۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85153821
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ذبح دام در معابر عمومی، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد

زنجان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ذبح دام در معابر عمومی موجب انتشار انواع ویروس‌ها و بیماری‌ها می‌شود و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

محمدباقر حاج کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از سنت‌های رایج در عید قربان، قربانی کردن دامهایی نظیر گاو و گوسفند است درحالی که ذبح غیربهداشتی دام در معابر عمومی، تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می شود و مجاز نیست.

وی اضافه کرد: شهروندان برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و آلودگی‌ ناشی از آن، ذبح دامهای نذری خود را در معابر عمومی و محل‌های نامناسب انجام ندهند.

این مسوول ادامه داد: انتظار بر این است که از ذبح دام فقط در کشتارگاه های استان انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه برخی علایم بیماری را فقط کارشناسان دامپزشکی تشخیص می‌دهند، گفت: اگر شهروندان دام خریداری شده را برای ذبح به کشتارگاه ببرند، ناظران بهداشتی و شرعی آمادگی دارند که در همه مراحل ذبح نظارت داشته باشند و اگر اندام یا لاشه دام مشکل داشت، اصلاح‌سازی یا سایر راهنمایی های لازم را انجام دهند.

به گفته حاج کاظمی، حین ذبح باید همه ضوابط بهداشتی از جمله پوشیدن دستکش، چکمه و لباس مناسب رعایت شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: لاشه دام قربانی شده قبل از مصرف حتما باید ۲۴ ساعت در قسمت یخچال (نه فریزر) قرار بگیرد چراکه طی این مدت دمای یخچال، اسیدیته گوشت را بالا می‌برد و همین موضوع موجب می‌شود که میکروب عامل بیماری‌های احتمالی از جمله تب کریمه کنگو از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه ذابحان بعد از اتمام کار باید همه وسایل خود از جمله کارد و سینی را با شوینده‌های قوی و آب جوش بشویند، یادآور شد: متاسفانه علایم بیماری تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است به راحتی قابل تشخیص نیست و فقط با رعایت ضوابط بهداشتی می‌توان جلوی شیوع آن را گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha