آخوندی: تاثیرگذاری بخش مجازی نمایشگاه کتاب مستلزم تجدیدنظر در قوانین آن است

تهران- ایرنا- مدیر انتشارات «دارالکتب الاسلامیه» با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد برای محدودیت زمانی چاپ کتاب‌هایی که در بخش مجازی نمایشگاه کتاب ارائه می‌شوند، گفت: اگر ناشران بتوانند همه کتاب‌های خود را در بخش مجازی نمایشگاه ارائه دهند، فعالیت این بخش می‌تواند بسیار موثر باشد.

مرتضی آخوندی که از نخستین ساعات برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه انتشارات دارالکتاب اسلامیه حضور دارد، با بیان اینکه فقط کتاب‌هایی که بعد از سال ۱۳۹۲ منتشر شدند، امکان ارائه در نمایشگاه مجازی کتاب دارند، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: این بحث درباره کتاب‌هایی است که از طریق بخش مجازی نمایشگاه خریداری می‌شوند و ارائه کتاب‌های تمام سال‌هایی که بعد از انقلاب مجوز دریافت کرده‌اند، در بخش حضوری این نمایشگاه ممکن است.

مدیر انتشارات دارالکتاب الاسلامیه با بیان اینکه فروش کتاب در بخش مجازی نمایشگاه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، توضیح داد: اگر محدودیت زمانی را از بخش مجازی نمایشگاه کتاب بردارند، فعالیت این بخش می‌تواند بسیار موثر باشد زیرا کتاب‌های بسیار خوبی هستند که سال‌ها پیش چاپ شدند و در گروه کتاب‌های مرجع هستند. اگر ناشران بتوانند با کمک بخش مجازی نمایشگاه این کتاب‌ها را به دست مخاطبان برسانند، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

به گفته این مدیر نشر وقتی مردم کتاب را از بخش مجازی نمایشگاه کتاب خریداری می‌کنند می‌توانند از تخفیف‌های در نظر گرفته برای این بخش استفاده کنند و با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، کتاب بدون هزینه پست به دست مخاطب می‌رسد. این بسیار مهم است که مردم از شهرها و شهرستان‌های دور بتوانند به کتاب‌های ناشران در شهرهای مختلف دسترسی داشته باشند.

آخوندی با تاکید بر اینکه ناشران باید بتوانند کتاب‌هایی را که بعد از انقلاب مجوز آنها را دریافت کرده‌اند به شکل آنلاین بفروشند، توضیح داد: در نبود این برنامه خیلی از ناشران مجبورند کتاب‌هایشان را به قیمت کاغذ باطله بفروشند و این اتفاق خوبی نیست. اطلاع دارم که تعدادی از ناشران به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری از کتاب مجبور به این کار شدند. همچنین ممکن است مدیر یک نشر فوت کند و ورثه بخواهند آن کتاب‌ها را به پول تبدیل کنند و اگر نتوانند بفروشند خیلی از مسائل پیش می‌آید.

مساله تورم بزرگترین ضربه را به نشر وارد می‌کند

آخوندی با بیان اینکه در سال‌های اخیر انتشار کتاب با زحمات زیادی همراه است، گفت: این روزها کاغذ دولتی وجود ندارد و زمانی که بود هم خیلی محدود بود. کاغذ مازندران با کیفیتی نیست که بتوان همه کتاب‌ها را با استفاده از آن منتشر کرد از نظر قیمت کاغذ مازندران فقط کمی پایین‌تر از کاغذ خارجی است. علاوه بر این کاغذهای داخلی مشکلات چاپ دارد. در نتیجه تیراژ کتاب روزبه‌روز پایین می‌آید و قیمت تمام شده بالا می‌رود. اینها مسائلی است که به مشکلات ناشران اضافه می‌شود.

مدیر انتشارات دارالکتاب الاسلامیه درباره راهکار برای خروج ناشران از مشکلاتی که این سال‌ها با آن مواجه هستند گفت: مساله تورم بزرگترین ضربه را به نشر وارد می‌کند. تولید کاغذ ایرانی باید بیشتر شود و کیفیت کاغذ تولید ایران هم باید بتواند با نمونه خارجی رقابت کند. پول ملی باید ارزش سابق خود را به دست بیاورد، اما متاسفانه روز به روز از ارزش آن کم می‌شود. در نتیجه کتاب نخستین چیزی است که از سبد خرید مردم حذف می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha