۳۷۰ میلیارد ریال طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد

یاسوج - ایرنا -معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۳۷۰ میلیارد ریال سازه آبخیزداری در این استان به بهره برداری رسیده است.

عبدال میرفردی روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح طرح های آبخیزداری گچساران به نمایندگی از طرح های آبحیزداری استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سازه های آبخیزداری در مناطقی مانند برم مرغابی،میان تنگان، روشن آباد،لیشتر، آبدهگاه، دارشاهی، دشت روم کهوا مارگون لوداب کت بهمئی سراب ننیز گچساران و سپیدار احداث شده اند.

وی اظهار کرد: این سازه ها در قالب ۲۸ طرح آبخیزداری در مناطق مختلف استان و در گستره ای به مساحت ۱۵۰ هزار هکتار اجرا شد.

میرفردی تصریح کرد: احداث سازه های آبخیزداری علاوه بر ذخیره آب برای دوران کم آبی از بروز سیل و خسارت های ناشی از آن پیشگیری می کند و در قالب این طرح ها بیش از ۲۲ هزارو ۵۰۰ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی به منظور جلوگیری از رسوب روان آبهای سطحی در فرسایش خاک اجرا شد.

۳۷۰ میلیارد ریال طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد

وی عنوان کرد: از ابتدا امسال تاکنون ۲/۶ میلیون متر مکعب سازه های آبخیزداری در استان اجرا شده است، که نقش موثری در ذخیره آب و پیشگیری از سیل و فرسایش خاک ایفا می کنند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: با ساخت سازه های آبخیزداری در استان سالانه حدود ۴۰ میلیون متر مکعب مهار سیلاب و ۱/۲ میلیون متر مکعب کنترل فرسایش خاک انجام می شود.

میرفردی بیان کرد: این طرح های حوزه آبخیز داری در گچساران ، شهرستان های بویراحمد، چرام، مارگون ، کهگیلویه ، باشت، لنده، بهمئی و دنا اجرا شد و با اجرای این طرح ها سالانه حجم زیادی از روان آبهای سطحی کنترل و از خسارت به اراضی و تاسیسات جلوگیری خواهد کرد.

وی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

افتتاح پنج طرح آبخیزداری در گچساران

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: طرح آبخیزداری گچساران به حجم یکهزارو ۱۶۳ متر مکعب با اعتباری بیش از ۱۹ میلیاردو ۵۰۰ میلیون ریال در منطقه سراب ننیز گچساران به بهره برداری رسید.

میر فردی بیان کرد: در هفته منابع طبیعی پنج طرح آبخیزداری به حجم پنج هزارو هشت متر مکعب با اعتبار ۷۳ میلیارد ریال در گچساران به بهربرداری رسید.

آبخیزداری به معنای مهار آب های روان در زمان سیلاب و تزریق آن به سفره‌های زیرزمینی و همچنین ذخیره در پشت سدهای خاکی برای استفاده در زمان خشکسالی یا فصول گرم سال است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد و یک درصد مساحت کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha