۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۷:۳۳
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85156451
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایده‌های خلاق، ظرفیتی برای خلق رفاه و اشتغال

بروجرد - ایرنا - شناسایی نخبگان و صاحبان ایده‌های خلاقانه یکی از راهکارهای کمیته امداد امام خمینی(ره) برای رسیدن به هدف متعالی یعنی همان خودکفایی، توانمندسازی و خلق رفاه و اشتغال در جامعه هدف تحت حمایت است در همین راستا امسال در لرستان بیش از هفت میلیاردتومان تسهیلات به نخبگان و صاحبان ایده‌های نو در رشته‌های مختلف کمک شده است.

به گزارش ایرنا، سرمایه‌های انسانی که با تولید علم و دانش و تبدیل آن به خدمات، کالا و محصولی خاص باعث ارتقای قدرت و پیشرفت هر مجموعه می‌شوند عاملی برای توسعه هستند و هر چقدر این سرمایه انسانی تقویت شود به همان نسبت خلاقیت و ظرفیت ارتقای علم، دانش، کارآفرینی و اشتغال بیشتر می‌شود.

این سرمایه‌های انسانی که در واقع همان نخبگان و صاحبان ایده و اندیشه هستند باید مورد توجه و حمایت قرار گیرند تا در هر شرایطی بتوانند به عنوان موتور محرکه‌ای برای بروز خلاقیت، نوآوری و خلق ثروت باشند، در همین راستا کمیته امداد شرایطی فراهم کرده تا با شناسایی و حمایت از نخبگان در رسیدن به هدف متعالی خود که توانمندسازی، خودکفایی و توسعه اشتغال و ایجاد رفاه برای افراد تحت پوشش است، گام بردارد.

باورپذیری اینکه کمک به نیازمندان صرفا اقتصادی نیست بلکه مشارکت نخبگان و صاحبان ایده‌های خلاقانه در طرح‌های فرهنگی نیز می‌تواند به همان اندازه موثر باشد نقطه آغازی برای نزدیک‌تر شدن به آن هدف نهایی نهادهای حمایتی است تا افراد تحت حمایت خود را از مددجویی به کارآفرینی و ایجاد رفاه و اشتغال برسانند.

فراتر از مستمری، آنچه در برنامه‌های نهادهای حمایتی دنبال می‌شود اشتغال و کارآفرینی در جمعیت تحت پوشش است در این خصوص می‌توان یادآور شد که به استناد ماده ۲ اساسنامه کمیته امداد هدف از تشکیل این نهاد توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تامین خوداتکایی، تقویت رشد ایمانی و اعتقادی نیازمندان و محرومان با ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و معیشتی است و در ماده ۶ تبصره سه این اساسنامه به فراهم آوردن امکانات لازم به منظور توانمندسازی، خوداتکایی، استقلال اقتصادی افراد و خانواده‌های نیازمند از طریق استعدادسنجی، مهارت آموزی، ایجاد اشتغال، آموزش فنی و حرفه‌ای و اعطای وام در حدتوان تاکید شده است.
بنا بر گفته رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) این نهاد حمایتی در نقاط مختلف کشور بیش از ۶ هزار نفر از جوانان و نوجوانان نخبه را تحت پوشش قرار داده و آینده کشور در دست افراد نخبه و متخصص بوده و افتخار امداد این است که از این قشر حمایت می‌کند و در این مسیر ارائه کمک‌های فرهنگی و آموزشی از مهم‌ترین زمینه‌ها برای توانمندسازی مددجویان را در دستور کار قرار داده است.

پرداخت بیش از هفت میلیارد تومان تسهیلات به نخبگان در مجموعه کمیته امداد لرستان

حمایت از نخبگان و تعامل بین واحدهای فرهنگی و اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله برنامه‌های محوری است که در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری دنبال می شود.

در همین خصوص مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان می‌گوید: ۵۳۲ مورد از ایده‌های خلاقانه نخبگان استان مورد حمایت قرار گرفتند و هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات در دولت سیزدهم به این افراد پرداخت شده است.

جلال شیخ پور افزود: این تسهیلات به منظور حمایت از ایده‌های خلاقانه پرداخت شد.
مدیرکل کمیته امداد لرستان با تاکید بر فراهم کردن زمینه‌های حمایت از نخبگان و صاحبان ایده و خلاقیت بیان کرد: تا کنون به ۸۴۵ مورد ایده ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض شده است.
شیخ پور با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ نخبه در حوزه‌های مختلف در لرستان شناسایی شده است، افزود: تکلیف ما در برابر نخبگان این است که زمینه‌های بروز و ظهور ایده های آنها را فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه زمینه حمایت از نخبگان در لرستان با همکاری اداره کل کمیته امداد و پارک علم و فناوری فراهم شده است، اضافه کرد: جشنواره ایده شو یکی از همین راهکارهای عملیاتی است تا نخبگان ایده‌های خود را مطرح و مورد داوری قرار دهند و در صورت تایید در مسیر تبدیل ایده به محصول مورد حمایت قرار گیرند.
شیخ پور با اشاره به مجموعه فرهنگی باقرالعلوم در لرستان به عنوان فرصتی برای حمایت از نخبگان گفت: این مجموعه یک ظرفیت آماده همکاری است که در عین حال ایجاد چنین مجموعه‌هایی فرصت و مجالی برای دیده شدن فعالیت‌های نخبگان است که در ادامه حضور مسوولان کلیدی و مرتبط با این حوزه در چنین مجموعه هایی در پی دارد که در مجموع فرصتی برای دیده شدن نخبگان است.
مدیرکل کمیته امداد با تاکید بر فرهنگ سازی در این زمینه گفت: هر صاحب ایده و یا خلاقیتی می‌تواند به میدان بیاید و بعد از داوری و تایید ایده او در مسیر حمایت قرار گیرد و به او فرصت داده شود تا در مدت زمان ۲ ساله ایده خود را به محصول تبدیل کند.

بیش از ۳۵ هزار دانش آموز تحت حمایت کمیته امداد لرستان هستند

بنا بر گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان لرستان بیش از ۳۵ هزار دانش‌آموز تحت پوشش این نهاد حمایتی هستند، که در سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد تومان کمک هزینه تحصیلی به آنها پرداخت شده و تعداد دانشجوی تحت حمایت نیز سه هزار و ۲۰۳ نفر است که ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان کمک هزینه شهریه پرداخت شده و هشت میلیارد تومان هم وام دانشجویی پرداخت شده است.

در شهرستان بروجرد نیز بنا بر گفته مسوولان کمیته امداد این شهرستان، حمایت تحصیلی از دانش آموزان یکی از محورهای فعالیت این نهاد حمایتی است و اکنون یک هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی تحت پوشش کمیته امداد شهرستان بروجرد هستند.

تعامل پارک علم و فناوری با کمیته امداد در حمایت از نخبگان

معاون پارک علم و فناوری نیز در این خصوص می‌گوید: در راستای حمایت از نخبگان، جشنواره‌های ایده شو طراحی شده است تا صاحبان ایده بیایند و از ایده خود دفاع کنند و بعد از تایید داوران در مرحله تجاری سازی قرار گیرد، در همین خصوص اولین جشنواره ایده شو با همکاری اداره کل کمیته امداد لرستان و پارک علم و فناوری در شهرستان بروجرد برگزار شد تا صاحبان ایده‌های خلاق با حضور داوران به دفاع از ایده و اندیشه خود بپردازند تا در صورت پذیرش مورد حمایت کمیته امداد قرار دارد.

امین حسنوند با تاکید بر ارتباط حوزه دانشگاه و صنعت گفت: این موضوع همیشه یک چالش بوده و در حالی‌ که در حوزه علم و مقاله و دانشگاه اساتید مطرحی وجود دارد اما در حوزه صنعت و کالایی که در اختیار مردم قرار می گیرد.

حسنوند با اشاره به اینکه دانشگاه وظیفه تولید علم دارد و صنعت وظیفه ایجاد ثروت را دارد، بیان کرد: جنس علم دانایی و جنس فناوری توانایی است و پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، توانایی تبدیل دانش به ثروت را دارند.
وی افزود: شیوه کار در پارک علم و فناوری اینگونه است که؛ کسی که صاحب ایده هر چند در مرحله سطحی باشد به این مراکز مراجعه می کند و مورد حمایت قرار می گیرد تا در یک بازه زمانی سه ساله آن ایده او به محصولی تجاری سازی برسد.

حمایت از نخبگان با هدف حمایت جدی از نخبگان و بهره گیری از استعداد علمی و فرهنگی آنها در راستای غنای فعالیتهای فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام می شود با توجه به اینکه در این نهاد حمایتی ؛ نخبگان و فرهیختگانی هستند که می‌توانند در اجرای طرح‌های فرهنگی، اقتصادی و علمی کمک کنند و در همین راستا کمیته امداد با تعامل و همکاری بخش فرهنگی و اشغال در حوزه های علمی-پژوهشی، اختراعات، ورزشی، فرهنگی-هنری، علوم قرآنی و تحصیلی اقدام به شناسایی مددجویان نخبه نموده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha