۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۲۷
کد خبرنگار: 897
کد خبر: 85128649
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ماهی را هر وقت از آب بگیرید اقتصادی است

۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۲۷
کد خبر: 85128649
ماهی را هر وقت از آب بگیرید اقتصادی است

شهرکرد-ایرنا- یکی از مهمترین مولفه‌های اقتصاد کشاورزی بهره‌گیری از وضعیت موجود منابع در استان‌هاست و صنعت شیلات می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشاورزی در چهارمحال و بختیاری ایفا کند.

تعریف ماهی پرورشی چهارمحال و بختیاری را برخی از رستوران‌دارن، فعالان صنعت غذایی یا رستورانگردهای فضای مجازی بارها در صفحات شخصی خود بیان کرده‌اند و بعضی از مسافران و گردشگران به این استان یکی از غذاهای مورد پسند را ماهی قزل‌آلا عنوان می‌کنند.

چهارمحال و بختیاری با آب و هوایی سرد و خشک و دارا بودن منابع آبی شامل چشمه‌ها، قنوات، چاه‌های کشاورزی، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و سدهای مخزنی کشاورزی و برقابی، شرایط آب و هوایی مناسبی برای تکثیر و پرورش ماهیان سردابی و به خصوص ماهی قزل‌آلای رنگین کمان دارد.

زمانی چهارمحال و بختیاری با تولید بیش از ۲۰ هزار تن تولید ماهیان سردآبی قزل‌آلای رنگین‌کمانی رتبه نخست را در تولید این گونه ماهیان در ایران داشت که در سال‌های خشکسالی این روند کاهش یافت.

با وجود اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین قطب‌های تولید ماهیان سردآبی قزل‌آلا در ایران است اما هنوز سرانه مصرف ماهی در این استان به گفته کارشناسان پایین است.

ماهی را هر وقت از آب بگیرید اقتصادی است

میزان سرانه مصرف ماهی در ایران چگونه است؟

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات در سفر به شهرکرد در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در خصوص سرانه مصرف ماهی در کشور گفت:سرانه مصرف آبزیان در جهان ۲۰/۲ کیلوگرم است که در ایران ۱۳/۸ گرم است.

سید حسین حسینی در گفت و گو با ایرنا افزود:مصرف آبزیان در چهارمحال و بختیاری با وجود اینکه این استان یکی از مناطق مهم تولید ماهیان سردآبی کشور است ۸/۹ کیلوگرم است که متوسط سرانه استان پایین است.

به گفته وی، پروئتین آبزیان از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که نیازمند توجه بیشتر به مصرف ماهیان و آبزیان است.

وی گردش اقتصادی بخش شیلات در حوزه ماهیان زیینی را ۶ هزار میلیارد ریال دانست و گفت: در بخش ماهیان خوراکی یک میلیون ۲۵۹ هزار تن مصرف می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات، سهم چهارمحال و بختیاری از تولید خوراک آبزیان کشور را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: ۳۳۰ هزار تن از ۴۷۰ هزار تن خوراک آبزیان کشور در این استان تولید می‌شود.

ماهی را هر وقت از آب بگیرید اقتصادی است

استان پیشرو در صنعت خوراک آبریان

چهارمحال و بختیاری علاوه بر اینکه یکی از استان‌ها مهم در تولید ماهیان سردآبی در کشور قلمداد می‌شود در بخش تولید خوراک آبزیان نیز در کشور رتبه خوبی دارد.

رییس سازمان شیلات ایران می‌گوید: ظرفیت چهارمحال و بختیاری در تولید خوراک آبزیان به شکلی است که می‌توان این استان را پایتخت خوراک آبزیان کشور نامید و این موضوع نه تنها در تامین امنیت غذایی کشور سهم بسزایی دارد بلکه نشانه مهمی از رسوخ دانش در بخش شیلات این استان است.

حسینی ادامه داد: باعث خوشحالی است که فعالیت کارخانه‌های تراز بین‌المللی در زمینه تولید خوراک آبزیان را در این استان شاهد هستیم و این موضوع ما را به تحقق برنامه تحولی دولت سیزدهم در افزایش تولید آبزیان کشور از ۱.۳ میلیون تن به ۲.۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ امیدوار کرده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات تصریح کرد: در حالی‌که نخستین مزرعه تولید ماهی در چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۶۳ فعال شد در حال حاضر این استان ۵۰۰ مزرعه با ظرفیت بیش از ۲۲ هزار تن ماهی دارد و زنجیره ارزش از پیش تولید، حین و پس از تولید در این استان دیده می‌شود و این نشان از رسوخ دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان در این حوزه دارد.

حسینی تولید آبزیان دنیا را ۲۱۴ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ۹۰ میلیون تن در حوزه صید و صیادی است و ۱۲۴ میلیون تن در حوزه آبزی‌پروری است؛ در کشور یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن آبزیان تولید می‌شود که از این تعداد ۷۰۲ هزار تن در حوزه صید و صیادی و ۵۵۷ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سه هزار و ۲۰۰ گونه آبزیان خوراکی داریم که از این تعداد ۱۸ گونه اصلی در کشور پرورش داده می‌شود و به جز ۶۰ هزار تن میگو که در سواحل تولید می‌شود بیشترین میزان آبزیان پرورشی در کشور در استان‌های داخلی از جمله چهارمحال و بختیاری انجام می‌گیرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات با تاکید بر استفاده از آب‌های نامتعارف در تولید آبزیان، اظهار داشت: شیلات را می‌توان از زمین‌های خشک تا آبهای شیرین، شور، لب شور و حتی از پساب محصولاتی نظیر چغدرقندر پرورش داد.

حسینی عملکرد بخش خصوصی در حوزه شیلات و تولید خوراک آبزیان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بخش خصوصی به‌صورت خودجوش از بخش دولتی در حوزه شیلات پیشی گرفته است که این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد، این برای آینده ما بسیار مهم است تا بتوان گام‌های بزرگتری را در راستای شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برداریم.

وی در ادامه راه‌اندازی شورای عالی راهبری شیلات در استان‌ها را برنامه راهبردی جهاد کشاورزی در این بخش دانست و گفت: این شورا تاکنون در ۱۲ استان کشور به ریاست استاندار و دبیری سازمان جهاد کشاورزی فعال شده است. می‌توان از این ظرفیت برای بررسی مسائل، مشکلات و درنظر گرفتن سلیقه‌های محلی در راستای تحقق جهش تولید آبزیان کشور بهره گرفت.

ماهی را هر وقت از آب بگیرید اقتصادی است

برنامه‌ریزی برای افزایش تولید ماهی در کشور

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات رشد ۲ برابری تولیدات آبزیان کشور تا سال ۱۴۰۴ را از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: باید تولید آبزیان کشور در این مدت به ۲.۶ میلیون تن برسد.

حسینی افزود: این میزان تولیدات با تمرکز بر آبزی‌پروری در آب‌های شور و لب‌شور با پایه‌زیستی دریا، سواحل و کرانه مورد تاکید است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن آبزیان در کشور تولید می‌شود که از این تعداد ۷۰۲ هزار تن در حوزه صید و صیادی و ۵۵۷ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری است.

حسینی با بیان اینکه شیلات، صنعتی مغفول مانده در کشور است، تصریح کرد: این در حالی است که پروئتین آبزیان بسیار ارزشمند است و با توجه به تنوع گونه‌ها، فراروی و ظرفیت‌های کشور باید تمرکز بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

حسینی درباره شیلات در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای این استان تولید ۲۵ هزار تن شیلات در افق ۱۴۰۴ دیده شده است و از شاخص‌های مغفول در این استان، ارتقای ساختار شیلاتی استان است که با پیگیری انجام شده جایگاه ساختاری شیلات را از اداره به اداره‌کل ارتقا خواهیم داد.

ماهی را هر وقت از آب بگیرید اقتصادی است

شیلات صنعتی که می‌تواند کشاورزی را اقتصادی‌تر کند

سرمایه‌گذاری در شیلات می‌تواند به رشد اقتصادی کشاورزی کمک کند و تولید ناخالصی در این بخش را افزایش دهد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با یادآوری اینکه سال گذشته ۲۵ هزار تن ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در ۴۰۰ مزرعه فعال در استان تولید و روانه بازار شد، می‌گوید: علاوه‌بر ۴۰۰ مزرعه پرورش ماهی، حدود ۴۰ مزرعه تکثیر و تولید بچه ماهی که منجر به تولید بیش از ۳۰ میلیون قطعه ماهی می‌شود نیز از دیگر پتانسیل های این استان به شمار می‌رود.

محمد کریمی تصریح کرد: این استان همچنین در زمینه تولید ماهیان زینتی توانسته در تعداد ۱۴ مرکز تولید ماهیان زینتی بیش از ۴۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی تولید کند که با توجه به شرایط موجود در استان می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور چشم‌انداز روشنی برای توسعه این پتانسیل در استان تعریف کرد.

وی با اشاره به اشتغالزایی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم در صنعت شیلات این استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می شود این میزان اشتغال این بخش در سال‌های آینده از رشد بیشتری برخوردار شود.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت ۶ کارخانه در زمینه فرآوری و بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا، اظهار داشت: این واحدها ظرفیت بسته‌بندی و فرآوری حدود ۱۵ هزار تن ماهی را دارد که بیشتر این محصولات به کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس صادر می‌شود.

کریمی افزود: تعداد ۲۰ کارخانه تولید خوراک آبزیان نیز در استان وجود دارد که ظرفیت تولید حدود ۳۴۰ هزار تن خوراک آبزیان در سال را دارد و در این زمینه نیز علاوه بر تامین خوراک مورد نیاز استان صادراتی به دیگر استان‌ها و همچنین خارج از کشور انجام می‌گیرد.

ماهی را هر وقت از آب بگیرید اقتصادی است

به گزارش ایرنا، پرورش ماهیان سردآبی به سبب شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در تحقق جهش تولید و رونق اشتغال به شمار می‌رود.

چهارمحال و بختیاری علاوه‌بر شرایط طبیعی مناسب برای رونق صنعت شیلات، دارای یکی از بزرگترین کارخانه تولید خوراک آبزیان کشور است.

برای بهره‌گیری از ظرفیت استان در بخش صادرات ماهی باید زیرساخت‌های پایه‌ای و استاندارد ایجاد کرد و تولیدکنندگان را در خصوص سرمایه در گردش حمایت کرد که در حال حاضر در خصوص این زیرساخت‌ها ضعف‌هایی وجود دارد.

پرورش ماهیان سردآبی به سبب شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در این خصوص به شمار می‌رود که ۱۵درصد از ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است و می‌طلبد در بهره‌گیری از این ظرفیت اقدامات بیشتری انجام گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha