۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۲۷
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85108090
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۵ هزار تن ماهی قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری تولید شد

شهرکرد- ایرنا- مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته ۲۵ هزار تن ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در ۴۰۰ مزرعه فعال در استان تولید و روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد کریمی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود:چهارمحال و بختیاری با آب و هوایی سرد و خشک و دارا بودن منابع آبی شامل چشمه‌ها، قنوات، چاه‌های کشاورزی، رودخانه‌های دائمی، تالاب‌ها و سدهای مخزنی کشاورزی و برقابی، شرایط آب و هوایی مناسبی برای تکثیر و پرورش ماهیان سردابی و به خصوص ماهی قزل‌آلای رنگین کمان دارد و همین شرایط سبب شده تا این استان در بیش از یک دهه اخیر به عنوان یکی از قطب‌های اول تولید ماهیان سردابی کشور معرفی شود.

وی ادامه داد: علاوه‌بر ۴۰۰ مزرعه پرورش ماهی، حدود ۴۰ مزرعه تکثیر و تولید بچه ماهی که منجر به تولید بیش از ۳۰ میلیون قطعه ماهی می‌شود نیز از دیگر پتانسیل های این استان به شمار می‌رود.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این استان همچنین در زمینه تولید ماهیان زینتی توانسته در تعداد ۱۴ مرکز تولید ماهیان زینتی بیش از ۴۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی تولید کند که با توجه به شرایط موجود در استان می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور چشم‌انداز روشنی برای توسعه این پتانسیل در استان تعریف کرد.

کریمی افزود: در سال گذشته ۱۰۰ هزار قطعه زالوی طبی در یک مزرعه تولید و پرورش داده شد و در حال حاضر نیز ۲ پروانه تاسیس دیگر جهت تولید این گونه صادر گردیده که در دست احداث است.

وی با اشاره به اشتغالزایی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و پنج هزار نفر بصورت غیرمستقیم در صنعت شیلات این استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می شود این میزان اشتغال این بخش در سال‌های آینده از رشد بیشتری برخوردار شود.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت ۶ کارخانه در زمینه فرآوری و بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا، اظهار داشت: این واحدها ظرفیت بسته‌بندی و فرآوری حدود ۱۵ هزار تن ماهی را دارد که بیشتر این محصولات به کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس صادر می‌شود.

کریمی افزود: تعداد ۲۰ کارخانه تولید خوراک آبزیان نیز در استان وجود دارد که ظرفیت تولید حدود ۳۴۰ هزار تن خوراک آبزیان در سال را دارد و در این زمینه نیز علاوه بر تامین خوراک مورد نیاز استان صادراتی به دیگر استانها و همچنین خارج از کشور انجام می‌گیرد.

پرورش ماهیان سردآبی به سبب شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در تحقق جهش تولید و رونق اشتغال به شمار می‌رود.

چهارمحال و بختیاری علاوه‌بر شرایط طبیعی مناسب برای رونق صنعت شیلات، دارای یکی از بزرگترین کارخانه تولید خوراک آبزیان کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha