۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85149412
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بازار داغ خرید عید قربان در گلستان

۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۷
کد خبر: 85149412
بازار داغ خرید عید قربان در گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- چند روز مانده به عید قربان، بازارهای استان گلستان به ویژه مناطق ترکمن‌نشین، حال و هوای عیدانه دارد. جنب و جوش مردم در بازار خرید دام، پوشاک، کیف و کفش و طلا در حال رسیدن به نقطه اوج است و مردان در کنار زنان با خانه تکانی به استقبال این روز بزرگ می‌روند.

به گزارش ایرنا، مردم اقوام مختلف گلستان در کنار سایر مسلمانان هر ساله عید سعید قربان را با آیین قربانی کردن جشن می‌گیرند و ترکمن‌‎های استان علاوه بر قربانی کردن همانند عید نوروز به بازارها رفته و کیف، کفش و لباس نو برای اعضای خانواده می‌خرند.

بازار شهرهای ترکمن نشین استان گلستان از جمله گنبدکاووس، بندرترکمن، آق‌قلا، گمیشان، کلاله و مراوه‌تپه شلوغ تر از روزهای قبل بوده و آداب و سوم خاصی برای استقبال از این آیین اسلامی دارند.

تهیه شیرینی‌های محلی، آجیل و شکلات در کنار پخت غذا با دام‌های قربانی برای پذیرایی از مهمانان و دید و بازدیدهای چند روزه از رسوم مردم ترکمن اهل سنت استان گلستان است که باعث احساس شادی و سرزندگی در جامعه می‌شود.

پخت غذا از گوشت قربانی برای مهمانان که در زبان محلی به آن «قورمه شوری» می‌گویند از معروف‌ترین آیین ترکمن‌ها در روز عید قربان به‌حساب می‌آید چرا که معتقدند این غذا اثر چشم زخم و یا چشم شور را از بین می‌برد و از طرفی، خوردن آن سبب قوت بدن می‌شود.

«قربانی شور» از دیگر آیین‌های رسمی است که مردان و زنان ترکمن شب قبل از عید قربان انجام داده و با غسل و شستشوی خود با طهارت و پاکی به استقبال عید می‌روند.

عید قربان بهانه شادی مردم گلستان به ویژه ترکمن‌ها

سلما پقه یکی از بانوان ترکمن گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت: خانم‌های ترکمن در طول سال بر اساس ضرورت خرید پوشاک و سایر نیازهای خود را انجام می‌دهند اما خرید عید قربان و دورهمی‌های چند روزه حال و هوایی دیگر دارد.

وی افزود: خانم‌های ترکمن با عشق و علاقه از یک هفته مانده به عید قربان کار خانه تکانی و شست و شوی فرش و پرده و نظافت اساسی منازل را آغاز می‌کنند و علاوه بر آن خیلی‌های مسوولیت تهیه شیرینی‌های محلی از جمله «پیشمه و نان تاتاری» را برعهده می‌گیرند تا با خوراکی‌های خوشمزه در فضایی پاکیزه پذیرای مهمانان باشند.

آناگلی غراوی یکی دیگر از بانوان ترکمن هم گفت: امسال به دلیل مشکلات اقتصادی خیلی از خانواده‌ها مانند سال‌های قبل امکان حضور در بازار برای خرید را ندارند اما تاجایی که توان داریم سعی می‌کنیم حداقل برای کودکان خود لباس نو بخریم تا اشتیاق عید قربان را برای آن‌ها تازه نگه‌داریم.

وی ادامه داد: عده‌ای از خانواده‌ها هم برای تهیه دام قربانی و یا خرید لباس نو و لوازم پذیرایی که هر روز بر تنوع آنها افزوده می‌شود مجبور به فروش طلای خود می‌شوند اما باز هم دلشان به شادی چند روز عید قربان همراه با رفت و آمد فامیل و دوستان خوش است.

رئوف قرنجیک هم که در حال خرید کفش برای پسر نوجوان‌اش بود، گفت: با وجود اینکه شغل ثابتی ندارم هر ساله در کنار برادران و پدرم هرکدام جداگانه در عید قربان گوسفند ذبح می‌کنیم اما امسال به دلیل مشکلات مالی و قیمت بالای دام زنده هر سه برادر مجبور به خرید یک گوساله شدیم و همسرم و دخترم هم با درک شرایط خرید خاصی انجام ندادند.

بازار داغ خرید عید قربان در گلستان

نبود مشکل برای تامین دام زنده ویژه عید قربان در گلستان

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید دام زنده ویژه عید قربان، گفت: عشایر استان در حال پرواربندی دام‌ها هستند و مشکلی برای تامین دام زنده متقاضیان در استان وجود ندارد.

احمد پرتانی میانگین عرضه روزانه دام زنده در میدان دام گنبدکاووس به عنوان یکی از بزرگترین میدان‌های دامی کشور را ۲ هزار رأس اعلام و بیان کرد: از چند روز گذشته سطح تقاضا بیشتر شده و به طور میانگین روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ رأس دام در این میدان عرضه می‌شود.

وی افزود: سال گذشته در سه روز مانده به عید قربان ۹ هزار رأس دام در میدان دام گنبدکاووس عرضه شد که انتظار می‌رود امسال هم این روند تکرار شود.

پرتانی قیمت هر کیلو دام زنده را در روز عید قربان سال گذشته ۸۰۰ هزار ریال اعلام و اظهارکرد: امروز این قیمت با افزایش بیش از ۲ برابری به کیلویی یک میلیون و ۷۰۰ هزار ریال تا یک میلیون ۸۰۰ هزار ریال رسیده است.

تقاضای مسوولان برای مدیریت مصرف آب در آستانه عید قربان

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس هم گفت: با توجه به اهمیت عید قربان در میان جامعه اهل سنت و انجام خانه تکانی همراه با شست و شوی در این روزها، از مردم شهرستان تقاضا داریم با هدف جلوگیری از افت فشار در مناطق روستایی از مصرف آب در موارد غیر ضروری پرهیز کنند.

حسین سعیدی راد اظهارکرد: وضعیت گنبدکاووس در کمبود آب به نسبت سال گذشته بهتر است اما این روزها با توجه به افزایش مصرف آب برای انجام شست و شوی لوازم منزل، فرش، حیاط خانه‌ها و ماشین‌ها برای استقبال از عید قربان، مردم برخی از روستاهای اقماری با افت فشار و قطعی موقتی آب درگیر هستند.

وی نیاز آبی شهر گنبدکاووس و ۱۱ روستای اقماری آن با جمعیت ۲۱۹ هزار و ۷۱۹ نفر در پیک مصرف را ۸۹۵ لیتر برثانیه و کمبود را ۲۷۵ لیتر برثانیه اعلام کرد و گفت: بخشی از این کمبود با ایجاد چاه‌های آب جدید از ابتدای سال تاکنون برطرف شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس افزود: در روستاهای شهرستان هم حداکثر ظرفیت تولید آب ۶۰ حلقه چاه فعال ۴۱۸ لیتر برثانیه و نیاز آبی ۴۸۸ لیتر برثانیه است که با وارد مدار شدن سه حلقه چاه عمیق بخشی از این مشکلات برطرف خواهد شد.

سعیدی راد اظهارکرد: با توجه به نزدیک شدن به عید سعید قربان و افزایش مصرف آب در این روزها از تمام مردم می‌خواهیم برای پیشگیری از بروز افت فشار و قطعی آب به مساله صرفه جویی توجه بیشتر داشته باشند.

وی از مردم خواست از آب شرب برای مصارف غیرضروری مانند شستشوی فرش، حیاط و پارکینگ پرهیز و هنگام شستشوی ظروف، البسه و استحمام از باز بودن مستمر و بدون دلیل شیر آب جلوگیری کنند.

به گزارش ایرنا، اقوام مختلف از جمله ترکمن در استان گلستان واقع در شمال ایران و در همسایگی کشور ترکمنستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha