۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 85112942
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عزاداری مردم خراسان جنوبی در سالروز شهادت امام صادق (ع)

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۳
کد خبر: 85112942
عزاداری مردم خراسان جنوبی در سالروز شهادت امام صادق (ع)

بیرجند - ایرنا - مردم خراسان جنوبی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه در سوگ شهادت امام علم و حلم، به عزاداری پرداختند.

به گزارش ایرنا، مردم مومن و ولایتمدار خراسان جنوبی روز سه‌شنبه در نقاط مختلف شهرها و روستاهای استان در قالب دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی در سالروز شهادت پایه‌گذار مکتب جعفری به سوگ نشستند.

مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) امروز در ۲۴ بقعه متبرکه استان همراه با سخنرانی، مداحی و سینه‌زنی با حضور قشرهای مختلف مردم برگزار شد.

مراسم عزاداری هیات‌های مذهبی در شهرهای مختلف خراسان جنوبی برپا شد و دسته‌های عزاداری در روز شهادت ششمین پیشوای شیعیان به حرکت درآمدند.

عزاداری مردم خراسان جنوبی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

همراهی هیات‌های مذهبی در مراسم تشییع پیکر شهید تازه شناسایی شده دفاع مقدس که بعد از ۴۰ سال به آغوش وطن بازگشت و همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در گلزار شهدای بیرجند آرام گرفت، به این مراسم شکوه خاصی بخشید.

بر تن کردن جامه سیاه و برافراشتن بیرق‌های ماتم و نصب پارچه سیاه بر سر در ادارات و مغازه‌ها گوشه‌ای دیگر از عشق و ارادت مردم خراسان جنوبی به اهل بیت عصمت و طهارت است.

به همین مناسبت آیین‌های ویژه‌ شب شهادت امام جعفر صادق (ع) در مساجد، حسینیه‌ها و امامزادگان برپا شد و روحانیون، وعاظ و خطبا با بیان فضایل اخلاقی و علمی موسس فقه جعفری، مبارزه با ظلم و ستم و نقش آن امام بزرگوار در تربیت شاگردان و گسترش اسلام ناب محمدی سخنرانی کردند.

عزاداری مردم خراسان جنوبی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

امام جعفر صادق (ع) در ۱۷ ربیع‌الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه منوره و در خانه امام محمدباقر (ع) پیشوای پنجم شیعیان دیده به جهان گشود؛ کنیه آن حضرت «ابوعبدالله» و لقبش «صادق» است.

آن امام همام به دلیل راستی و درستکاری صادق لقب گرفت و از همان دوران کودکی با آموزه‌های پدر برای برعهده گرفتن امامت مسلمانان آماده و این گونه پس از شهادت امام محمد باقر (ع) در سن ۳۱ سالگی مقام والای امامت را عهده‌دار شد.

ایشان در مدت ۳۴ سال پیشوایی خویش خلافت حاکمانی از خاندان بنی امیه و بنی عباس را درک کرد؛ افرادی که هر کدام تلاش می‌کردند از فعالیت‌های امام در مسیر گسترش و نشر معارف اسلامی جلوگیری کنند اما امام صادق (ع) با پایه‌گذاری مکتب جعفری، دامنه فقه و دانش اهل بیت را گسترش داد و شاگردان زیادی از علم سرشارش بهره بردند.

سرانجام امام جعفر صادق (ع) به دستور منصور دوانیقی خلیفه عباسی، مسموم شد و در ۲۵ شوال ۱۴۸ هجری قمری در ۶۵ سالگی به شهادت رسید. مرقد شریف ایشان در قبرستان بقیع در مدینه‌النبی قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha