توجه به الگوهای حکمرانی در مناطق آزاد کشور ضعیف است

تبریز - ایرنا - معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: توجه به الگوهای حکمرانی در مناطق آزاد کشور ضعیف و این مناطق سیستماتیک پیش نرفته است.

به گزارش ایرنا، احمد جمالی، روز چهارشنبه در نشست چالش ها و الزامات حکمرانی مناطق آزاد تجاری صنعتی در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز با اشاره به تجربه های کسب شده در سه دهه گذشته در موضوعات و ابعاد مختلف در مناطق آزاد، افزود: به مقوله حکمرانی در مناطق آزاد توجه کمتری شده و با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس شورای اسلامی است، نتایج چنین نشست هایی می تواند راهگشای برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باشد.

وی با اشاره به مدل های مختلف حکمرانی در مناطق آزاد، اظهار می کند: در مناطق آزاد کشور از الگوها و مدل های موجود حکمرانی کمتر استفاده شده و مطالعات عمیقی در این زمینه انجام نشده در حالی که این مقوله می تواند موضوع مناسبی برای پایان نامه های دانشجویان و پژوهش های آنان باشد و از طریق آن می توان ارتباط نزدیکی بین دانشگاه و مناطق آزاد ایجاد کرد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه در مقوله مناطق آزاد در کشور تجربه سه دهه داریم، گفت: قدمت این مقوله در دنیا به بیش از هشت دهه می رسد و حدود هفت هزار منطقه آزاد در دنیا وجود دارد و این مناطق موتور اصلی توسعه اقتصادی آن هاست.

جمالی، فلسفه و هدف اصلی ایجاد این مناطق را توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، توسعه منطقه ای، جذب سرمایه خارجی، ایجاد درآمد ارزی پایدار، انتقال فناوری و کمک به توسعه، عمران و آبادانی کشور، اعلام کرد.

وی یادآور شد: یکی از چالش های حکمرانی مناطق آزاد در کشور، نبود هدف گذاری درست و مشخص در حکمرانی و قانون چگونگی اداره این مناطق و مناطق ویژه اقتصادی در کشور بوده و چالش دیگر در این زمینه این است که در سیر تحول و تکامل رشد مناطق آزاد به صورت سیستماتیک پیش نرفته ایم.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: چالش سوم مناطق آزاد، نبود جایگاه این مناطق در سپهر اقتصادی ایران و در ۶ برنامه توسعه کشور هیچ جا مناطق آزاد به عنوان محور توسعه نیامده است.

جمالی، با اشاره به اینکه تصویری که از مناطق آزاد در ذهن افراد، قانون گذاران و مجریان وجود دارد، این است که این مناطق محملی برای قاچاق است، ادامه داد: در حالی که رسالت و ماموریت اصلی مناطق آزاد ایفای نقش توسعه ای برای اقتصاد کشور است.

وی چالش چهارم این مناطق را عدم انتخاب محل آن ها بر اساس معیارهای اقتصادی دانست و اظهار کرد: انتخاب محل مناطق آزاد در کشور ما سیاسی بوده و هر طیف، گروه و حزبی که دارای قدرت بیشتری بوده، محل مناطق آزاد را انتخاب کرده است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: چالش پنجم این مناطق در کشور، نبود متولی بوده و همه قوانین و مقررات در این مناطق نیز بر اساس قوانین و مقررات سرزمین اصلی اجرا می شود.

جمالی، با تاکید بر اینکه تا زمانی که نقش متولی در مناطق آزاد مشخص نشود، نمی توان انتظار مناسبی از این مناطق داشت، افزود: در کشور بجای اینکه زیرساخت ها را سرمایه گذاران ایجاد کنند، دولت آن را بر عهده می گیرد ولی نمی تواند بستر لازم را ایجاد کند.

وی یادآور شد: برای اینکه مناطق آزاد در کشور بتواند نقش اصلی خود را ایفا کنند باید از مدل هایی که در دنیا وجود دارد، الگوبرداری و یک مدل مناسب را نیز برای برنامه توسعه هفتم ارایه کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha