۱۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبر: 85128692
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیشترین میزان نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی در دلیجان است

اراک - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: بیشترین میزان نرخ مشارکت اقتصادی این استان بر اساس مطالعات آمایش، در شهرستان دلیجان است.

به گزارش ایرنا، «نوربخش عسکری» روز پنجشنبه در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهرستان دلیجان، افزود: کمترین نرخ بیکاری استان مرکزی نیز در این شهرستان است.

وی بیان کرد: دلیجان پس از شهرستان‌ها ساوه و اراک، بیشترین تعداد کارگاه‌های صنعتی را به خود اختصاص داده و پس از ساوه و اراک، بیشترین سهم اشتغال صنعتی را در استان مرکزی داراست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: ضریب مکانی اشتغال بخش صنعت در شهرستان دلیجان بیش از یک و دارای روند رو به رشد است.

عسکری بیان کرد: تنوع منابع طبیعی، معدنی و گردشگری یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این شهرستان است و با توجه به راهبردهای آمایشی استان مرکزی، شهرستان دلیجان نقش مهمی در پیشبرد راهبردهای تقویت هویت منطقه‌ای -مکانی استان و فراهم آوردن زمینه‌ها نگهداشت نخبگان، گذار از صنایع سنگین به ارایه خدمات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، ارتقای سطح فناوری‌های موجود و استقرار صنایع غیرآلاینده، توسعه کشاورزی پیشرفته، افزایش توازن در نظام فضایی و توسعه کریدور گردشگری استان برعهده دارد.

وی، از اختصاص اعتبار برای تکمیل عملیات ساخت زمین چمن مصنوعی در شهر دلیجان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سرانه ورزشی این شهرستان یک متر و ۲۷ سانتیمتر است که از سرانه استان مرکزی بالاتر است اما زیرساخت‌های ورزشی شهرستان دلیجان در سال‌های گذشته بازسازی نشده و یا غیر فعال و یا نیمه فعال است که باید با تدوین برنامه اجرایی مشخص و تعیین اولویت نسبت به تعمیر، بازسازی و تکمیل مجموعه‌های ورزشی شهدای هفتم تیر و مجموعه ورزشی آزادی اقدام کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: بر اساس برآوردی که در سال گذشته برای تعمیر و تکمیل مجموعه ورزشی شهدای هفتم تیر دلیجان صورت گرفت، اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال نیاز است و در صورت ارایه برنامه عملیاتی مدون از طرف ورزش و جوانان استان مرکزی، نسبت به تامین اعتبار آن اقدام می‌شود.

عسکری در بازدید از مجموعه ورزشی آزادی دلیجان، گفت: از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت می‌شود و باید شرایط خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایجاد شود و مسئولان شهرستان دلیجان هم باید زمینه را برای ورود بخش خصوصی برای نگهداری اماکن ورزشی فراهم کنند.

وی، در بازدید از مجموعه فرهنگی هنری غدیر و فرهنگسرای دلیجان هم عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح ۲۰ درصد است و یکی از طرح‌های فرهنگی نیمه‌تمام این شهرستان است که چندین سال از ایجاد اسکلت فلزی آن گذشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی افزود: به زودی اعضای گروه نظارت فنی این سازمان از این طرح بازدید می‌کنند و گزارش فنی مربوط به استحکام اتصالات و جوش اسکلت فلزی فرهنگسرا را ارایه می‌دهند تا در صورت اخذ تاییدیه فنی، مراحل اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای این طرح آغاز شود.

عسکری اظهار کرد: فرهنگسرای دلیجان بیش از ۲ هزار متر مربع زیربنا دارد و شامل یک سالن ۷۰۰ نفره، ساختمان اداری و نگارخانه است.

وی تصریح کرد: نوسازی تجهیزات مجتمع فرهنگی هنری غدیر نیز از دیگر طرح‌های فرهنگی و هنری دلیجان است که در هدفگذاری تخصیص اعتبار قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در بازدید از پروژه‌های اقدام مسکن ملی شهرستان دلیجان نیز گفت: پروژه مسکن ملی این شهرستان در فاز اول با ۳۲۰ واحد مسکونی و در فاز دوم با ۱۷۶ واحد مسکونی با متراژ تقریبی ۸۶ مترمربع شروع و هم‌اکنون در حال اتمام مرحله سفت‌کاری است.

عسکری گفت: در فاز سوم این پروژه، ۳۵۲ واحد در نظر گرفته شده و این فاز در حال تهیه نقشه و اخذ پروانه ساخت است و به محض انجام این ۲ مرحله، اقدامات لازم برای برگزاری مناقصه و مشخص شدن پیمانکار انجام می‌شود.

وی، به مشکل تامین آب و زیرساخت‌های خدماتی این سه فاز پرداخت و بیان کرد: بخش شمالی شهر دلیجان مشکل تامین آب ندارد اما بخش جنوبی که فازهای اقدام مسکن ملی در حال ساخت است با افت فشار آب مواجه است و باید فرمانداری شهرستان دلیجان با هماهنگی ادارات مربوطه همچون آب و فاضلاب، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن نسبت به رفع این مورد اقدام کند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی هم اقدامات لازم را برای تامین اعتبار انجام می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در بازدید از آموزشگاه‌های نیمه تمام دلیجان هم گفت: برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشگاه عصمت و مدرسه ۱۲ کلاسه فرشته (صدف)، اعتباری از منابع ملی اختصاص یافته و به زودی تشریفات مربوط به برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار واجد شرایط برگزار می‌شود.

عسکری در سفر به شهرستان دلیجان از جاده دلیجان- نراق هم بازدید کرد و عنوان کرد: این مسیر به طول ۱۰ کیلومتر و عرض ۱۱ متر، یکی از پروژه‌های نیمه تمام این شهرستان است که با اختصاص اعتبارات مناسب از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور سرعت عملیات اجرایی و تکمیل آن افزایش چشمگیری می‌گیرد.

وی بیان کرد: اعتبار برای پرداخت بدهی پیمانکار به راه و شهرسازی اختصاص داده شده است، مشکلاتی جابجایی تیرهای برق و عملیات ایمن‌سازی حریم لوله‌های انتقال گاز یکی از مشکلات پیمانکار در اجرای این طرح است که با هماهنگی صورت گرفته با شرکت‌های توزیع برق و گاز، این موارد بزودی برطرف می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی، با توجه به اهمیت مسیر نراق – مشهد اردهال، بر پیگیری و اقدام لازم برای اخذ مجوز ماده ۲۳ و تسریع روند اجرایی آن توسط دستگاه اجرایی تاکید کرد.

عسکری در بازدید از سالن ورزشی هزار نفری رازی شهرستان دلیجان نیز گفت: در سال ۹۹ و با اعتبارات نفت و اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی، ساخت این سالن ورزشی با ۲ هزار مترمربع زیربنا آغاز شد اما به دلیل اینکه ۲ دهنه از سوله در حریم خط انتقال گاز قرار داشت و با در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی، مقرر شد تغییر و جابجایی اسکلت فلزی بخشی که در حریم واقع بود انجام شود و برای تکمیل این پروژه باید از اعتبارات نفت پیگیری لازم صورت گیرد.

وی در سفر به شهرستان دلیجان از بخش‌های مختلف بیمارستان امام صادق(ع) بازدید کرد و عنوان کرد: این مرکز درمانی در سال ۱۳۶۲ به همت مردم و کمک‌های خیرین سلامت ایجاد شد و در سال ۱۳۷۴ شروع به فعالیت کرد و بخش‌های بستری آن شامل، جراحی عمومی، داخلی، زنان، اطفال،ccu،icu، زایشگاه، دیالیز، اتاق عمل و بخش‌های پاراکلینیکی شامل داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی، سیتی‌اسکن، درمانگاه تخصصی، کلینیک دیابت، آندوسکوپی و تست ورزش است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اضافه کرد: با توجه به رشد جمعیت در شهرستان دلیجان و قرار گرفتن در مسیر کریدور ارتباطی مرکز کشور و افزایش مراجعات درمانی به این بیمارستان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای تعمیرات و بازسازی و تجهیز این بیمارستان اعتباری را پیش‌بینی می‌کند.

عسکری اظهار کرد: پروژه ایست و بازرسی مکانیزه دلیجان نیز بزودی تکمیل می‌شود و ورودی این شهرستان از سمت اصفهان یکی از پرترددترین جاده‌های استان مرکزی و کشور است که باید برای تسهیل در عبور و مرور و جلوگیری از ازدحام خودروها، ایست و بازرسی مکانیزه ایجاد شود.

وی تاکید کرد: با راه‌اندازی این پروژه که مجهز به دستگاه بازرسی خودرویی X-Ray است، مشکلات تردد رفع می‌شود و در زمان، صرفه‌جویی لازم صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: شهرداری و راهداری دلیجان باید با توجه به مصوبات نشست سال گذشته، نسبت به تکمیل آسفالت و ایجاد رمپهای ورود و خروج اقدام کنند.

عسکری از طرح پارک جنگلی ۱۳۰ هکتاری دلیجان نیز بازدید کرد و در خصوص نحوه واگذاری این طرح به شهرداری و چگونگی استفاده بهتر از آن به دلیل قابلیت‌هایی همچون نزدیکی به جاده ترانزیتی و قرارگیری در مجاورت سد ۱۵ خرداد، تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد فرمانداری دلیجان پیگیری لازم را در این خصوص به عمل آورد.

شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی است که در جنوب شرقی این استان واقع است و بیش از ۵۱ هزار نفر جمعیت در آن ساکن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha