"پیشین"؛ کلیدواژه‌ای برای تحکیم روابط/کامی که با تجارت مرزی شیرین می‌شود

چابهار- ایرنا- رونق تجارت بین مرزنشینان ایران و پاکستان با راه‌اندازی بازارچه خرده فروشی مرزی در "پیشین" علاوه‌بر توسعه روابط اقتصادی موجب تحکیم مراودات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دو سوی مرز شده و هزاران نفر از مرزنشینان ۲ کشور از مزایای این بازارچه بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ایرنا، پس از احداث ۲ گذرگاه مرزی طی سال‌های اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان،۲ همسایه گام جدیدی را برای گشایش فصلی دیگر در روابط دیرینه و ناگسستگی بر می‌دارند و با افتتاح رسمی بازارچه مشترک، مرزهای صلح و دوستی ایران و پاکستان شاهد طلوع خورشید همکاری و یکپارچگی برای کسب منافع متقابل خواهد بود.

افتتاح بازارچه مرزی پیشین-مند نوید رونق اقتصادی میان ۲ کشور همسایه و همچنین افزایش رفت و آمد مردمی است که سبب تقویت روابط و ایجاد فرصت‌های بیشتر در مسیر گسترش تعاملات اقتصادی بازرگانی می‌شود.

رفت و آمد تجار محلی، مردم بومی و همزمان تردد کامیون‌های ایرانی و پاکستانی در مرز پیشین بدون هیچ وقفه‌ای انجام می‌شود و همگام با این فعالیت‌ها، زیرساخت‌های مرزی در طرف ایران شامل ساختمان پایانه مرزی به نحو احسن احداث شده و عملیات احداث بازارچه‌های مرزی در دو سوی مرز نیز به پایان رسیده است.

ایجاد مرز رسمی زمینی در پیشین با توجه به وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگ‌ترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را هموار خواهد ساخت

بازارچه پیشین، نخستین بازارچه مرزی خرده فروشی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان است که اوایل اردیبهشت امسال به صورت آزمایشی افتتاح شد.

پاکستان با تاسی از رویکرد جمهوری اسلامی ایران در کمک به توسعه تجارت دوجانبه به ویژه افزایش این مراودات در مرزهای مشترک، ضمن‌ اذعان به اهمیت موضوع "امنیت" برای روابط بهتر و تداوم همکاری‌های اقتصادی، طی سال‌های اخیر همکاری‌های قابل توجهی با همسایه خود ایران در راستای تقویت زیرساخت‌های مرزی داشته است.

افتتاح بازارچه مشترک مرزی میان ایران و پاکستان، حکایت از عزم جدی ایران اسلامی برای گسترش همکاری‌های همه‌ جانبه با پاکستان دارد و همزمان رویکرد سازنده همسایه شرقی برای پیشبرد اهداف مشترک در زمینه حمایت از مرزنشینان، تسهیل تجارت در نوار مرزی، تقویت زیرساخت‌ها از جمله احداث بازارچه‌های مرزی نیز نشان می‌دهد که اسلام‌آباد برای امنیت زایی در مرزهای مشترک از طریق توسعه همکاری‌های تجاری مصمم به برداشتن گام‌های هماهنگ با ایران است.

بازارچه پیشین اولین بازارچه مشترک خرده فروشی از ۶ بازارچه مرزی خرده فروشی در حال احداث در مرز مشترک ایران و پاکستان است که پنجشنبه هفته گذشته با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان افتتاح شد.

۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیف و مزایای بازارچه خرده پیشین بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه و توسعه روابط ساکنان دو سوی مرز دارد

پیشین؛ کلیدواژه‌ای برای تحکیم روابط/کامی که با تجارت مرزی شیرین می‌شود

راه‌اندازی بازارچه‌های پیشین و ریمدان با اعتباری بیش‌از ۱۲۰ میلیارد تومان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای احداث بازارچه های خرده فروشان در مرز پیشین و ریمدان تا کنون ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

منصور بیجار اظهارداشت: عملیات ساختمانی این بازارچه‌ها که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده با پیش‌بینی فضاهای بهداشتی، رفاهی و خدماتی که هر کدام که در زمینی به مساحت یک هکتار و در نزدیکی مرز ایران با کشور پاکستان جا نمایی شده به اتمام رسیده است.

وی با تأکید به مدیران دستگاه‌های اجرایی بر اتمام هر چه سریعتر اجرای پارکینگ‌ها، فضای سبز محوطه و عملیات آسفالت فضای ورودی بازارچه و پایانه ریمدان افزود: برای داشتن راه دسترسی مناسب هر چه سریعتر بهسازی محور آنتنی ریمدان که به طول ۲۶ کیلومتر است توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان پیگیری و به اتمام برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان است: ساخت بازارچه خرده‌فروشی در راستای اجرای یکی از سیاست‌های مهم دولت یعنی افزایش تبادلات با کشور همسایه در دستور کار قرار گرفته است که در حال حاضر بازارچه پیشین ۳۴ غرفه و بازارچه ریمدان ۳۴ غرفه دارد.

مزیت‌های راه‌اندازی پایانه مرزی پیشین
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد مرز رسمی در پیشین، منافع فراوانی برای کشور و توسعه مراودات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشور پاکستان خواهد داشت.
وی بیان کرد: ایجاد مرز رسمی زمینی در پیشین با توجه به وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را هموار خواهد ساخت.
شجاعی تصریح کرد: شبکه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در شرق پاکستان در ایالت‌های سند و پنجاب بی نظیر است.

وی ادامه داد: کراچی مهمترین مرکز اقتصادی پاکستان است که نزدیک ترین و هموارترین راه دسترسی به آن از طریق مرز ریمدان و پیشین خواهد بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک جاده ساحلی مکران در پاکستان، به طور کامل مسیر کراچی- ریمدان را تحت پوشش قرار داده ضمن اینکه مرز پیشین نیز به این بزرگراه دسترسی دارد.

۲ مرز ریمدان و پیشین می‌توانند به عنوان دروازه چابهار به شرق پاکستان از یک طرف و کشورهای افغانستان و آسیای میانه از طرف دیگر تلقی شود

وی بیان کرد:مرزهای پیشین و ریمدان هم به عنوان یک مسیر امن برای زوار و هم برای رونق گردشگری جنوب شرق کشور، استان و چابهار بسیار مفید خواهد بود.
شجاعی تصریح کرد: بر اساس هدف گذاری‌های انجام شده و تفاهم نامه نوزدهمین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و پاکستان؛ افزایش مبادلات بین دو کشور تا سطح پنج میلیارد دلار تا چند سال آینده برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: این حجم از مبادلات تنها از طریق یک مرز ( درحال حاضر میرجاوه) و تنها با یک ایالت ( بلوچستان پاکستان) نمی‌تواند محقق شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: مرزهای پیشین صرفاً به عنوان مرز ورودی کالاهای کشور پاکستان یا سایر کشورها مطرح نیست؛ این مرز به همراه مرز ریمدان می‌تواند مرز خروجی و صادراتی قوی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی شود و محرکی برای راه اندازی واحدهای تولیدی در بندر چابهار بویژه منطقه آزاد چابهار باشد.
وی بیان کرد: با توجه به آغاز پروژه های پتروشیمی چابهار و ایرانشهر و تبدیل منطقه به قطب سوم پتروشیمی کشور، ریمدان و پیشین می توانند به عنوان مسیری ارزان، سریع و ایمن برای حمل و صادرات فرآورده های تولیدی مجتمع پتروشیمی چابهار به بازار کشورهای پاکستان چین و هندوستان(در صورت رفع مشکلات بین هند و پاکستان) مطرح است.

پیشین؛ کلیدواژه‌ای برای تحکیم روابط/کامی که با تجارت مرزی شیرین می‌شود

افتتاح بازارچه خرده فروشی؛ رونق بخش معیشت مرزنشینان

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با سفر قبلی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان ساخت بازارچه خرده‌فروشی پیشین که جزو مصوبات این سفر بود در راستای اجرای یکی از سیاست‌های مهم دولت و افزایش تبادلات با کشور همسایه در دستور کار قرار گرفت.

مبین علی میر بیان کرد: بازارچه خرده فروشی پیشین که علاوه‌بر بازارچه پیشین است که می‌تواند تحول مهمی را در شهر پیشین و هم شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.

وی افزود: غرفه های موجود در بازارچه های مرزی فقط و فقط به مرزنشینان اختصاص خواهد یافت تا تبادلات تجاری در آن صورت گیرد.

میر با تاکید بر اینکه در مدل های مختلف با کشور پاکستان مراوده تجاری داریم خاطرنشان کرد: بازارچه خرده فروشی پیشین از جنس تجارت خرد مرزنشینی است.

وی گفت: با آغاز فعالیت این بازارچه خرده فروشی، تجارت در مرز پیشین رونق می‌گیرد و باعث اشتغال مرزنشینان می‌شود و این اتفاق خوشایند رقم خواهد خورد تا علاوه‌بر تأمین معیشت مرزنشینان بتوانیم با توزیع عادلانه درآمد برای مرزنشین ‏امنیت پایدار ایجاد کنیم. ‏

غرفه های موجود در بازارچه های مرزی فقط و فقط به مرزنشینان اختصاص خواهد یافت تا تبادلات تجاری در آن صورت گیردمدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بازارچه‌های خرده‌فروشی برای تأمین معاش مرزنشینان راه‌اندازی شده و مرزنشینان ‏می‌توانند هر هفته تا سقف ۴۰۰ دلار بدون تشریفات گمرکی اقدام به تجارت کنند که کالاهای وارداتی شامل ۱۲۰ قلم کالا از پاکستان و دربرگیرنده میوه‌های گرمسیری، برنج و البسه است، همچنین می‌توانند کالاهایی را از استان صادر کنند که این ظرفیت برای مرزنشینان در شعاع ۵۰ کیلومتری است.‏

وی تاکیدکرد: ایجاد مرز رسمی زمینی در پیشین با توجه به وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگ‌ترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را هموار خواهد ساخت.

میر گفت: کراچی مهمترین مرکز اقتصادی پاکستان است که نزدیک‌ترین و هموارترین راه دسترسی به آن از طریق مرز ریمدان و پیشین خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

مزیت‌ها و ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در توسعه مراودات اقتصادی با پاکستان

راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان زمینه‌ساز تحکیم روابط است

شهباز شریف: همکاری بین ایران و پاکستان افزایش خواهد یافت

پیشین؛ کلیدواژه‌ای برای تحکیم روابط/کامی که با تجارت مرزی شیرین می‌شود

راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی میان ایران و پاکستان زمینه‌ساز تحکیم روابط

رئیس جمهور ساخت هفت بازارچه مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان را جلوه دیگری از همکاری‌های خوب و زمینه‌ساز تحکیم روابط دو کشور دانست و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای تبادل انرژی بین ایران و پاکستان وجود دارد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از مراسم مشترک افتتاح بازارچه مرزی مند - پیشین در دیدار با نخست وزیر پاکستان با اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با همسایگان، بر ضرورت گسترش روابط ۲ کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

وی با بیان اینکه سطح روابط تجاری ایران و پاکستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با پاکستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری تاکید کرد.

رئیس جمهور حضور نخست وزیر پاکستان و هیئت همراه در نقطه صفری مرزی با ایران را نشانه پایداری امنیت در جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: ممکن است برخی گروهک‌ها در نقاط مرزی به دنبال ناامن کردن مرزهای دو کشور باشند که این مساله حساسیت دولت پاکستان را می‌طلبد.

سطح روابط تجاری ایران و پاکستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد و رئیسی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با پاکستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری تاکید کردوی بیان کرد: هیچ‌گاه عربستان را دشمن خود تلقی نکرده‌ایم، بلکه مبتنی بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را دشمن مشترک جهان اسلام می‌دانیموی همچنین با اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی برای حل اختلافات منطقه‌ای میان کشورهای اسلامی، به توافق ایران با عربستان اشاره کرد و گفت: ما هیچ‌گاه عربستان را دشمن خود تلقی نکرده‌ایم، بلکه مبتنی بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را دشمن مشترک جهان اسلام می‌دانیم.

نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهور و تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی با پاکستان، مرز دو کشور را مرز دوستی، برادری و پیشرفت دانست و با اشاره به اهمیت تامین امنیت مناطق مرزی دو کشور، بر عزم دولت پاکستان برای ریشه‌کنی ناامنی در این منطقه تاکید کرد.

شهباز شریف همچنین با دعوت از رئیس جمهور ایران برای سفر به پاکستان گفت: مردم پاکستان مشتاقانه منتظر دیدار با شما هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha