مدیریت سراب گیان نهاوند به سازمان همیاری استان همدان محول شد

همدان- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی نهاوند گفت: پیشتر مدیریت سراب گیان در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار گرفته بود که به علت ناتوانی در اقناع افکار عمومی امسال با انعقاد قراردادی، مدیریت این سراب به سازمان همیاری و شهرداری های استان همدان محول شد.

داریوش عباسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سازمان همیاری و شهرداری های استان همدان طبق این قرارداد مکلف به جمع آوری و دفع وضعیت زباله های سراب گیان، مرمت و ساماندهی سرویس های بهداشتی، تامین امنیت و سلامت گردشگران، نصب ۱۱ دستگاه دوربین ثابت و گردشی شد.

وی افزود: این مجموعه از ابتدای سال نسبت به ساماندهی سرویس بهداشتی، دیوار نویسی، نقاشی و جمع آوری منظم زباله ها و پاکسازی محیط اقدام کرده است و ۲ دوربین در ورودی و مرکز سراب گیان فعال شده است.

عباسی اضافه کرد: یکی از مشکلات سراب گیان ظرفیت پایین و به تعداد ۳۰۰ دستگاه خودرو این مجموعه است در حالیکه روزهای تعطیل بیش از ۲ هزار دستگاه خودرو در این محل حضور یافته و به علت ظرفیت محدود پارکینگ اقدام به پارک در حاشیه راه و مسدود کردن بخشی از مسیر می کنند.

وی ادامه داد: دکه های موجود در سراب گیان و پارکینگ پیش بینی شده برای وسایل نقلیه نیازمند ساماندهی از سوی سازمان همیاری و شهرداری های همدان است.

عباسی تاکید کرد: هر چند دنبال ایجاد تنش و درگیری با دکه داران نیستیم با این وجود به منظور ایجاد فضایی مناسب برای استقرار گردشگران و نمایان شدن چهره ای زیبا از سراب گیان مجبور به ساماندهی، جابجایی و انتقال دکه ها به مکان جدید هستیم.

رییس اداره منابع طبیعی نهاوند گفت: با توجه به حضور و مراجعه هزاران گردشگر به سراب گیان به ویژه در روزهای تعطیل برای پیشگیری از بروز هر گونه تنش و ایجاد صلح و ساز پیش از درگیری، انعقاد قراردادی با نیروی انتظامی و ایجاد پایگاهی برای استقرار ماموران انتظامی ضروری است.

وی افزود: با توجه به مسدود شدن بخشی از مسیر منتهی به سراب توسط خودروهای پارک شده در حاشیه راه، در صورت بروز حوادثی نظیر آتش سوزی یا نیاز به انتقال بیمار و امداد رسانی به مصدومان، تردد و حضور خودروهای امدادی در محل حادثه با کندی صورت می گیرد.

عباسی از دیگر مشکلات سراب گیان را جانمایی و پراکنش نامناسب دکه ها و نارضایتی مردم از این وضعیت دانست و گفت: مکانی برای استقرار این دکه ها پیش بینی شده و در صورت تمرد دکه داران برای جابجایی به این مکان، با هماهنگی دادستانی با آنها برخورد قانونی می شود.

وی گفت: وسعت سراب گیان نهاوند به ۳۶۸ هکتار می رسد که شامل ۲۰۰ هکتار جنگل های طبیعی، خودرو و خدادادی و ۱۶۸ هکتار جنگل دست کاشت است.

وی اضافه کرد: گونه های مختلف جنگلی نظیر داغداغان، بلوط، ارژن، بنه، زالزالک، بادام، انجیر، چنار، آلبالوی وحشی، و زبان گنجشک در این جنگل وجود دارد.

رییس اداره منابع طبیعی نهاوند ادامه داد: این سراب آب مورد نیاز ۲ روستای حسین آباد و ظفر آباد و آب شهر گیان را تامین می کند و بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار را پوشش می دهد.

عباسی بیان کرد: سراب گیان نهاوند منطقه ای بکر و دست نخورده با قدمت بالا است که دبی آب فراوانی دارد با این وجود اداره منابع طبیعی از اعتبار کافی برای مدیریت و سرویس دهی مناسب به گردشگران و مسافرانی که این منطقه را برای گردش انتخاب کردند، برخوردار نیست.

رییس اداره منابع طبیعی نهاوند اظهار داشت: صیانت، حراست و حفاظت از اراضی ملی را از تکالیف منابع طبیعی دانست و گفت: با توجه به افزایش پوشش گیاهی در سراب گیان، احتمال بروز حریق نیز دور از انتظار نیست بنابراین برای پیشگیری از بروز آتش سوزی از طبیعت گردان درخواست می شود از برافروختن آتش در طبیعت برای گرم کردن غذا و دم کردن چای خودداری کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha