پاسخ به یک فرضیه؛ رحمتی قوی‌تر است یا دستیارانش؟

ساری- ایرنا- منتقدان سید مهدی رحمتی اعتقاد دارند که موفقیت‌های نسبی او در تیم‌های مختلف در قامت سرمربی از آلومینیوم اراک تا پدیده مشهد به علت حضور دستیاران توانمند در کنار وی بوده و اعتبار کمی برای کار خود او قائل هستند؛ اما این مساله چقدر صحت دارد؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرضیه ای که این روزها برای سرمربی نساجی مازندران به کار گرفته می شود و برای پرسپولیس و یحیی گل محمدی هم کاربرد دارد و تیم محبوب پایتخت یکی از موفق ترین فصل‌های خود را پشت سر گذاشت و ۲ قهرمانی باشکوه کسب کرد. این قهرمانی‌ها عوامل مختلفی داشت؛ اما مهمترین عاملی که عامل موفقیت پرسپولیس در فصل گذشته بود به تصمیم درست یحیی گل‌محمدی در ابتدای فصل بازمی‌گردد.

سرمربی پرسپولیس در فصل قبل با کنار گذاشتن حمید مطهری و داود فنایی، دو مربی برزیلی را جایگزین آنها کرد. اوسمار ویرا به عنوان دستیار اول و ولسلی ننکا به عنوان مربی دروازه‌بانان نقش زیادی در قهرمانی ۳ گانه پرسپولیس داشتند.

ویرا مغز متفکر پرسپولیس بود و گل‌محمدی هم اعتماد زیادی به این مربی داشت. در برخی بازی‌ها که پرسپولیس دچار شرایط سختی می‌شد ویرا با قلم و کاغذ نکات فنی را به گل‌محمدی یادآور می‌شد.

ننکا هم توانست بیرانوند را به روزهای اوجش بازگرداند. پس از بازگشت این دروازه بان از فوتبال پرتغال و بلژیک تصور می شد دوران اوج او برای همیشه به پایان رسیده است؛ اما ننکا خدمت بزرگی به بیرانوند کرد و باعث احیای او شد.

در لیگ بیست و یکم که استقلال با هدایت فرهاد مجیدی قهرمان لیگ برتر شده بود دستیار ایتالیایی نقش زیادی در این قهرمانی داشت.

پاسخ به یک فرضیه؛ رحمتی قوی‌تر است یا دستیارانش؟

گابریل پین که سال‌ها در سطح اول فوتبال ایتالیا فعالیت کرده بود عهده‌دار همه مسائل فنی استقلال شد و به احتمال فراوان اگر او نبود استقلال شانس به مراتب کمتری برای قهرمانی داشت.

همین نقش پین در قهرمانی استقلال بود که گل‌محمدی را وادار کرد از مربیان خارجی در کادرفنی پرسپولیس استفاده کند. شاید این مسئله بهترین چینش برای کادرفنی تیم‌های ایرانی باشد. اتفاقا قلعه‌نویی هم که سال‌ها مخالف حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران بود یک مربی ایتالیایی را به عنوان دستیار اول خود در تیم ملی فوتبال ایران انتخاب کرد.

مربیان خارجی می‌توانند نفرات دوم خوبی در کادرفنی تیم‌های ایرانی باشند؛ چرا که از یک طرف با علم روز فوتبال آشنایی دارند و از طرف دیگر مجبور نیستند مستقیما با حواشی فوتبال ایران روبرو شوند.

رحمتی هم با توجه به این اندیشه در نساجی ۲ مربی خارجی استخدام کرده و "مارکو کاسر"‌ مربی اسبق استقلال تهران و دستیار استراماچونی به کادر فنی این تیم در کنار حنیف عمران زاده و اشکان نامداری به عنوان آبی پوشان سابق پایتخت اضافه شد تا خانه تکانی های درودگر در شهر خسته همچنان پررونق ادامه یابد.

کاسر بعد از حضور در استقلال و همکاری با آندره‌آ استراماچونی، فصل گذشته نیز در تیم تراکتور حضور داشت که حالا تصمیم گرفت راهی نساجی مازندران شود و سومین فعالیت خود در یک تیم ایرانی را تجربه کند.

مارکو کاسر در تیم «والتا» کشور مالت، قهرمانی لیگ و حضور در مراحل مقدماتی لیگ اروپا و لیگ قهرمانان را تجربه کرده و در تیم «اسفاکس تونس» نیز ۲ فصل حضور داشت که با این تیم تا مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های باشگاهی آفریقا پیش رفت و در ادامه در تیم «برکیکارا» در پرمیر لیگ کشور مالت در مرحله مقدماتی لیگ اروپا حضور پیدا کرد.

پاسخ به یک فرضیه؛ رحمتی قوی‌تر است یا دستیارانش؟

"همچنین اوریکو آندره اولیویرا پینهال" که سابقه حضور در تیم‌های ژیل ویسنته، تیم دوم آلمریا و تیم بلننسس پرتغال را دارد و فصل گذشته در تیم فوتبال ملوان انزلی فعالیت می‌کرد هم به عنوان دیگر مربی خارجی به شهر خسته آمد.

این مربی پرتغالی اکنون به تمرینات نساجی در تهران اضافه شود و قراردادش یک‌ساله خواهد بود.

اما آنچه که بدیهی است این مربیان خارجی می توانند کمک حال سید مهدی رحمتی باشند و با هزینه خوبی که مالک باشگاه نساجی با مدیریت صادق درودگر انجام داده به معنای واقعی هواداران از سرمربی این تیم و دستیارانش عملکرد موفق ۲ فصل پیش یعنی قهرمانی در جام حذفی در فوتبال ایران و یا درخشش در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا را انتظار دارند و این مربیان می توانند به عنوان اتاق فکر و تکیه گاه رحمتی در نساجی بدرخشند.

در فصل گذشته لیگ برتر فوتبال ایران، نساجی عملکرد خوبی نداشت و با ۲۶ امتیاز در جایگاه سیزدهم جدول لیگ برتر قرار گرفت و این تیم همچنین در بازی های آخر خود در جام حذفی و لیگ برتر با شکست های سنگین مغلوب استقلال و پرسپولیس شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha