پژوهشگران مشهدی موفق به طراحی نرم‌افزار مدیریت سقوط سالمند شدند

مشهد- ایرنا- مدیر گروه اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نرم افزار «فالینگ» ویژه سالمندان و به منظور مدیریت خطرات احتمالی در منزل، توسط پژوهشگران این دانشگاه طراحی شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر نجمه ولی زاده زارع روز شنبه افزود: سقوط یا افتادن یکی از پدیده‌های رایج در سالمندان است که این اتفاق بیشتر در منزل رخ می‌دهد که بر این اساس تمام محیط منزل فرد در این نرم افزار توضیح داده شده است تا خطرات احتمالی برای وی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در این نرم افزار آشپزخانه، نشیمن، پله‌ها، حیاط و پارکینگ، موارد احتمال سقوط به صورت تصاویر و فایل ورد و فیلم آموزشی برای سالمند به نمایش گذاشته شده است، ادامه داد: نکات خطر آشپزخانه، پله ورودی و پادری جلوی خانه و سرویس بهداشتی، سیم‌کشی غیراستاندارد، دمپایی که وسط نشیمن رها شده و نور ناکافی منزل، همه این موارد می‌تواند باعث افتادن سالمند و ضربات تروما به قسمت‌های مختلف بدن شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دمپایی لغزنده، پله های موجود در ورودی آشپزخانه و سطح لغزنده زمین از جمله مواردی است که می‌تواند باعث سقوط سالمند شود، گفت: این نرم افزار آموزش‌هایی به سالمندان ارایه می‌دهد و سپس از سالمندان می‌خواهد تا موارد خطر را نام برده و عکس‌العمل صحیح در این موقعیت‌ها را بیان کنند.

دکتر ولی‌زاده زارع با بیان اینکه یک فرد سالمند و خانواده آن به راحتی می‌توانند از این نرم افزار استفاده کنند، افزود: خانواده سالمند نیز زمانی که به خطرات احتمالی آگاه باشند فضای سالمتر و بدون خطری را برای وی ایجاد می‌کنند و به همین ترتیب تروما و آسیب دیدگی سالمندان تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: این نرم افزار در قالب پایان نامه یکی از دانشجویان و در گروه اتاق عمل و هوشبری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد طراحی شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha