۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۳:۲۷
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85112673
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست برای تشدید نظارت‌ها بر جلوگیری از قاچاق در آستارا

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: با توجه به گزارش دستگاه‌های مختلف مبنی بر قاچاق باید بحث پیشگیری در این حوزه با اقدام‌های خوب و به‌هنگام از جمله نظارت شدید در نقاط ورودی و خروجی این شهرستان تقویت شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور عصر دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق کالا و ارز آستارا اظهار کرد: آستارا منطقه خاصی است که ظرفیت بسیاری در بحث تجارت و صادرات دارد و از یک‌سو به دلیل قرار گرفتن در منطقه مرزی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و از سوی دیگر با اتصال به شمال‌غرب کشور نقش یک گلوگاه را دارد.

وی افزود: از این رو هر نوع کمبودی در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل وجود داشته باشد، کالاهای اساسی از آستارا به عنوان شریانی حیاتی به آن نقاط منتقل و حتی برخی کالاهای ممنوعه قاچاق می‌شود که شهروندان منطقه و در نهایت ملت ضرر می‌بینند و بر همین اساس باید حساسیت‌ها در این زمینه بیشتر شود.

فرماندار آستارا بیان کرد: گزارش‌ها از بیشتر شدن کشف جرایم مواد مخدر و انتقال غیرمجاز کالاهای اساسی به شهرستان‌های مجاور حکایت دارد و از این رو نظارت‌ها در این شهرستان باید به عنوان یک گلوگاه ورود و خروج کالا افزایش یابد.

وی اضافه کرد: باید نیروهای انتظامی، مرزبانی و سایر دستگاه‌های کنترلی در کنار تعزیرات حکومتی حساسیت ویژه‌ای نسبت به موضوع قاچاق داشته باشند زیرا در فقدان اقدام‌های لازم و بایسته همین شرایط افزایش روزانه، ماهانه و سالانه جرایم را شاهد خواهیم بود و متخلفان جریمه‌ها را بی‌ارزش و راه خود را باز می‌بینند.

رضایی‌پور عنوان کرد: باید برخورد سخت در بحث قاچاق داشته باشیم و جریمه‌های سنگین‌تری برای متخلفان اعمال شود تا بتوانیم نسبت به کنترل این حوزه اقدام کنیم و در این راستا نیروی انتظامی نسبت به تشدید کنترل در ایست و بازرسی اقدام کند.

وی تاکید کرد: همچنین دستگاه‌ قضا به‌ویژه در بحث خروج گوشت مرغ، آرد، کود شیمیایی و سبوس از آستارا ورود کند و اقدام لازم را انجام دهد؛ در کنار آن مرزداران و نیروهایی که به صورت شبانه‌روزی در حال نگهبانی هستند نیز در این زمینه‌ها باید توجیه شوند تا حساسیت بیشتری داشته باشند.

فرماندار آستارا همچنین با اشاره به ضرورت ساماندهی انبارهای نگهداری کالا ادامه داد: اداره‌ صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و تعاون با همکاری نیروی انتظامی در این زمینه اقدام‌های لازم را انجام دهند تا شناسایی و ساماندهی انبارها هرچه سریع‌تر انجام بگیرد.

وی گفت: گشت‌های مشترک میدانی از سوی دستگاه‌های متولی برای نظارت و کنترل بر بازار آستارا افزایش یابد و شبکه بهداشت نیز در بحث توزیع خارج از شبکه داروها به‌ویژه به تبعه‌های کشورهای خارجی و همچنین کنترل قیمت‌ها اقدام لازم را انجام دهد.

رضایی‌پور در ادامه با بیان اینکه آستارا در بحث آردهای یارانه‌ای با مشکل روبه‌رو است، افزود: با توجه به حضور گردشگران و رانندگان کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی در این شهرستان که هیچ‌گونه سهمیه‌ای برای آنها در نظر گرفته نشده است، باید با این شرایط مراقبت انجام شود تا فروش غیراصولی و خروج غیرقانونی آرد از منطقه انجام نگیرد.

وی اظهار کرد: پس از پیگیری‌های بسیار دستگاه‌های نظارت الکترونیکی گمرک آستارا (ایکس‌ری و بادی اسکن) تامین شد اما باید پیگیری‌ها برای آماده‌سازی مکان مورد نظر به منظور نصب هرچه سریع‌تر این دستگاه‌ها انجام شود تا شاهد کاهش مسائلی مانند قاچاق در شهرستان باشیم.

فرماندار آستارا اضافه کرد: راه‌اندازی انبار اموال تملیکی از دیگر ضرورت‌های شهرستان است که باید مسئولان امر پیگیری لازم را در این زمینه انجام دهند و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و اداره صمت نیز نظارت‌های جدی برای پیشگیری از بحث قاچاق سوخت و ساماندهی صرافی‌ها را در راستای جلوگیری تخلف‌های احتمالی مبادلات ارزی داشته باشند.

وی با اشاره به خدماتی که در حوزه توزیع گاز مایع داده می‌شود، عنوان کرد: کنترلی در زمینه میزان مصرف وجود ندارد و از این رو باید مصرف‌کنندگان از جمله واحدهای صنفی مدیریت و ساماندهی شوند و با توجه به برنامه دولت سیزدهم در این حوزه، در سامانه مورد نظر نام‌نویسی کنند تا در دریافت سهمیه برایشان مشکلی به وجود نیاید.

به گزارش ایرنا کشف بیش از ۱۸ کیلوگرم مواد مخدر و دستگیری ۲۷ فروشنده و ۱۶۳ معتاد، کشف و ضبط افزون بر ۹ تن گوشت مرغ و کود شیمیایی، جلوگیری از توزیع ۲۵۰ هزار لیتر فرآورده‌ نفتی، کشف بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ لیتر گازوییل، کشف افزون بر یک‌هزار و ۳۰۰ پاکت و ۲۱۴ بطری مشروبات الکلی، توقیف ۴۱۰ کیلوگرم سنگدان تاریخ مصرف گذشته و توقیف ۲۸ قبضه سلاح شکاری از جمله اقدام‌های دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق کالای آستارا در سال جاری خوانده شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و ۸۰ کیلومتری استان اردبیل، همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha