۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۳:۵۴
کد خبر: 85113205
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

زائران حرم حضرت رقیه (س) در سالروز شهادت امام صادق (ع) عزاداری کردند +فیلم

دمشق - ایرنا - عاشقان زائران مجاوران حرم و دلدادگان اهل بیت در حرم حضرت رقیه (س) بنت الحسین (ع) در سالروز شهادت حضرت امام صادق (ع) رئیس مکتب تشیع و ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت عزاداری کرده و اشک ماتم ریختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از حرم حضرت سیده رقیه (س) در دمشق، عاشقان زائران مجاوران حرم و دلدادگان اهل بیت عصمت وطهارت سه شنبه شب بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا و سخنرانی امام جماعت حرم مطهر و مداحی مداحان اهل بیت اشک ماتم ریخته و سینه زنی کردند.

سخنران و امام جماعت حرم مطهر حضرت رقیه (س) ریحانه الحسین در سخنانی ضمن تسلیت به حضرت ولیعصر عج و رهبر معظم انقلاب اسلامی این روز را از ایام مهم شیعیان خواند که خداوند به آن نظر دارد .

وی ضمن ایراد مناقب حضرت امام صادق (ع) گفت :در زمان امامت ایشان عالمان برجسته ای از محضر حضرت بهره بردند و روایات و تفسیر های زیادی از دوره امامت برجای مانده است .

زائران حرم حضرت رقیه (س) در سالروز شهادت امام صادق (ع) عزاداری کردند +فیلم

جعفر بن محمد معروف به‌امام جعفر صادق(ع) (۸۳-۱۴۸ق) ششمین امام شیعیان اثناعشری بعد از پدرش امام باقر(ع) است. وی به مدت ۳۴ سال (۱۱۴ تا ۱۴۸ق) امامت شیعیان را بر عهده داشت که با خلافت پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و دو خلیفه نخست عباسی سفاح و منصور دوانیقی هم‌زمان بود.

امام صادق(ع) به جهت ضعف حکومت اموی، فعالیت علمی بسیار بیشتری نسبت به دیگر امامان شیعه داشت. شمار شاگردان و راویان او را ۴۰۰۰ نفر دانسته‌اند. بیشتر روایات اهل‌بیت(ع)، از امام صادق(ع) است و از این‌رو مذهب شیعه امامیه را مذهب جعفری نیز می‌خوانند.

در برخی منابع آمده است امام صادق(ع) به علت احضار حکومت، به عراق سفر کرده و به کربلا، نجف و کوفه رفته است. برخی از علمای شیعه معتقدند که امام صادق(ع) به دستور منصور دوانیقی و بر اثر مسمومیت شهید شده است.

برطبق منابع روایی شیعه، وی امام کاظم(ع) را به عنوان امام بعد از خود به اصحابش شناسانده بود؛ اما به‌منظور حفظ جان وی، پنج نفر، از جمله منصور عباسی را وصی خود معرفی کرد.

از هشتصد کتاب درباره امام صادق(ع) نام برده‌اند که کتاب‌های اخبار الصادق مع ابی‌حنیفه و اخبار الصادق مع المنصور از محمد بن وهبان دبیلی (قرن ۴ق) از قدیمی‌ترین آنها است. برخی دیگر از کتاب‌ها درباره امام صادق(ع) عبارت است از: زندگانی امام صادق جعفر بن محمد(ع) نوشته سید جعفر شهیدی، الامام الصادق(ع) و المذاهب الاربعة نوشته اسد حیدر، پیشوای صادق از آیت الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و موسوعة الامام الصادق، تألیف باقر شریف قَرَشی.

زائران حرم حضرت رقیه (س) در سالروز شهادت امام صادق (ع) عزاداری کردند +فیلم

در ادامه مداح اهل بیت با روضه خوانی و اشعار مذهبی در رسای امام ششم شیعیان سر داد و عزاداران به سینه زده و گریستند.

این مراسم در حرم مطهر حضرت رقیه (س) و با حضور پرشور دلدادگان خاندان عصمت و طهارت (ع) به ویژه رزمندگان فاطمیون، اعضای سفارت کشورمان، ایرانیان مقیم و کارگزاران جمهوری اسلامی در دمشق برگزار شد.

زائران حرم حضرت رقیه (س) در سالروز شهادت امام صادق (ع) عزاداری کردند +فیلم

در حرم مطهر حضرت زینب (س) نیز با حضور پرشور شیعیان زینبیه سالروز شهادت امام صادق (ع) گرامی داشته شد.

بر طبق وصیت، امام صادق علیه السلام را غسل دادند و کفن کردند. امام کاظم علیه السلام او را در لباس احرام و هم پارچه یا پیراهنی که یادگار جدش امام سجاد علیه السلام بود پیچیده و محفوظ کرد. مراسم تشییع بی مانندی برای او انجام شد. جنازه نه بر روی دوش ها که بر روی دست ها بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha