۳۵۲ میلیارد ریال طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست

گچساران- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیش از ۳۵۲ میلیارد ریال طرح آبخیزداری در مناطق مختلف استان در دست اجراست.

عبدال میرفردی روز شنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این سازه ها در قالب ۲۷ طرح آبخیزداری در مناطق مختلف استان و در گستره ای به مساحت 150 هزار هکتار اجرا می شود.

وی اظهار کرد: احداث سازه های آبخیزداری علاوه بر ذخیره آب برای دوران کم آبی از بروز سیل و خسارت های ناشی از آن پیشگیری می کند.

میرفردی ابراز کرد: در قالب این طرح ها بیش از ۲۲ هزارو ۳۶۰ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی به منظور جلوگیری از رسوب روان آبهای سطحی در فرسایش خاک اجرا می شود.

وی تصریح کرد: از این طرح های در دست اجرا حوزه آبخیز داری پنج طرح در گچساران ، شهرستان های بویراحمد، چرام، مارگون و کهگیلویه هر کدام به تفکیک چهار طرح ، باشت و لنده هر کدام ۲ طرح، سه طرح بهمئی،و یک طرح در شهرستان دنا در دست اجراست.

میرفردی گفت: با اجرای این طرح ها سالانه حجم زیادی از روان آبهای سطحی کنترل و از خسارت به اراضی و تاسیسات جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: کنترل سیلاب، ایجاد اشتغال موقت و دائم،نشاط تفرجگاه ها، مهیا شدن آبشخور برای گونه های حیات وحش،تقویت پوشش گیاهی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروری،کاهش رسوبات و افزایش عمر مفید سدها مزایای مهم اجرای سازه های آبخیزداری در این استان بوده است.

میرفردی اظهار کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی طرح های آبخیزداری در دست اجرای استان ۵۰ درصد است و همه این طرح ها تا پایان سال جاری بهره برداری می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: دولت به منظور مقابله با خشکسالی و کنترل سیلاب ها در استان به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز توجه ویژه ای دارد.

وی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲.۶ میلیون متر مکعب سازه آبخیزداری در این استان ایجاد شده است که اجرای این سازه ها باعث ذخیره سالیانه ۴۰میلیون متر مکعب مهار سیلاب و کنترل ۱.۲ میلیون متر مکعب فرسایش خاک در استان می شود..

آبخیزداری به معنای مهار آب های روان در زمان سیلاب و تزریق آن به سفره‌های زیرزمینی و همچنین ذخیره در پشت سدهای خاکی برای استفاده در زمان خشکسالی یا فصول گرم سال است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد و یک درصد مساحت کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha