فصل تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی

تهران- ایرنا- آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری و شماری از شخصیت‌های علمی حوزه علوم انسانی برای تقدیر از برترین تحقیق‌ها و شخصیت‌های اثرگذار این حوزه آغاز شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سالن همایش‌های صداوسیما امروز (دوشنبه) میزبان آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی برای تقدیر از ۵۰ اثر و شخصیت علمی در حوزه علوم انسانی و اسلامی است که بعد از داوری‌های دقیق به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند.

جشنواره بین‌المللی فارابی که تاکنون ۱۴ دوره آن برگزار شده، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است که توسط وزارت علوم به صورت سالانه و با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارائه آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیرایرانی برگزار می شود.

این جشنواره در ۱۵ گروه علمی شامل اخلاق، ادیان و عرفان، تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی، حقوق، زبان، ادبیات و زبان‌شناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی، علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم ورزشی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقــه‌ای، علــوم قــرآنی، تفسیـر و حدیث، فقــه و اصـــول، فلسفه، منطق و کــلام، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، مطالعات میان رشته‌ای و مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی بهترین آثار را در چهار قالب کتاب پژوهشی، گزارش اختتام‌یافته پژوهش، رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد شناسایی و معرفی می‌کند.

فصل تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی رسید

تقدیر از ۵۰ اثر و شخصیت علمی علوم انسانی و اسلامی

بنابر اطلاعات دبیرخانه این جشنواره در مجموع ۲ هزار و ۸۵۷ اثر در بخش ملی و ۷۰ اثر در بخش بین المللی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۲ هزار و ۱۶۱ اثر داخلی برای راهیابی به جشنواره انتخاب و در ۱۶ گروه علمی توسط ۱۱۵ عضو هیات علمی ارزیابی و داوری اولیه شدند. بعد از داوری همه جانبه ۲۰۶ اثر برای داوری همه جانبه به ۵۶۸ داور برتر از نظر علمی ارسال شد. همچنین در بخش بین الملل ۷۰ اثر در سه حوزه ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و علم دینی در شورای سیاست‌گذاری جشنواره بررسی شد.

بر اساس این اطلاعات، در این دوره به طور کلی ۵۰ جایزه در دو بخش کلی ملی و بین المللی اعطا می‌شود؛ در بخش ملی و در دسته‌بندی بزرگسال (محققان بالای ۳۵ سال) ۱۳ اثر انتخاب شدند؛ در این بخش برگزیده اول انتخاب نشده است، ۵ اثر برگزیده دوم، ۴ اثر برگزیده سوم و ۴ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. همچنین در بخش جوان (کمتر ۳۵ سال) برگزیده اول معرفی نشده است و ۱ اثر برگزیده دوم، ۳ اثر برگزیده سوم و ۲ اثر شایسته تقدیر معرفی می‌شوند در مجموع ۱۹ برگزیده معرفی و تجلیل می‌شوند.

همچنین در سایر بخش‌ها؛ در بخش شخصیت پیشگام (شخصیت‌های درگذشته) از ۴ نفر تقدیر می شود، در بخش شخصیت پیشتاز (شامل استادان مشغول به تحقیق) نیز ۴ استاد تجلیل می شوند، در بخش مترجم برتر ۳ نفر و در بخش نظریه پرداز برتر ۱ نفر تقدیر می‌شود. در بخش انجمن های علمی برتر ۲ انجمن (یک انجمن دانشگاهی و یک انجمن حوزوی) و در بخش نشریه علمی برتر ۲ نشریه (از دانشگاه و حوزه هر کدام یک نشریه) معرفی می‌شوند. افزون بر این ۶ جایزه منشور توسعه فرهنگ قرانی به گروه‌های فعال در حوزه پژوهش و آموزش عالی مراکز علوم قرانی با پژوهش‌هایی در قالب کتاب و رساله دکتری برگزیده شده‌اند.

در بخش خارجی، ۷ شخصیت برتر معرفی می شوند، ۱ مورد تحقیق برتر خارجی نیز در سه حوزه ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و علم دینی معرفی می شوند و ۱ جایزه صلح و دوستی هم به یک شخصیت ممتاز ایرانی اعطا می شود.

پژوهشگاه مطالعات علوم اجتماعی، فرهنگی و تمدنی مسئولیت برگزاری این جشنواره را برعهده دارد و دبیرخانه آن در پژوهشگاه واقع است و بر اساس اساسنامه رئیس پژوهشگاه رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره است، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رئیس جشنواره، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم دبیر جشنواره است و در این دوره مهدی عباس‌زاده دبیر علمی جشنواره بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha