۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85156315
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تلاش های چین برای رشد انرژی‌های پاک

تهران- ایرنا- براساس یک مطالعه جدید رشد سریع ظرفیت انرژی‌ بادی و خورشیدی در چین ممکن است به مهار تصاعد گازهای گلخانه‌ای خیلی سریعتر از آنچه پیشتر انتظار می‌رفت، بینجامد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از موسسه بین المللی «گوبال انرژی مونیتور»(جی ای ام)، نصب صفحات خورشیدی در این کشور به اندازه‌ای است که تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت این نوع نیروگاه‌ها در جهان با افزایش ۸۵ درصدی روبرو خواهد شد.

موسسه گوبال انرژی مونیتور یک گروه مستقل تحقیقاتی است که بررسی‌هایش اغلب مورد استفاده بانک جهانی، سازمان بین‌المللی انرژی و دولت‌ها قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش پیش بینی می شود اهداف ۲۰۳۰ نرژی‌های سبز چین پنج سال زودتر از آنچه پیشتر برآورد می شد، به نتیجه برسد.

با این حال نویسندگان این گزارش می‌گویند که ظرفیت نیروگاه‌های زغالسنگ هم در این کشور درحال افزایش بوده که تا حدودی نقش مکمل را برای نیروگاه‌های بادی و خورشیدی بازی می‌کنند.

چین اغلب مهمترین کشور در تلاش‌های جهانی برای مهار تصاعد گازهای کربنی که علت تغییر اقلیم و گرمایش هستند قلمداد می‌شود.

این کشور بزرگترین مصرف کننده زغالسنگ است که بیشتر آن برای تولید برق به کار می‌رود. مصرف زغالسنگ مسئول حدودا ۶۹ درصد تصاعد دی اکسید کربن چین است.

اما مطالعه تازه نشان می‌دهد که چین به سرعت درحال ایجاد ظرفیت تولید برق از باد و خورشید است، که می‌تواند تاثیری اساسی بر محدود کردن روند افزایش دما داشته باشد.

این گزارش ظرفیت کنونی انرژی‌های سبز چین را بررسی می‌کند، اما همچنین به پیش‌بینی آینده براساس اعلامیه‌های چین و بخش ساخت و ساز در دو سال آینده می‌پردازد.

این موسسه دریافت که صفحات خورشیدی نصب شده در پروژه های بزرگ چین درحال حاضر بیش از کل باقی جهان است. در زمینه انرژی بادی هم این کشور ظرفیت خود را از سال ۲۰۱۷ تاکنون دو برابر کرده است.

به نظر می‌رسد که این فقط شروع ماجرا باشد. به گفته «جی ای ام»، چین به سرعت درحال گسترش این بخش است و ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی تا پایان سال ۲۰۲۵ را دو برابر خواهد کرد.

اگر این روند محقق شود، ظرفیت توربین‌های بادی جهان ۵۰ درصد و ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی جهان ۸۵ درصد نسبت به امروز افزایش خواهد یافت.

جهش فعلی این پروژه‌ها محصول برنامه‌هایی به قدمت دو دهه است.

در همین حال چین به تامین‌کننده عمده صفحات خورشیدی بدل شده، که هزینه را در سراسر زنجیره عرضه کاهش داده است. همین تحول به رقابتی شدن نصبت تاسیسات بادی و خورشیدی در این کشور کمک کرده است.

همچنین پرداخت یارانه و اعمال مقرراتی که هر استان را ملزم می کند اهدافی در زمینه انرژی‌های سبز را برآورده کند به رشد این بخش کمک کرده است.

سال گذشته نیم تریلیون دلار در سراسر جهان صرف انرژی بادی و خورشیدی شد، که ۵۵ درصد آن مربوط به چین بود.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، در سال ۲۰۲۰ گفت که این کشور تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۲۰۰ گیگاوات انرژی خورشیدی و بادی نصب خواهد کرد. گزارش تازه می‌گوید که این هدف پنج سال زودتر از موعد محقق خواهد شد.

مارتین وِیل، از نویسندگان این گزارش، گفت: «به اعتقاد ما جهش در ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر مسلما زمینه را برای به اوج رسیدن تصادعد کربن (چین) تا قبل از ۲۰۳۰ فراهم می‌کند.»

تلاش های چین برای رشد انرژی‌های پاک

این خبر مهمی برای محدود کردن گرمایش زمین است، اما تداوم استفاده چین از زغالسنگ یک چالش بزرگ است.

چین در سال ۲۰۲۲ هر هفته تقریبا دو نیروگاه جدید زغالسنگ احداث کرد که خیلی از آنها در کنار مزارع انرژی بادی و خورشیدی بود، تا نیروی مکملی را برای اطمینان از جریان پیوسته برق فراهم کند.

وِیل گفت: «مساله بزرگ از این پس چگونگی به کارگیری این نیروگاه‌های زغالی است.»

«باید امیدوار بود به صورتی به کار گرفته شوند که نسبت تولید انرژی‌های نوین به زغالسنگ را به حداکثر میزان ممکن برساند.»

سایر عوامل موثر، نصب تاسیسات باتری برای ذخیره برق و رشد هیدروژن به عنوان سوخت است که هر دو به چین کمک خواهد کرد انتقالی موفق از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پاک داشته باشد.

از دیگر سو، چین در سال های اخیر به شدت استفاده از زغالسنگ برای تولید انرژی را کاهش داده و با سرعت زیاد به سمت انرژی های پاک حرکت کرده است.

همچنین به تازگی سایت رسمی دولت چین به نقل از کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات ین کشور اعلام کرد چین در حال حاضر حدود ۵۱ درصد از برق مورد نیاز خود را از تأسیسات و نیروگاه‌هایی که بدون سوخت فسیلی کار می‌کنند، تأمین کند. این نخستین بار است که میزان برق تولیدی چین از طریق تجهیزات و تأسیسات بدون سوخت فسیلی از برق تولید نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی فراتر می‌رود. چین تلاش می‌کند تولید دی اکسید کربن را تا سال ۲۰۳۰، کاهش دهد و تا سال ۲۰۶۰ به کربن صفر برسد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha