: تلاش دارم با حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف و علم کردن بساط سماور زغالی و دم کردن چایی‌های آتشی یاد آن دوران را برای هم سن و سال‌های خود زنده کنم و از کودکان و جوانان این نسل بخواهم حداقل یک ساعت از گوشی‌های خود در مهمانی‌ها فاصله بگیرند و جویای احوال اطرافیان شوند.

بخشی دیگر از این جشنواره، به غرفه‌های عرضه محصولات صنایع دستی اختصاص دارد و تعدادی از بانوان هنرمند در رشته‌های مختلف از مکرومه بافی، لوازم چوبی، پوشش پارچه‌ای لوازم آشپزخانه و عروسک‌ گرفته تا گیاهان دارویی تولیدات خود را برای معرفی و فروش عرضه کردند.

سهیلا کوهکن به عنوان یکی از این بانوان هنرمند گفت: بدون هیچ ابزاری و فقط با زدن گره بر نخ آثار مختلفی را در رشته مکرومه مانند کیف، صندل و لوازم تزئینی می‌بافم و با توجه به اینکه فعالان در این رشته کم هستند تلاش دارم با شرکت در برنامه‌های این چنینی و نمایش آثار خود زمینه را برای جذب بیشتر جوانان به این رشته فراهم کنم.

وی افزود: با کمترین لوازم می‌توان در این رشته آثار زیبا و کاربردی را تولید کرد که با معرفی درست در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها روز به روز میزان فروش آنها بالا رفته و انگیزه امثال من برای ادامه فعالیت بیشتر می‌شود.

«خانه محبوب» یادآور دورهمی‌ خانواده ایرانی با چای زغالی

کبری عسکری یکی دیگر از بانوان هنرمند هم از مسوولان خواست به قول‌های خود در حمایت از شرکت کنندگان در نمایشگاه‌ها برای معرفی آثارشان با هدف فروش بهتر در بخش‌های مختلف عمل کنند چرا که خیلی از هنرمندان به دلیل نداشتن قدرت مالی توان رقابت با کالاهای مشابه را ندارند.

وی که به تولید پوشش پارچه‌ای لوازم آشپزخانه و سرویس نوزاد مشغول است ادامه داد: هر فردی که در بازار گشته باشد و به غرفه ما بیاید با مقایسه جنس پارچه و نوع دوخت به کیفیت محصولات عرضه شده پی می‌برد.

این هنرمند افزود: از مسوولان خواهش داریم پشت هنرمندان باشند و مکانی را به آنان برای تولید و فروش محصولاتشان معرفی کنند.

همچنین تعدادی از دختران آزادشهری هم با پوشیدن لباس اقوام مختلف برای شرکت کنندگان از تاریخچه این پوشش‌ها صحبت می‌کنند و تاکید دارند در صورت به‌روز رسانی طراحی این لباس‌ها، جوانان زیادی متقاضی استفاده از آنها خواهند شد.

«خانه محبوب» یادآور دورهمی‌ خانواده ایرانی با چای زغالی

مدیرعامل موسسه علم آفرین رهاورد گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره با تیم اجرایی ۱۰۰ نفره متشکل از بانوان فعال در حوزه تولیدات صنایع دستی و دختران جوان در قالب ۵۰ غرفه با هدف معرفی پوشش اقوام مختلف ایرانی در کنار نمایش محصولات هنر دست تا ۲۳ تیرماه دایر است.

سیده فاطمه کریمی افزود: این جشنواره فرصتی برای بانوان کارآفرین فراهم کرد تا بخشی از محصولات خود را به نمایش بگذارند و تعدادی از خانم‌های خوش‌ذوق علاقمند به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هم با برپا کردن بساط چای، عرضه آش محلی و پخت نان سعی دارند جوانان را بیش از پیش با آداب و رسوم کهن‌شان آشنا کنند.

شهرستان آزادشهر با افزون بر ۱۰۴ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان و در حاشیه ۲ جاده بین المللی آزادشهر به شاهرود (سمنان) و آزادشهر به خراسان‌های شمالی و رضوی واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha