نقش‌آفرینی یک میدان به جای پایانه سومین شهر خراسان رضوی

سبزوار- ایرنا- میدان سربداران در ورودی غربی شهر سبزوار، ماهها است که به صورت غیررسمی جایگزین پایانه مسافربری این شهر شده است و انبوه مسافرانی که قصد عزیمت به دیگر نقاط کشور را دارند، باید با ایستادن در حاشیه این میدان، اتوبوسی برای سفر دست و پا کنند.

به گزارش ایرنا، این وضعیت نابسامان، مدتی است که آرامش را از متقاضیان سفر، به ویژه انبوه مسافرانی که هر روز بین سومین شهر پرجمعیت خراسان رضوی و مشهدالرضا تردد می‌کنند، گرفته و آنان را با بار و بنه سفر در اطراف این میدان حاشیه ای شهر سرگردان کرده است.

پایانه های مسافربری با جابه جایی مسافران بین شهری و نیز حمل بار و کالا، سهم مهمی در تسهیل سفرهای جاده ای و کاهش استفاده از خودروهای شخصی، کاهش مصرف سوخت و حوادث رانندگی دارند و از مزایای این پایانه ها تهیه آسان بلیت و صرفه جویی در زمان است.

وضعیت نامناسب خدمات دهی پایانه مسافربری سبزوار به ویژه در مسیر پرتردد سبزوار به مشهد که از سالهای گذشته آغاز شده، سبب ناخرسندی مسافران شده است به گونه ای که شهروندان سبزواری و برخی شهرستان های اطراف آن در غرب خراسان رضوی برای سفر به مشهد دچار سردرگمی کرده است.

تمایل شرکت‌های حمل و نقل مسافری سبزوار به توقف ناوگان اتوبوسی در میدان ورودی شهر، مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

شهروندان سبزواری برحسب نیاز، رفت و آمد زیادی به مرکز استان خراسان رضوی دارند، زیارت حرم مطهر امام رضا (ع)، پیگیری امور اداری، تحصیل، گردش و نیز دریافت خدمات درمانی از عمده انگیزه های سفر آنان به مشهد است و قاطبه شهروندان تمایل دارند سفر به مشهد از طریق پایانه مسافربری و تهیه بلیت انجام شود.

در این بین شرکت‌های فعال حمل و نقل مسافر سبزوار- مشهد به جای ارائه خدمات به مسافران از طریق پایانه، تمایل به توقف ناوگان خود در میدان ورودی شهر دارند که این رویکرد مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است که عدم امکان تهیه بلیت اینترنتی، انتخاب نوع اتوبوس، شماره صندلی و ساعت حرکت برخی از معضلات پیش آمده است.

مسافرگیری خارج از پایانه اتوبوس‌های سبزوار

یک دانشجوی دختر سبزواری که در دانشگاه مشهد تحصیل می کند، به خبرنگار ایرنا گفت: یک از نگرانی های عمده من و برخی دوستانم هنگام سفر هفتگی به مشهد، وضعیت نابسامان پایانه های مسافربری سبزوار است چرا که سرویس دهی عمده اتوبوس های این شهر در بیرون پایانه است.

مائده حسینی افزود: بیشتر اوقات از پایانه های مسافربری سبزوار به مقصد مشهد بلیت صادر نمی‌شود و باید به ناچار به میدان ورودی غربی شهر مراجعه کرد که این اقدام مشکلات و زحمات زیادی را برای مسافر ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: بار ترافیکی ورودی میدان سربداران، گرما و سرمای هوا، ازدحام مسافران هنگام سوار شدن به اتوبوس از جمله این مشکلات است که احتمال بروز برخی حوادث، سرقت ساک و بار و دیگر موارد را نیز باید بدان افزود.

این دانشجوی سبزواری گفت: این در حالی است که در پایانه مسافربری امنیت مسافران تامین می شود و با خرید بلیت، شماره صندلی و ساعت دقیق حرکت مشخص است و نیز امکان مناسب برای استراحت، دریافت خدمات رفاهی، نماز گزاردن و رفع دیگر نیازهای مسافران فراهم است.

نقش‌آفرینی یک میدان به جای پایانه سومین شهر خراسان رضوی

بیشتر بخوانید:

مسافرگیری خارج از پایانه اتوبوس‌های سبزوار، مسافران را دچار مشکل کرده است

فروش اینترنتی بلیت اتوبوس از مشهد به سبزوار و نیشابور با مشکل مواجه شده است

مطالبه مسافران راه اندازی سامانه فروش بلیت اینترنتی است

با توجه به اینکه عمده فعالیت شرکت‌های فعال حمل و نقل مسافربری سبزوار به مشهد، خارج از پایانه و در میدان ورودی شهر انجام می شود این موضوع فروش بلیت اینترنتی را نیز مختل کرده است.

یکی دیگر از شهروندان سبزواری گفت: باتوجه به اینکه عمده مردم این شهرستان به صورت خانوادگی به مشهد سفر می کنند، یکی از مطالبات آنان راه اندازی سامانه فروش بلیت اینترنتی سبزوار به مشهد است.

محسن نوری افزود: مردم سبزوار علاوه بر سفر به مشهد در ایام مختلف سال به خصوص در ایام خاضی چون عید نوروز، دهه آخر ماه صفر، ولادت امام رضا(ع)، دهه کرامت و دیگر روزهای تعطیل تمایل بیشتری برای تشرف به زیارت بارگاه منور رضوی دارند که بیشتر این ایام برای سفر به مشهد دچار مشکلاتی همچون کمبود اتوبوس می شوند.

یکی از مطالبات اصلی مسافران اتوبوس در سبزوار، راه اندازی سامانه فروش بلیت اینترنتی بین این شهر و مشهد است.

وی اظهار داشت: با راه اندازی سامانه فروش بلیت اینترنتی، چالش سفر به مشهد در روزهایی که آمار مسافران بیشتر است تا حد زیادی برطرف می شود و علاوه بر آن امکان انتخاب اتوبوس و ساعت حرکت وجود دارد که سبب صرفه‌جویی در زمان می شود.

جابه‌جایی مسافران سبزوار- مشهد نیازمند همکاری بین‌بخشی است

تسهیل در جابه جایی زائران و مسافران مسیر سبزوار- مشهد و ارائه خدمات مطلوب به آنها از طریق پایانه مسافربری، نیاز به همکاری بین بخشی به ویژه اداره راهداری، سازمان حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری سبزوار و پلیس راهنمایی و رانندگان شهرداری دارد.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری شهرستان سبزوار گفت: رغبت اتوبوس‌های سبزوار - مشهد به مسافرگیری در خارج از پایانه مسافربری، شهروندان را برای استفاده از خدمات این وسایط نقلیه به دردسر انداخته است.

علی اکبر کیانی اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در حوزه جابه جایی مسافر بین سبزوار و مرکز استان خراسان رضوی، علاقه رانندگان اتوبوس‌ به سوار کردن مسافر در فضای خارج از پایانه و عمدتا حاشیه میدان "سربداران" است که ساماندهی این وضعیت برای تسهیل جابه جایی زائران و مسافران در مسیر سبزوار به مشهد، نیاز به همکاری بین بخشی به ویژه نیروی انتظامی دارد.

وی افزود: این موضوع علاوه بر اینکه فروش اینترنتی بلیت اتوبوس سبزوار به مشهد را با مشکل مواجه کرده است، سبب شده زمان انتظار مسافران برای سوار شدن به اتوبوس از نیم ساعت به حدود یک ساعت افزایش یابد.

کیانی با بیان اینکه شرکت‌ها و رانندگان در واقع با دریافت بلیت ملزم به سوار کردن مسافران در پایانه مسافربری هستند، گفت: این در حالی است که عمده اتوبوس‌های سبزوار اقدام به سوار کردن مسافر در حاشیه میدان سربداران، در ورودی شهر می‌کنند.

ساماندهی این وضعیت برای تسهیل جابه جایی زائران و مسافران در مسیر سبزوار به مشهد، نیاز به همکاری بین بخشی به ویژه نیروی انتظامی دارد.

وی افزود: ساماندهی و ارائه خدمات مطلوب به مسافران مسیر سبزوار به مشهد تعامل و مساعدت بیشتر نیروی انتظامی را طلب می کند تا پلیس راهور در مبادی ورودی میدان سربداران مانع توقف طولانی اتوبوس ها شود و اتوبوس مجبور شوند به سوار کردن مسافر در داخل پایانه تن دهند.

نقش‌آفرینی یک میدان به جای پایانه سومین شهر خراسان رضوی

شرکتهای مسافربری سبزوار ملزم به ارائه خدمات از پایانه شده اند

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سبزوار گفت: اقدام شرکت های مسافربری نسبت به سوار کردن مسافران مشهد در دور میدان سربداران در ورودی این شهر رفتاری غیرقانونی است که مشکلاتی را نیز برای شهروندان و مسافران ایجاد کرده است.

حسن عابدی‌پور افزود: در نشست شورای ترافیک شهرستان، که ۲ ماه قبل برگزار شد، طرحی برای ساماندهی این وضعیت مطرح شد که بر مبنای آن تمامی اتوبوس ها باید از داخل پایانه حرکت کنند و در جایی غیر از این محل امکان سوار کردن مسافر نداشته باشند.

وی تصریح کرد: پس از هماهنگی و اقدامات نهایی اجرای این طرح، چنانچه اتوبوس های سبزوار در دور میدان توقف کنند بلافاصله به محوطه ترمینال هدایت شده و دستگاههای اجرایی مرتبط با رانندگان متخلف برخورد کرده و دفترچه رانندگان متخلف تا سه روز غیرفعال می شود.

عابدی پور افزود: برای اجرای این طرح علاوه بر پیگیری از طریق دادستان عمومی و انقلاب سبزوار، با نصب بنر و بروشور اطلاع رسانی خواهد شد و از شرکت های مسافربری تعهد گرفته می شود در این خط ثابت خدمات بدهند و گرنه از چرخه خارج می شوند و اتوبوس های دیگر استانها و شهرستانها نیز در صورت توقف برای مسافرگیری اعمال قانون خواهند شد.

رییس اداره راهداری سبزوار: سوار کردن مسافر در خارج از پایانه مسافربری اقدامی متخلفانه و غیرقانونی است.

کمبود اتوبوس برون‌شهری نداریم

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سبزوار گفت: این شهرستان برای جابه‌جایی مسافر بین سبزوار و مشهد، به هیچ وجه با کمبود اتوبوس برون شهری مواجه نیست.

عابدی‌پور افزود: هم اینک ناوگان برون شهری سبزوار با ۱۵ دستگاه اتوبوس و چهار شرکت تعاونی در مسیر سبزوار به مشهد به صورت ثابت و در بازه زمانی نیم ساعته فعال است.

نقش‌آفرینی یک میدان به جای پایانه سومین شهر خراسان رضوی

ضرورت نصب دوربین‌های ثبت تخلف در مبادی ورودی و خروجی سبزوار

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی سبزوار گفت: افزایش نصب دستگاههای دوربین کنترل ترافیک و ثبت تخلف در مبادی ورودی و خروجی این شهرستان برای کاهش تصادف و ایمن‌سازی بیشتر مسیرها ضروری است.

سرهنگ احمد مسعودنیا افزود: طرحی برای ساماندهی اتوبوس های سبزوار - مشهد در دست اجرا است که ماموران پلیس در زمینه اجرای آن با دستگاههای مرتبط همکاری می کنند.

بر اساس آمارهای رسمی، مسافران و زائران مشهدالرضا از ۲۳ استان کشور از شهرستان سبزوار می گذرند.

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح توقف اتوبوس های مسافربری در میدان ورودی شهر سبزوار تخلف است و با رانندگان متخلف برخورد قانونی خواهد شد که البته پس از اجرای طرح ساماندهی، این اعمال قانون تشدید می شود.

به گزارش ایرنا، مسیر اصلی و پرترافیک شاهرود - داورزن - سبزوار به عنوان باب الرضا (ع)، در ورودی غربی خراسان رضوی واقع است و سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر و مسافر از این مسیر رفت و آمد می‌کنند.

سبزوار در ورودی غربی خراسان رضوی واقع است که بر اساس آمارهای رسمی، مسافران و زائران مشهدالرضا از ۲۳ استان کشور از این شهرستان می گذرند.

شهرستان ۲۸۵ هزار نفری سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha