اسناد ۷۲ پلاک از اراضی مهاباد برای کشاورزان صادر شد

مهاباد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت: پرونده رفع تداخلات ۷۲ پلاک اراضی از مجموع ۲۰۸ پلاک این شهرستان نهایی و برای کشاورزان سند صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا صلاح الدین حق‌گو روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه این شهرستان اظهار کرد: با نهایی شدن این ۷۲ پلاک اراضی در مجموع ۹ هزار و ۲۰۴ هکتار به کشاورزان بازگردانده شد و با تشکیل بیش از پنج هزار فقره پرونده تاکنون برای ۴۲۱ فقره سند کاداستر صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان شهریور تمامی پرونده‌های رفع تداخلات ارضی این شهرستان تکمیل می‌شود، افزود: علاوه بر این هم، پرونده ۳۵ پلاک دیگر تکمیل و برای تایید نهایی به مرکز استان ارسال شده و پرونده ۱۰ پلاک دیگر در حال تکمیل شدن است.

اسناد ۷۲ پلاک از اراضی مهاباد برای کشاورزان صادر شد

مدیر اداره جهاد کشاورزی مهاباد اضافه کرد: رفع تداخلات اراضی به عبارتی اختلافات بین دولت و کشاورزان در مورد تداخل اراضی ملی، دولتی و مستثنیات یکی از مسائل مهم در حوزه مدیریت زمین در کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ به مساله رفع تداخلات اراضی اختصاص یافت و این نقطه عطفی برای حل این معضل چندین ساله بین کشاورزان و دولت بود.

بهره‌برداری از ۱۰ طرح در هفته جهادکشاورزی

حق‌گو در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی در این شهرستان نیز گفت: در طول هفته (۲۱ تا ۲۷ خرداد) ۱۰ طرح عمرانی به بهره برداری می‌رسد که از این تعداد هفت طرح در بخش آب و خاک و سه طرح در بخش دام و طیور است.

وی تاکید کرد: در بخش آب و خاک مرمت و بازسازی هفت رشته قنات در روستاهای این شهرستان به منظور استفاده کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد که برای این طرح‌ها در مجموع ۱۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

اسناد ۷۲ پلاک از اراضی مهاباد برای کشاورزان صادر شد
مدیر اداره جهادکشاورزی مهاباد یادآور شد: در بخش دام و طیور نیز ۲ واحد مرغداری گوشتی ۲۰ و ۴۰ هزار قطعه‌ای که برای آنها ۳۲۰ میلیارد ریال هزینه شده و یک واحد پرورش گوساله که برای آن ۱۷ میلیارد ریال هزینه شده به بهره برداری می‌رسد.

حق‌گو اضافه کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی بخش کشاورزی با حضور کارشناسان در مناطق روستایی، دیدار مسوولان با فعالان بخش کشاورزی و کشاورزان خبره، برگزاری میزخدمت در مناطق روستایی و شهر گوکتپه، دیدار با خانواده شهدا و دیدار با اصحاب رسانه از دیگر برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی در این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه مهاباد رتبه نخست استان آذربایجان غربی را در زمینه پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون به کشاورزان کسب کرده است، ادامه داد: در سال زراعی قبل ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید ۸۰ دستگاه تراکتور، ۱۷۰ دستگاه ادوات و ۱۵ دستگاه کمپاین به کشاورزان این شهرستان پرداخت شده است.

مبارزه با آفت سن پوره و مادر

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد اظهار کرد: مبارزه با آفت پوره سن در گندمزارهای ۲ بخش مرکزی و خلیفان این شهرستان انجام شد و گندمکاران این شهرستان با راهنمایی و مشاوره از کارشناسان جهادکشاورزی مبارزه با پوره سن و سن مادر را در مزارع گندم انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با سن مادر نیز گندمزارهای این شهرستان فروردین ماه انجام شد، افزود: در این مرحله که از ۱۵ تا ۳۱ فروردین ادامه داشت، در مجموع بیش از ۲۴ هزار و ۱۵۰ هکتار از گندمزارهای این شهرستان علیه این آفت سمپاشی شده بود.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد ادامه داد: کشاورزان این شهرستان امسال ۳۳ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی گندم خود را برای مبارزه با علف های هرز سمپاشی کردند تا گندم مرغوب و خالصی را برداشت گنند.

وی تاکید کرد: مبارزه شیمیایی باید با نظارت کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی و در زمان مناسب انجام گیرد تا علاوه بر کارایی و اثربخشی موثر، میزان استفاده از سموم شیمیایی کاهش و این آفت بر روند تولید و از بین رفتن خاصیت گندم تاثیر نداشته باشد.

حق‌گو یادآور شد: هم اکنون در این شهرستان ۵۹ واحد فروشگاه سموم کشاورزی در مناطق شهری و روستایی فعالیت می‌کنند و در کنار کلینیک‌های گیاه پزشکی به کشاورزان خدمات مختلف ارایه می‌دهند.

سرمای بهاره ۴۹۰ میلیارد تومان به کشاورزی مهاباد خسارت زد

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت: سرمای بهاره ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی (زراعی و باغی) این شهرستان خسارت زد.

وی افزود: پس از بروز سرمای بهاره در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین امسال علاوه بر کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی، ۲ تیم برای ارزیابی خسارت سرمازدگی تشکیل و وضعیت مزارع و باغ‌های این شهرستان را در چند نوبت بررسی کردند.

اسناد ۷۲ پلاک از اراضی مهاباد برای کشاورزان صادر شد

وی اضافه کرد: سرمای بهاره به بیش از ۳۱ هزار هکتار از مزارع گندم، جو، کلزا و چغندقند این شهرستان آسیب زد که برآورد خسارت بخش زراعت ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال تعیین شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت: در بخش آسیب به چغندرقند بخشی از مزارع دوباره کشت شد اما در مابقی اراضی امکان کشت دوباره وجود ندارد و کشاورزان باید با تغذیه و آبیاری مناسب سعی کنند وضعیت مزارع خود را بهبود ببخشند.

وی در خصوص خسارت سرما به باغ‌های این شهرستان نیز اظهار کرد: سرمای بهاره به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان خسارت زد و کارشناسان میزان خسارت این بخش را نیز ۲ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال برآورد کردند.

حق‌گو با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ هزار هکتار باغ در مهاباد وجود دارد که بیشترین میزان آن به سیب اختصاص پیدا کرده است، افزود: هم اکنون ۶ هزار و ۷۲۰ هکتار باغ سیب بارور و یک هزار ۲۲۱ هکتار باغ سیب غیرباور در مهاباد وجود دارد و سال زراعی گذشته در مجموع بیش از ۸۵ هزار تُن سیب برداشت و تحویل سردخانه شد.

وی در خصوص خسارت ناشی از تنش بی آبی در مزارع گندم نیز گفت: نامناسب بودن زمان بارش‌ها در این شهرستان به مزارع گندم دیم خسارت زد و کارشناسان بر این باور هستند که این تنش بین ۳۰ تا ۳۵ درصد محصول گندم دیم را از بین برده است.

شهرستان مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان غربی است که در ۱۱۶ کیلومتری ارومیه مرکز استان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، در پی فرمان تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی در سال ۱۳۵۸، ۲۱ تا ۲۷ خرداد به نام هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده و شعار امسال این هفته «جهاد کشاورزی امنیت غذایی و گشایش سفر مردم» تعیین شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha