سالانه بیش از ۸۰ میلیون متر مکعب آب در کشف رود مشهد هدر می رود

مشهد- ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سالانه ۸۰ میلیون متر مکعب آب در کشف رود هدر می رود و این درحالی است که مشهد در شرایط کم آبی قرار دارد و باید از هدررفت این پساب جلوگیری و آن را با آب کشاورزی جایگزین کند.

غلامحسین صاحبی روز دوشنبه در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مسوولان قصد انتقال سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب از کلات به مشهد با ده ها هزار میلیارد تومان را دارند اما به جای این هزینه کرد می توان پساب تصفیه شده فاضلاب و کشف رود را جایگزین آب کشاورزی و چاه های کشاورزی دشت مشهد برای شرب کرد.

وی اضافه کرد: در این دوره مدیریت شهری توجه ویژه ای به حاشیه شهر و ساماندهی کشف رود شده و مدیریت شهری خدمات ارزنده ای انجام داده است.

کَشَف رود، رودی تاریخی و از جمله رودخانه‌هایی است که به جای آب زلال و زندگی‌بخش، فاضلاب و پساب در آن جاری است.

شعبه ای از کشف رود از کوههای هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد.

این رود ۲۹۰ کیلومتری که اکنون تنها خاطراتی از پرآبی آن در یادها باقی مانده است، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود و از آنجا به رود "تجن" می ‌پیوندد و به سمت ترکمنستان ادامه می ‌یابد تا در پایان مسیرش در ریگزارهای کشور همسایه فرو رود.

متاسفانه خشکسالی ها باعث شده که این رودخانه فقط در شرایط سیلابی آب داشته باشد اما در دیگر مواقع تنها جریانی از فاضلاب در آن روان است.

بیش از ۲۰ سال از تکاپوی دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات زیست محیطی کشف رود می گذرد و برنامه های مختلفی برای ساماندهی آن تدوین شده است که متاسفانه هیچ یک تا کنون به ثمر ننشسته و همچنان فاضلابی خروشان در این رودخانه جاری است.

در آخرین تفاهمی که در آبان ماه ۹۸ صورت گرفت، "ساماندهی کشف‌رود" از سوی ۶ دستگاه اجرایی با واگذاری مدیریت واحد اجرای طرح ساماندهی به شهرداری مشهد، با مدیریت واحد وارد مرحله اجرایی شد اما هم اینک روزانه ۴۰۰ تانکر فاضلاب در کشف رود تخلیه می شود.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سرانه فضای سبز در حاشیه شهر مشهد از ۲ متر به پنج و نیم متر رسیده و امسال به ۶ متر می رسد و ۵۱ درصد بودجه عمرانی شهرداری در سال جاری برای حاشیه شهر درنظر گرفته شده است.

صاحبی افزود: سرانه آموزشی در حاشیه شهر مشهد ۱.۲ میلی متر است و این درحالی است که میانگین سرانه آموزشی در کشور ۵.۵ متر است و آموزش و پرورش باید در این خصوص ورود جدی داشته باشد.

وی ادامه داد: سرانه درمانی نیز در حاشیه شهر پایین است و در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با وزیر بهداشت وقت توافق شد تا در قبال واگذاری بیمارستان قائم به شهرداری مشهد سه بیمارستان در حاشیه شهر مشهد توسط شهرداری ساخته شود که این مهم نیز محقق نشد.

او تاکید کرد: دستگاه های مختلف باید برای ساماندهی حاشیه شهر پای کار باشند و به وظایف خود عمل کنند.

سالانه بیش از ۸۰ میلیون متر مکعب آب در کشف رود مشهد هدر می رود

در این جلسه اعضای شورای سلامی شهر مشهد با استعفای غلامحسین صاحبی به منظور کاندیداتوری در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.

۲ عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ماه های اخیر با دستور قضایی تعلیق شده اند.

یک سوم از جمعیت کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد در حاشیه شهر مشهد خدمت رسانی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha