تقدیر از ۵۰ اثر و شخصیت علمی علوم انسانی و اسلامی در جشنواره فارابی

تهران- ایرنا- دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی از برگزاری مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی در حوزه علوم انسانی و اسلامی در روز دوشنبه ۱۹ تیرماه جاری خبر داد و گفت: در این جشنواره از ۵۰ اثر و شخصیت علمی در حوزه علوم انسانی و اسلامی تقدیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مهدی عباس‌زاده امروز (سه شنبه) در نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی اظهار داشت: آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی دوشنبه آینده با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می شود.

وی افزود: در مجموع ۲ هزار و ۸۵۷ اثر در بخش ملی و ۷۰ اثر در بخش بین المللی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۲ هزار و ۱۶۱ اثر داخلی برای راهیابی به جشنواره انتخاب و در ۱۶ گروه علمی توسط ۱۱۵ عضو هیات علمی ارزیابی و داوری اولیه شدند.

دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در این نشست که در محل پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی به عنوان دبیرخانه این جشنواره برگزار شد، یادآور شد: بعد از داوری همه جانبه ۲۰۶ اثر برای داوری همه جانبه به ۵۶۸ داور برتر از نظر علمی ارسال شد.

عباس زاده ادامه داد: همچنین در بخش بین الملل ۷۰ اثر در سه حوزه ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و علم دینی در شورای سیاست‌گذاری جشنواره بررسی شد.


نتایح داوری‌ها

وی در مورد خروجی داوری ها هم اظهار داشت: در این دوره به طور کلی ۵۰ جایزه در دو بخش کلی ملی و بین المللی اعطا می کنیم و طی رایزنی با شورای سیاست‌گذاری جشنواره و وزارت علوم، مبلغ ریالی جایزه جشنواره خوارزمی و جشنواره فارابی یکسان شد و سقف آن یعنی برای نفر اول ۱۵۰ میلیون تومان است.

دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی درمورد تعداد برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی به تفکیک توضیح داد: در بخش ملی یک دسته بندی بزرگسال (محققان بالای ۳۵ سال) داریم که در این بخش ۱۳ اثر انتخاب شدند. در این بخش برگزیده اول نداشتیم، پنج اثر برگزیده دوم، چهار اثر برگزیده سوم و چهار اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. همچنین در بخش جوان (کمتر ۳۵ سال) برگزیده اول نداشتیم، یک اثر برگزیده دوم، سه اثر برگزیده سوم و ۲ اثر شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.

تقدیر از ۵۰ اثر و شخصیت علمی علوم انسانی و اسلامی در جشنواره فارابی

عباس زاده تاکید کرد: در سایز بخش ها شخصیت پیشگام از استادان درگذشته را داریم که ۴ نفر در این بخش تقدیر می شوند، در بخش شخصیت پیشتاز که شامل استادان است نیز چهار استاد تجلیل می شوند، در بخش مترجم برتر سه نفر، در بخش نظریه پرداز برتر یک نفر، در بخش انجمن های علمی برتر 2 انجمن که یک انجمن دانشگاهی و یک انجمن حوزوی هستند و در بخش نشریه علمی برتر د2 نشریه از دانشگاه و حوزه هر کدام یک نشریه و در زمینه منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه پژوهش های آموزش عالی پنج کتاب و یک مجله به عنوان برتر معرفی می شوند.

بخش بین الملل

وی در مورد برگزیدگان بین المللی جشنواره چهاردهم فارابی نیز گفت: در بخش پیش‌رو خارجی، هفت شخصیت برتر تعیین و معرفی می شوند. یک مورد تحقیق برتر خارجی نیز در سه حوزه یادشده معرفی می شوند و یک جایزه صلح و دوستی هم به یک شخصیت ممتاز ایرانی اعطا می شود که مجمع تقریب مذاهب این شخصیت را معرفی می‌کند.

تقدیر از ۵۰ اثر و شخصیت علمی علوم انسانی و اسلامی در چهاردهمین جشنواره فارابی

اضافه شدن بخش دیپلماسی علمی در علوم انسانی و اسلامی در دوره پانزدهم جشنواره

دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی همچنین درمورد تصمیمات شورای سیاست گذاری جشنواره بین‌المللی فارابی که با حضور وزیر علوم به عنوان رئیس جشنواره، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم به عنوان رئیس جشنواره، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم به عنوان دبیر جشنواره، اعضای دبیرخانه و شخصیت های علمی برگزار می شود، اظهار داشت: براساس تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره از دوره پانزدهم به بعد با شاخص های تعریف شده در هر دوره از داور برتر تجلیل می‌شود.

عباس زاده ادامه داد: همچنین در سه ماه آینده در اجلاسیه‌ای که توسط دبیرخانه جشنواره با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار می شود از دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و انتشارات علمی برتر در زمینه علوم انسانی تقدیر و راهکارهایی برای جبران نقص در تحقیقات علوم انسانی ارائه می شود.

وی افزود: همچنین در دوره پانزدهم جشنواره بخش ویژه ای به نام دیپلماسی علمی در علوم انسانی و اسلامی افزوده می شود، این جایزه به دانشگاه ها و پژوهشگاه هایی اعطا می شود که بیشترین و کیفی ترین نقش را در زمینه دیپلماسی علمی ایفا کردند.

دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی خاطرنشان کرد: همچنین به برگزیدگان رتبه اول و دوم، اعتبار علمی ۱۰۰ میلیون تومانی علاوه بر مبلغ جایزه اهدا می شود.

به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی در حوزه علوم انسانی و اسلامی ۱۹ تیر ۱۴۰۲ با معرفی آثار برتر و برگزیدگان در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود. پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی با هدف حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این جشنواره را برگزار می‌کند.

جشنواره بین‌المللی فارابی که تاکنون ۱۳ دوره آن برگزار شده است، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت سالانه و با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارایه آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیرایرانی برگزار می شود.

این جشنواره در ۱۵ گروه علمی شامل اخلاق، ادیان و عرفان، تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی، حقوق، زبان، ادبیات و زبان‌شناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی، علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم ورزشی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقــه‌ای، علــوم قــرآنی، تفسیـر و حدیث، فقــه و اصـــول، فلسفه، منطق و کــلام، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، مطالعات میان رشته‌ای و مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی بهترین آثار را در چهار قالب کتاب پژوهشی، گزارش اختتام‌یافته پژوهش، رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد شناسایی و معرفی می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha