۲ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۱۵
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85062989
T T
۲۴ نفر

برچسب‌ها

نهاوند سرزمین سراب‌های ایران زمین میزبان گردشگران نوروزی

همدان- ایرنا- شهرستان نهاوند به عنوان سرزمین سراب‌های ایران زمین، طبیعت بکر و چشمه ساران بی‌شمار، هم اکنون میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش ایرنا شهرستان نهاوند در استان همدان یکی از مناطق دارای جاذبه طبیعی است که می‌تواند نظر مسافران را به خود جلب کند به این منظور مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان معرفی می‌شود.

موقعیت ویژه جغرافیایی نهاوند به لحاظ آب و هوا و کوه‌های مرتفع باعث بارش‌های به نسبت مناسبی در سطح شهرستان شده است به گونه‌ای که این شهرستان به عنوان سرچشمه اصلی بزرگترین رود کشور یعنی کرخه است و به واسطه آب فراوان به شهر سراب‌ها معروف شده است.

وجود دهها سراب و صدها چشمه‌ها باعث بوجود آمدن خاک حاصلخیز، پوشش گیاهی و مراتع مرغوب و در نتیجه زیبایی چهره جغرافیایی این شهرستان شده و به کشاورزی آن رونق داده است که وجود عوامل فوق علاوه بر ایجاد فضای خاص جغرافیایی توانسته است برجاذبه‌های طبیعی گردشگری این شهر نیز بیافزاید.

داشتن حدود ۵۶۵ هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت و باغ‌های نهاوند علاوه بر اینکه همواره موجب انس و الفت شهروندان با طبیعت است و برای افراد غیر بومی نیز زیباترین جاذبه‌ها را داشته‌. این گستره سبز از حاشیه شهر تا ورای رودخانه گاماسیاب امتداد دارد وقرن هاست که موجب لطافت هوا و محیط زیست و همچنین زمینه ساز فعالیت‌های اقتصادی اقشار متوسط نهاوند است.

شهر سراب‌های ایران زمین

نهاوند با داشتن ۲۶۴دهنه سراب، چشمه و رشته قنات به شهر سراب‌ها معروف و از این نظر بسیار غنی بوده و جایگاه نخست را در استان دارا است.

سراب گاماسیاب، نیلوفر، گیان، فارسبان، باروداب، ملوسان با حیات وحش منحصر به فرد هر کدام می‌تواند نماد زیبا برای معرفی غنای طبیعت نهاوند و جایگاهی برای جذب گردشگر باشد.

در اینجا به لحاظ اهمیت دو سراب معروف نهاوند در جذب گردشگر که هر ساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج استان جذب می‌کند مورد بحث بیشتری قرار می‌گیرند.

سراب گیان با چشمه‌های جوشان، پر آب و زلال در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی نهاوند در پای کوه‌های گرو از سلسله جبال زاگرس در امتداد دره‌ای به نام (درون) که دو کوه بزبی و گوچال آنرا احاطه کرده‌اند، واقع شده است.

سراب گیان با چشمه‌های جوشان، پر آب و زلال در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی نهاوند در پای کوه‌های گرو از سلسله جبال زاگرس در امتداد دره‌ای به نام (درون) که دو کوه بزبی و گوچال آنرا احاطه کرده‌اند، واقع شده است.

طول جنگل سراب گیان ۵. ۲ کیلومتر است که در کف این دره بوجود آمده و وسعت این جنگل طبیعی چشم نواز ۱۵۰هکتار تخمین زده شده و طرح توسعه جنگل تا وسعت ۵۰۰ هکتار در دست اقدام است.

پوشش گیاهی این منطقه از نوع گون و چمنزار است که در کوه‌های مرتفع این منطقه زمین‌های بی‌گیاه بویژه در سراشیبی تند کوهها و جاه‌های سنگلاخ که فاقد طبقه ضخیم و مساعد خاک قابل رویش است بسیار به چشم می‌خورد وجاه‌های وسیعی را در برمی گیرد.

در جنوب غربی گیان منطقه جنگلی سراب به وسعت ۹۰ هکتار یکی از عجایب زیبایی خلقت و نشانه عظمت آفریدگار هستی بخش کائنات است. این جنگل در سه کیلومتری گیان واقع شده و دارای انواع و اقسام درختان بزرگ و کهنسال و کوچک است که به طور خودرو درکنارمسیر آب سراب روئیده‌اند.

درختانی که بیشتر جلب توجه می‌کنند و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌نماید درختان چنار هستند که هر یک چندین قرن عمر دارند و تعداد آن‌ها در سراب فراوان است.

همچنین درختان گردو، زبان گنجشک، بید، زالزالک، ازگیل، مووحشی، تمشک، در این منطقه زیاد یافت می‌شوند.

در کوهپایه‌های شمال و جنوب سراب، درختان بلوط زیاد یافت می‌شوند، از مشخصات این درخت آن است که به آب نیاز ندارند و به صورت دیم می‌باشند که هر کدام می‌توانند قرنها عمر داشته باشند.

این جنگل با پوشش انواع درختان خودرو فضای زیبایی را بوجود آورده‌اند که بی‌شک یکی از تفرجگاه‌های غرب کشور محسوب می‌شود، با توجه به قابلیت‌های گردشگری جنگل و سراب گیان به تازگی مطالعاتی انجام شده و برای آماده‌سازی و بهره برداری‌های گردشگری یک سلسله عملیات عمرانی در دست اقدام می‌باشد و در حال حاضر نیز به عنوان یک اثر طبیعی جذاب قابل بازدید است.

نهاوند سرزمین سراب‌های ایران زمین میزبان گردشگران نوروزی

سراب گاماسیاب، منطقه نمونه گردشگری

حوضه گاماسیاب در غرب کشور و در استان همدان در برگیرنده یکی از سرشاخه اصلی و اولیه سیستم رودخانه‌ای کرخه و دز است که در قلمرو این حوزه شهرستان‌های نهاوند، بروجرد و کنگاور واقع شده‌اند، اما بخش عمده آن از نظر تقسیمات کشوری در قلمرو شهرستان نهاوند واقع شده است.

این سراب در نزدیکی روستای فارسبان در ۲۶ کیلومتری غرب نهاوند در روستای کمالوند واقع شده است و متوسط آب دهی سالانه آن، ۵. ۱ متر مکعب در ثانیه است و مازاد این چشمه، پس از سیراب کردن زمین‌های کشاورزی مسیر خود، به رودخانه گاماسیاب می‌ریزد.

سراب ملوسان نیز در ۱۵ کیلومتری شمال غربی نهاوند بالاتر از روستای ملوسان و پشت کوه‌های آردوشان و سیاه دره قرار گرفته و زیستگاه برخی از حیوانات و پرندگان است و این چشمه پر آب به صورت رودی جریان می‌یابد و در بستر آن گونه‌هایی از ماهی‌ها زندگی می‌کنند.

سراب فارسبان نیز درنزدیکی روستای فارسبان در ۲۶ کیلومتری غرب نهاوند در روستای کمالوند واقع شده که مکانی دلپذیر برای گذران اوقاتی سرشار از آرامش است که طی سالیان اخیر ساماندهی شده و به فضایی مناسب برای مسافران تبدیل شده است.

جاذبه‌های بی‌نظیر

در کنار این همه شگفتی طبیعی نهاوند از ظرفیت جذاب تاریخی قابل اعتنایی نیز برخوردار است.

حمام حاج آقا تراب مربوط به دوره قاجار یکی از اماکن تاریخی نهاوند است.

علت شهرت آن به حمام دوقلو، به دلیل آن است که حمام از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت اول دارای سردینه (حمام سرد) و گرمینه (حمام گرم) بزرگ بوده و فقط مورد استفاده رجال، اشراف و شاهزادگان قرار می‌گرفته و قسمت دوم که آن هم به نوبه خود دارای سردینه و گرمینه ولی در ابعاد کوچک بوده ویژه افراد عادی و طبقات پائین جامعه بوده است.

بر هلالی بالای ستون حمام، تصاویر زیبایی از شاهنامه نقش بسته است که گویای داستان جنگ رستم با دیو سفید است، این تصاویر باهفت رنگ صحنه‌هایی از داستان شاهنامه را نشان می‌دهد که به طرز ماهرانه‌ای کاشی کاری شده است.

این بنای تاریخی در سال۱۳۵۶توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به ثبت رسیده و در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می‌شود.

مسجد جامع نهاوند که در ضلع غربی میدان آزادی نهاوند و بر روی تپه‌ای احداث شده نیز از دیگر جاذبه‌های تاریخی نهاوند است.

بر محراب این مسجد قطعه سنگ حجاری شده‌ای به ابعاد۲۵۰ در ۵۰ سانتی متر به چشم می‌خورد که عده‌ای از کارشناسان با استفاده از آن بنای کنونی را متعلق به دوره سلجوقیان دانسته‌اند.

معبد لائودیسه نهاوند نیز از جمله آثار به جای مانده از سلوکیان و منسوب به سلوکیان است که با داشتن کتیبه بزرگی به خط یونانی و ستون‌ها و سرستون‌ها و تک سنگ‌های فراوان به یکی از جاذبه‌های این شهر تبدیل شده است.

صنایع دستی در نهاوند نیز دارای اصالت، قدمت و جایگاه ویژه است که مهم‌ترین آن‌ها قالی بافی است؛ برخی از این قالی‌ها از مرغوبیت خاصی برخوردارند و به خارج از کشور صادر می‌شود که از جمله می‌توان به قالی عشنوند، برجک، بانسره و کله خان اشاره کرد.

گیوه دوزی، بافت جاجیم و ریسمان، گل‌سازی با گیاهان طبیعی و مخمل و سبدبافی از دیگر دستافرینه‌های قابل توجه اهالی نهاوند است.

یکی دیگر از صنایع دستی نهاوند که چند سالی است رونق خاصی یافته منبت کاری و مبل‌سازی است.

فرماندار نهاوند در این باره گفت: این شهرستان با برخورداری از جاذبه‌های فراوان گردشگری طبیعی و تاریخی و غنای فرهنگی مردم این خطه و آداب و رسوم پیشینیان و مردمانی خونگرم و میهمان‌نواز، میزبانی شایسته از مسافران نوروزی دارد.

ضرغام احمدوند افزود: از هفته پایانی اسفندماه گذشته نیز ستاد خدمات سفر برای استقبال از مسافران نوروزی راه اندازی شده و آماده هرگونه خدمات به گردشگران است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای رفاه و خدمات بهتر به مسافران نوروزی، امکانات و تجهیزات از جمله جایگاه های سوخت ، مراکز درمانی ، تجهیز دستگاههای خودپرداز، کمیته اسکان و کشیک های نوروزی مراکز خدماتی ایجاد شده است.

احمدوند با بیان اینکه نهاوند در حوزه گردشگری یکی از شهرستان های سرآمد در استان همدان است، گفت: انتظار ما از مسوولان دستگاه های اجرایی این است که همه توان خود را در این ایام نوروز بکار بگیرند تا میزبان شایسته ای از مسافران باشیم.

فرماندار نهاوند ادامه داد: باتوجه به تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان ، مسافران امسال زودتر از هر سال وارد شهرستان شده اند و ستاد خدمات سفر برای میزبانی مسافران نوروزی و زیباسازی سیمای شهری و مسیرهای گردشگری اقدامات لازم را انجام داده اند.

وی افزود: همچنین بسته های فرهنگی برای معرفی جاذبه های توریستی نهاوند در اختیار مسافران و گردشگران شهرستان قرار می گیرد.

فرماندار نهاوند با اشاره به ظرفیت های گردشگری شهرستان نهاوند خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه های مهم در توسعه نهاوند موضوع گردشگری است و امسال ارایه خدمات لازم در سراب های نهاوند، خانه های بوم گردی، سفره خانه ها و مکانهای توریستی نهاوند در نظر گرفته شده است.

این شهرستان با دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۱۹۰ هزار نفر در ۱۰۵ کیلومتری جنوب استان همدان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha