بحران مهاجرت به آمریکا؛ دولت مکزیک علیه فرماندار نژادپرست

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه مکزیک از تشکیل جلسه با گروهی از مکزیکی‌های ساکن آمریکا به منظور مقابله با مجموعه قوانین ضد مهاجرتی و نگرش‌های نژادپرستانه بخش‌هایی از حزب جمهوری‌خواه به ویژه «ران دسانتیس» فرماندار ایالت فلوریدا و نامزد ریاست جمهوری این کشور خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، مارسلو ابرارد، در مواجهه با مجموعه قوانینی ضد مهاجرتی و نگرش‌های نژادپرستانه برخی سیاستمداران جمهوری‌خواه آمریکا به ویژه ران دسانتیس فرماندار فلوریدا، با گروهی متشکل از یکهزار و ۵۰۰ نفر از مکزیکی‌های ساکن ایالات متحده دیدار خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی مکزیک با بیان اینکه زمان این دیدار آخرین هفته ژوئن (اوایل تیر) خواهد بود، اعلام کرد: در این نشست که یک کنگره نمایندگی خواهد بود؛ بین یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ نفر که نماینده تمام جوامع مکزیکی در ایالات متحده هستند، حضور خواهند داشت.

ابرارد تاکید کرد که مواضع و قوانین ضد مهاجرتی مانند آنچه ایالت فلوریدا به کار بسته است، می‌توانند یک اثر دومینو ایجاد کنند.

وزیر امور خارجه مکزیک، تصریح کرد: اگر اجازه دهید که اولین قطعه دومینو بیفتد، همه آن ۲۴ ایالتی که تحت کنترل جمهوری‌خواهان هستند، از آن پیروی می‌کنند و سپس این مسئله، موضوع کارزار (برای جذب رای‌دهندگان) خواهد بود.

ابرارد همچنین خاطرنشان کرد: در سراسر ایالت‌های اتحادیه آمریکا، به این قوانین به دیده آغاز می‌نگرند؛ یعنی یک نظریه دومینوی نژادپرستی وجود دارد.

این دیدار نماینده دولت مکزیک با مکزیکی‌های مقیم ایالات متحده که بسیاری از آن‌ها دارای حق رای هستند، در شرایطی انجام می‌شود که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری این کشور بارها در اظهارنظرهای اخیر خود از جامعه لاتین‌تبار آمریکا خواسته بود تا در انتخابات آتی به ران دسانتیس رای ندهند.

رئیس‌جمهوری مکزیک در نشست مطبوعاتی پنج‌شنبه گذشته خود، یک روز پس از اعلام نامزدی فرماندار ایالت فلوریدا برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری، گفت: امیدوارم لاتین‌تبارهای فلوریدا بیدار شوند و به او رای ندهند.

وزیر امور خارجه مکزیک درحالی از برگزاری نشست با هموطنان خود خبر داد که تفسیر این اقدام به عنوان یک مداخله سیاسی را رد کرد. «من نمی‌توانم در امور داخلی ایالات متحده دخالت کنم، اما با شهروندان آمریکای شمالی صحبت خواهم کرد، این کشور آن‌ها نیز بوده و شهروندان آن هستند».

ابرارد در انتقاد از سیاست‌های دسانتیس که به اختلافات متعدد با جامعه مهاجران در فلوریدا منجر شده، گفت که این سیاست‌ها مطابق با قانون اساسی نیست.

وی افزود: اساس اقدام آقای دسانتیس، نژادپرستی است، این با قانون اساسی ایالات متحده و اعلامیه استقلال در تضاد است. بنابراین، آن‌ها حق دارند از تمامیت و زبان و فرهنگ خود در ایالات متحده دفاع کنند.

فلوریدا یکی از ایالت‌هایی است که لاتین‌تبارهای زیادی در آن زندگی می‌کنند، با این حال سیاست‌های سختگیرانه‌تری در قبال مهاجران غیر قانونی در پیش گرفته است. با پیروزی ران دسانتیس فرماندار فعلی و سناتور مارکو روبیو در ایالت فلوریدا در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا به وضوح قابل پیش‌بینی بود که گفتمان ضد مهاجرتی از سوی این ایالت جنوبی آمریکا تشدید شود.

برآیند تحولات اخیر و کشمکش‌های داخلی آمریکا بر سر مسئله مهاجرت نیز نشان می‌دهد که به احتمال قوی لفاظی‌های ضد مهاجرتی و سیاست‌های مرزی به شکل تندرو در روایت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ برجسته شود؛ روایتی که بر سرنوشت حکمرانی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha