ترکش‌ ادامه‌دار ماموریت‌های بی‌اجازه شهردار کرمان و انتقاد از دستاوردسازی انتخاباتی
عکس نمایی از ساختمان شهرداری کرمان را نشان می دهد

کرمان- ایرنا- برخی اعضای شورای شهر کرمان در واکنش به توضیحات شهردار درباره شمار زیادتر از معمول ماموریت‌های داخلی و خارجی بدون اجازه وی، سرانجام آثار و دستاوردهای این سفرها و نیز افتتاح برخی پروژه های مربوط به دیگر نهادها یا مربوط به دوره قبل شهری به نام شهرداری آن هم در آستانه زمان استعفا برای انتخابات، انتقادهایی مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان که معتقد است از سر دلسوزی و سوگندی که خورده باید ایرادها را بگوید، تاکید کرد: وقتی در محافل خصوصی موارد را (خطاب به مدیران شهرداری) منتقل می‌کنیم اما ترتیب اثر داده نمی شود، در فضای عمومی باید منعکس کنیم.

محمدرضا کُمساری که ضمن واکنش نشان دادن به توضیحات شهردار درباره ماموریت ها و سفرهای خارجی اش به افتتاح برخی پروژه های شهری طی روزهای اخیر نیز انتقاد داشت، تصریح کرد: تا ما صحبت یا انتقادی می کنیم، مباحث را حاشیه‌سازی می کنند و به بعضی داستان‌ها گره می زنند؛ ان‌شاءالله تا بیست و پنجم(۲۵ خرداد مهلت استعفا برای نمایندگی مجلس) مشخص می شود هرکسی با چه هدفی صحبت می‌کند و موضع می‌گیرد که آیا دارد می کارد یا برای یک جای دیگری (کار می کند).

رفت و برگشت پرسش و پاسخ با شهردار

اصل ماجرای ماموریت های خبرساز سعید شعرباف تبریزی، شهردار مشهدی شهر کرمان، به جلسه علنی شورا در هفته گذشته بر می گردد که نایب رییس شورا و رییس شورا به همراه برخی دیگر اعضا به آن پرداختند و اعتراض کردند.

در ادامه آن جلسه، موضوع تعداد ماموریت‌های شهردار کرمان و نتیجه بخش بودن یا نبودن آنها یکی از محوری ترین مسائل نودو ششمین نشست علنی شورای این شهر در امروز(چهارشنبه) نیز بود؛ موضوعی که شهردار آن را در اجرای وظایف شهرداری عنوان کرد و گفت که تلاشش این است که اگر سفر یا جاییی می‌رود با حداکثر سود و انتفاع برای فضای شهر کرمان باشد.

در این زمینه یشتر بخوانید:

شهردار کرمان در پاسخ به پرسش های اعضای شورا درباره شمار ماموریت‌هایش در سال گذشته توضیح داد: به طور کلی برداشت ما این است و قانون هم همین را می‌گوید که آن ۳۰ روزی که در قانون برای ماموریت‌ها گذاشته شده، برای پرداخت حق ماموریت هاست و اگر برای شهردار کار واجبی اتفاق بیافتد، (مجبور است به ماموریت برود)؛ کما اینکه در آن یک ماه ونیم آخر، بنده ۲ جلسه دیوان عدالت اداری رفتم و ۲ جلسه نیز با حضور معاون اول رییس جمهور رسما دعوت شدم و آن جا نمی‌توانم بگویم چون سقف ماموریت هایم ۳۰ روز بوده و حق ماموریتی به آقای شهردار پرداخت نمی‌شود، بنابراین این هشت روز ماموریت را استفاده نمی کنم.

ترکش‌ ادامه‌دار ماموریت‌های بی‌اجازه شهردار کرمان و انتقاد از دستاوردسازی انتخاباتی

شعرباف در ادامه نیز چنین پاسخ داد: اگر هم قرار بود حساب‌کتاب‌های شخصی باشد، یک نفر ساعت سه بامداد از خواب بیدار نمی‌شد با پرواز پنج صبح برود و از آن طرف ۲ شب و ۲ روز بعد بیاید، در حالی که خیلی مابه ازای مالی هم ندارد؛ پس به طور حتم کار واجبی دارد و مطمئن باشید اگر کار کلیدی نباشد به سراغش نمی رفتیم.

وی افزود: خیلی از این دست سفرهای خارجی در این مدت مطرح شد و خود ما سراغش نرفتیم و گفتیم عایدی برای شهرداری کرمان ندارد؛ دوستان (اعضای شورا) خودشان مطلع هستند که تلاشم این است که اگر سفری می‌رویم با حداکثر سود و انتفاع برای فضا شهر کرمان باشد.

نتایج ماموریت ها را هم بگویید

در ادامه و در پاسخ به شهردار، کمساری نایب رییس شورا تصریح کرد: من به عنوان عضو شورا درباره عدم حضور شما ۲ تقاضا داشتم، یکی اینکه نتیجه ماموریت‌ها بیان شود؛ شما، نه ۳۸ روز بلکه ۶۰ روز بروید ماموریت اما حرف ما این است که ماموریت نتیجه داشته باشد. نتیجه این میزان ماموریت چه بوده؟ شما یک گزارش به شورا بدهید و بگویید من ۳۸ روز ماموریت بودم، فلان روز جلسات وزارت کشور بود، ۱۰ روز فلان مورد بود و پنج روز مثلا نشست با سرمایه ‌گذار بوده؛ عایدی این ماموریت ها را توضیح دهید زیرا ما دنبال این نیستیم که دست و پای شما را ببندیم.

وی افزود: مساله دوم نیز این بود که از نظر قانونی شما آیا باید مرخصی بگیرید یا خیر؛ مصداق هم آوردیم، بحث سفر شما به عمان بود، آیا مجوز شورا را داشتید یا خیر؟. آقای شهردار ما به بدیهیاتی که(ماموریت ها) ۳۰ روز بوده یا ۳۸ روز کار نداریم، شما ۵۰ روز بروید اصلا ۶۰ روز بروید ولی اگر این ماموریت‌ها نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد ما دست شما را هم می‌بوسیم.

ترکش‌ ادامه‌دار ماموریت‌های بی‌اجازه شهردار کرمان و انتقاد از دستاوردسازی انتخاباتی

فضای امید آری اما...

نایب رییس شورا در ادامه ضمن انتقاد از نحوه افتتاح چند پروژه که سئوالاتی در جامعه ایجاد کرده نیز گفت: ایجاد فضای امید در جامعه و مردم باید پیش برود و مسئولان هم موظف هستند جایی که واقعا کار شده آن را به بهترین شکل به مردم منتقل کنند تا روحیه امید و امیدواری نسبت به آینده شهر در مردم ایجاد شود.

وی ادامه داد: اما ما به عنوان نماینده شورا و مردم پذیرفتیم براساس سوگندی که یاد کردیم به صورت بی‌طرفانه و بدون در نظر گرفتان حب و بغض یا اینکه حق و زحمت دوستان را نادیده بگیریم، ایرادهای دوستان(شهرداری) را بگوییم و سعی بر حل مسائل و مشکلات داشته باشیم، اگر این را پذیرفتیم به چه صورت باید عمل شود؟

کمساری ادامه داد: بنده در همین فضا تشکر می‌کنم از مجموعه شهرداری کرمان و شهردار که بدون منت و خالصانه زحمت می‌کشند و سعی دارند خدمات خوبی را به مردم ارائه دهند اما یقینا در این فضا ایرادهایی وجود دارد و از آنجا که قبل از آمدنمان به شورا به مردم کرمان قول دادیم که شفاف و بدون پنهان کاری مباحث را مطرح کنیم باید عمل کنیم.

وی تصریح کرد: البته یک جایی می‌بینیم یک مساله از لحاظ عرفی، برادری و رعایت صلاح و مصلحت این است که اگر من تذکری دارم یکی دو مرتبه بدون اینکه جو متشنج شود به بزرگواران منتقل کنم ولی آنجا که می‌بینیم ترتیب اثر داده نمی‌شود، به عنوان نماینده مردم وظیفه داریم به صورت علنی مطالبه و مسائل را مطرح کنیم و در عین حال که وظیفه خودمان می‌دانیم در راستای امیدبخشی به جامعه موارد و محاسن کار را به مردم بگوییم و از عملکرد دفاع کنیم.

شائبه‌ها در مورد پروژه‌های افتتاحی شهرداری

کمساری گفت: جناب آقای شهردار، در افتتاحیه‌های که صورت گرفته از شما و تمام پرسنل شهرداری برای این اقدامات که در یکی یا ۲ هفته گذشته انجام شد، تشکر می‌کنم ولی در خصوص چند مورد از آنها سوال دارم؛ در برخی از این افتتاحیه‌ها شائبه وجود دارد که شهرداری خیلی موثر نبوده و کار خاصی (توسط شهرداری)صورت نگرفته؛ به طور مثال بحث ساختمان ستاد دیه، آقایان ستاد مدعی هستند که این ساختمان ماه‌ها قبل افتتاح شده و نهایت مشارکت شهرداری هم در یک بحث پروانه در بنیاد بناهای ماندگار بوده است.

نایب رییس شورا ادامه داد: در خصوص آزادسازی و باز کردن پروژه خیابان شهید سلیمانی نیز به مردم توضیح داده شود چه میزان ما (مدیریت کنونی شهری) نقش داشتیم و چه میزان از این معبری که آزاد شده، کار قبل بوده است.

وی بیان کرد: در خصوص پروژه (میدان) ارگ، زحمات فراوانی کشیده شده البته در این طرح متاسفانه یکسری پیوست‌های اجتماعی در نظر گرفته نشده و بنده معتقد بودم این پروژه در همین حدی که هست خیلی پیشتر از این می‌توانست افتتاح شود.

حضور میدانی شهردار در اجرای پروژه‌ها

کمساری همچنین خطاب به شهردار افزود: در دفتر جناب عالی حضور پیدا کردم و از شما خواستم حضور میدانی را در پروژه‌ها در راستای تسریع مسائل بیشتر کنید؛ البته در یک بازه زمانی به این موضوع توجه نکردید و از یک بازه زمانی به بعد بیشتر حضورتان لمس شد که حتی خود بنده هم معتقدم کارها سرعت بهتری گرفت ولی چرا باید در آستانه افتتاح، قسمتی از این پروژه(پروژه ارگ) تخریب شود و تغییراتی به وجود آید؟

تخلفات حوزه شهرسازی

وی در بخش دیگری گفت: یک و نیم ماه پیش تذکری داشتم نسبت به بعضی تخلفات در حوزه شهرسازی؛ سوال من این است که اگر یک ساختمان در یک محدوده قوانین مرتبط با شهرسازی را رعایت نکرده، آمده کمیسیون ماده ۱۰۰ و یک شعبه رای به عدم ادامه مسیر و تخریب داده و رفته تجدیدنظر آن شعبه نظر داده اگر این ساختمان اصلاح عرض معبر را داشته باشد ایرادی ندارد،آیا باید تا زمان مشخص شدن این رای جلو کار گرفته شود یا آن ساختمان باید کارش را تمام کند؟ ما که در زمان شروع تخلف نمی‌توانیم جلوگیری کنیم، چگونه بعد از پایان تخلف می‌خواهیم یکهزار متر ساختمان را تخریب کنیم؟

نایب رییس شورا خطاب به شهردار بیان کرد: من نسبت به صداقت، پاکدستی و تلاشی که انجام می‌دهید شکی ندارم ولی نباید به بعضی مسائل بی‌تفاوت رد شویم که متاسفانه تا ما صحبتی می‌کنیم این مباحث را حاشیه‌سازی می‌کنند و گره می‌زنند به بعضی داستان‌ها؛ ان‌شاءالله تا بیست و پنجم مشخص می‌شود هر کسی با چه هدفی صحبت می‌کند و موضع می‌گیرد که آیا دارد می کارد برای یک جای دیگری(کار می کند.

وی افزود: ما که حداقل دنبال این هستیم که نسبت به رای مردم صادقانه خدمتمان را انجام دهیم و هفت یا هشت روز دیگر نتیجه مباحثی که حداقل به بنده در بعضی فضاها مطرح می‌شود، پاسخ داده خواهد شد، چه بسا ما در شروع کارمان پاسخ همه مباحث را دادیم و خیلی هم بنا نداریم به اینگونه داستان‌ها وارد شویم.

اولویت‌های شهری در نظر گرفته نشده

نایب رییس کمیسیون شهر همچنین بیان کرد: زحماتی در شهرداری کشیده شده ولی آیا اولویت‌ها رعایت شده است؟؛ در منطقه یک شهر، بوستانی را افتتاح کردید، دستتان دردنکند واقعا زحمت کشیدید ولی آیا اولویت شورا این نبوده که پارک‌هایی که موجود هستند مثلا پارک محله نماز بازسازی شود؟ .

کمساری ادامه داد: من سه شب پشت سر هم ساعت هشت شب به بوستانی که در منطقه یک افتتاح شد، مراجعه کردم، حتی یک نفر آدم آنجا نبود، آیا احداث این پارک اولویت شورا بوده است؟

گفتن ایرادات شهری در راستای مصالح شهر

وی گفت: ایرادهایمان را با در نظر گرفتن مصالح مردم و شهر بدون رودربایستی و مسائل جریانی به صورت شفاف در راستای اصلاح و نه خُرده‌گیری مطرح خواهیم کرد.

پاسخ شهردار

در ادامه جلسه شعرباف شهردار کرمان هم در جواب مسائل مطرح شده از سوی نایب رییس شورا پاسخ داد: سه جشنواره از ابتدای بهمن تا انتهای اردیبهشت انجام شد و شما می‌دانید که به‌راحتی می‌شد این جشنواره ها را پنج ماه طول داد ولی رویکرد مجموعه شهرداری این بود که جلو بعضی فضاهای تبلیغاتی پشت سرهم گرفته شود.

ترکش‌ ادامه‌دار ماموریت‌های بی‌اجازه شهردار کرمان و انتقاد از دستاوردسازی انتخاباتی

وی گفت: بسیاری از این تک پروژه‌هایی که مجموعه شهرداری در سکوت خبری انجام داد معادل چندین پروژه‌ای بوده که هم به لحاظ ریالی و هم به لحاظ حجم کاری در دوره های کاری گذشته انجام می‌شد و برای آنها در اداوار گذشته خیلی از رده‌های استانی برای پاره کردن رُبان حضور پیدا می‌کردند.

اجرای ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه شهری

شعرباف بیان کرد: برای ساختمان ستاد دیه عدد و رقم های مشارکتی را در اعداد اعلامی نیاوردیم؛ بعدا که دیدیم در بیلبورد نوشته شده ساختمان با همت شهرداری، به دوستان اشکال وارده را گفتم؛ ساختمان دیه را ما کاری نکردیم و در قالب بناهای ماندگار پروانه را دادیم اما این موضوع حجم عظیم کاری که دوستان انجام دادند را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد و به لحاظ ریالی هم اگر نگاه کنید نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان از ابتدای بهمن تا انتهای فروردین کار انجام شده است.

وی بیان کرد: اغلب پروژه هایمان به هر حال اشکال های فنی داشته است؛ در مورد پروژه ارگ در روز افتتاح گفتم اگر اشکال های مشاور نبود حتما این پروژه ۶ماه گذشته افتتاح می‌شد که رسما از مردم کرمان بابت این اتفاقات که بخشی از آن مربوط به دوره ما نبوده عذرخواهی کردم.

شهردار کرمان در پاسخ به افتتاح پارک هایی به دور از اولویت های شورا تصریح کرد: اولویت‌های ما در بودجه است؛ اولویت ها با حضور اعضای شورا بوده است؛همان پارکی که گفته شده، از پارک‌های پُر رونق کرمان خواهد شد؛ یک بخش تبلیغات ماست و بخشی هم این است که به فاز دوم و بعد پردیس نیروی انتظامی اتصال پیدا کند که بتوانیم بخشی از مهجوریت بوستان قائم را که واقعا کاری برای آن با اعتبارات دولتی نشده، انجام شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha