مدیر شبکه بهداشت آستارا: مردم توصیه‌های پیشگیری از وبا را جدی بگیرند

آستارا- ایرنا- مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و مسافرپذیری این شهرستان، از مردم درخواست می‌شود که توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا را جدی بگیرند و به هشدارهای مرتبط توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدحسین احمدی روز دوشنبه در نشست شورای بهداشت شهرستان آستارا تشریح کرد: وبا یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها است و تاثیر مستقیمی بر روی سیستم عصب مرکزی انسان می‌گذارد که اگرچه در ابتدا بین پرندگان و گوشت‌خواران بود، اما بیشتر حیوان‌ها ممکن است تصادفی به آن مبتلا شوند.

وی با اشاره به اینکه همزمان با فصل تابستان مسافران از چند نقطه از جمله استان اردبیل، نقاط دیگر گیلان و حتی مسافرانی خارجی هر کدام با دغدغه‌ای به آستارا می‌آیند، افزود: با توجه به انتشار مقاله موثق سازمان بهداشت جهانی در مورد خطر بیماری وبا برای مردم قاره آفریقا و نقاطی از آسیا باید مردم در این زمینه مراقبت باشند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا بیان کرد: وبا جزو کشنده‌ترین بیماری‌ها است که تا چند ساعت فرد را با مرگ روبه‌رو و در چند روز یک شهر را آلوده می‌کند؛ اگر چنین اتفاقی در آستارا بیافتد، با توجه به شیوع شدید این میکروب، بستری شدن نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت شهر پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت آلوده شدن منابع آب و مواد غذایی ۲۰ درصد شهر غیر از کسانی که از ویروس کشته می‌شوند، باید بستری شوند که البته باید دید آیا ظرفیت بستری کردن ۲۰ هزار نفر در بیمارستان و مرکزهای درمانی وجود دارد؛ از این رو در فصل گرما و در شهرهای مسافرپذیر مانند آستارا که تنوع فرهنگی را هم شاهد هستیم، احتمال دارد مواردی را داشته باشیم.

احمدی عنوان کرد: بین ۱۰ تا ۲۰ درصد آلوده‌شدگان به این باکتری احتمال دارد که بنابر نوع آن، علامتی از خودشان نداشته باشند ولی در خانه‌، سرویس بهداشتی، سالن غذاخوری، استخر و آب دریا وبا را پخش کنند و موجب آلوده شدن سایر افراد شوند.

وی ادامه داد: با توجه به تفاوت توانایی و قدرت بدن افراد، ممکن است شرایط ابتلا و ناقل بودن متفاوت باشد؛ وبا یک بیماری شدید اسهالی است که با خوردن آب یا غذای آلوده وارد سیستم گوارشی می‌شود و ارتباط مستقیم با سلامت آب آشامیدنی و غذای دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا گفت: جاری بودن فاضلاب در برخی نقاط در سطح شهر و تماس کفش افراد با راه رفتن روی آنها احتمال دارد که میکروب را از فاضلاب یک خانواده مبتلا به خانه، به محل کار، به مدرسه، حتی به مرکزی بهداشتی و یا سایر نقاط منتقل کند؛ به دلیل برخی مسائل آستارا در بحث مسائل بهداشتی به توجه بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: این بیماری کشنده که در چند ساعت موجب مرگ بیمار می‌شود، بر اساس آخرین آمارهای ۱.۵ تا چهار میلیون نفر مبتلا و دست‌کم ۳۵۰ هزار نفر فوتی دارد؛ شیوع این بیماری از نظر سیاسی و اجتماعی هم مهم است و می‌تواند آسیب بزرگی به اقتصاد شهر بزند و مانع حرکت و ورود مسافر و گردشگران و سرمایه‌گذاران بشود.

احمدی بیان کرد: برای شهری گردشگرپذیر مانند آستارا اگر موردی مشاهده شود یا بیماری از کنترل خارج و پخش شود، تاثیر منفی خواهد داشت؛ وبا سیاسی‌ترین بیماری قابل انتقال از آب و غذا به ویژه در زمان بحران‌ها است که در مواردی افراد ضدبشر از آن سوءاستفاده کردند، نتیجه هم گرفتند و هنوز هم یکی از بزرگترین معضل‌های کشورهای در حال توسعه است.

وی اضافه کرد: اگر حمله‌ای اتفاق بیافتد دست‌کم ۲۰ درصد جمعیت یک شهر را درگیر می‌کند و ۱۰ درصد وزن بدن بیمار کم می‌شود و در روز نخست ممکن است تا ۲۰ لیتر آب و مایعات از دست بدهد؛ با توجه به آب‌دوستی وبا اگر درصد ابتلا از یک حدی بالاتر برود، از طریق فرمانداری اعلام طغیان خواهد شد؛ به این معنی که وزارت بهداشت و وزارت کشور با همراهی دستگاه‌های مربوطه وارد عمل بشوند و برای برطرف کردن مشکل کمک کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا اظهار کرد: هر کشوری که دست‌کم سه سال متوالی وبا نداشته باشد، می‌تواند ادعا کند که آن را حذف کرده است؛ اما متاسفانه ما نداشتیم و حتی سال گذشته یک مورد آرسنال هم کشف کردیم که به‌هنگام درمان شد.

وی با اشاره به تاکید سازمان بهداشت جهانی در بحث فاضلاب، عنوان کرد: بهترین راه‌ پیشگیری از وبا استفاده از آب آشامیدنی بهداشتی و سالم و دفع مناسب و بهداشتی فاضلاب است که می‌تواند تا حدود زیادی جلوی انتشار وبا را بگیرد و در کنار آن برگزاری برنامه‌های آموزشی و نظارت و بازرسی بر نحوه دفع فاضلاب، فضولات انسانی، آبیاری زمین‌های کشاورزی، تشدید نظارت و بازرسی بر استخرهای شنا و شناگاه‌های طبیعی است.

احمدی در ادامه نیز بر ضرورت استفاده از آب آشامیدنی سالم، کلرزنی روزانه، رسیدگی به شکایت‌های مردمی، رفع شکستگی‌های شبکه آبرسانی، جمع‌آوری به‌هنگام زباله‌ها، مدیریت و ساماندهی بحث دفع فاضلاب در سطح شهر، مدیریت و ساماندهی سرویس‌های بهداشتی، مدیریت و سرماندهی دستفروشان، نظارت بر مکان‌های تهیه و توزیع مواد غذایی به منظور پیشگیری از وبا تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به ۲ برابر شدن آمار حیوان گزیدگی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز گفت: ارتباط با مخاط‌های بدن، ترشحات بزاقی، دستگاه تنفسی، وسایل آلوده از دیگر راههای ابتلای به بیماری بسیار خطرناک و کشنده هاری است که اگر تا ۱۰ روز درمان نشود، بیمار را تلف خواهد کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا افزود: خوشبختانه در مرکزها همه چیز (سرم، واکسن، شست و شو، دستگاه گزارش سریع و لوازم دیگر) وجود دارد، افزود: باید روستایی‌ها را آموزش دهیم که مراقبت ویژه داشته باشند و با توصیه‌هایی که می‌شود (شست و شو و ضدعفونی زخم، سرم زدن و تزریق واکسن ضد هاری و کزاز) تلاش کنیم تا موارد ابتلا به حداقل برسد.

وی بیان کرد: سگ، گربه، گرگ، شغال و روباه از جمله حیوان‌هایی هستند که افراد را به بیماری هاری مبتلا می‌کنند و با توجه به افزایش آمارهای گزش در سال جاری، باید آموزش مردم، کشاورزان و دامداران و اطلاع‌رسانی درست به تیم‌های درمانی در دستور کار باشد که بتواند در کاهش آلودگی و تلفات موثر شود.

شهرستان آستارا که با وجود اثرهای طبیعی و تجاری یکی از نقاط گردشگرپذیر کشور است، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha