۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۰۱
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85104695
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زمینه تجهیز هزار هکتار اراضی کشاورزی البرز به آبیاری نوین مهیا شد

کرج - ایرنا - مدیر امور آب و خاک وفنی مهندسی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: هدف گذاری امسال تجهیز بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی البرز به سیستم های نوین آبیاری است و امیدواریم به این هدف سال ۱۴۰۲ برسیم.

«حجت الله رضایی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ۵۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی این استان تاکنون ۲۴ هزار هکتار آن مجهز به سیستم های نوین آبیاری شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۸ درصد اراضی کشاورزی به این سیستم ها مجهز شده است، افزود: سال گذشته از این ۲۴ هزار هکتار فقط ۵۰۰ هکتار اجرا شد که این عملکرد پایین در یکسال گذشته به دلیل تخصیص کم منابع اعتباری بود.

وی به دلیل این عملکرد پایین سال گذشته اشاره کرد و گفت: از مجموع ۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده طرح توسعه شبکه های آبیاری نوین سال گذشته حدود ۹ میلیارد تومان تخصیص داده شد که سبب شد عملکرد پایینی نسبت به سال های گذشته داشته باشیم.

عملکرد آبیاری در البرز بالاتر از متوسط کشوری است

رضایی با بیان اینکه عملکرد آبیاری در اراضی مجهز به سیستم های نوین در البرز حدود ۵۴ درصد افزایش می یابد، افزود: با اجرای این روش ها در اراضی کشاورزی البرز نه تنها نسبت به متوسط کشوری در موضوع راندمان آبیاری بالاتر هستیم بلکه در اجرای این سیستم ها در سطح اراضی نیز جلوتر هستیم.

وی درباره ظرفیت اراضی البرز در اجرای این سیستم ها، اظهار کرد: حداکثر تلاش این است تاجایی که امکان دارد تمام اراضی استان را به سیستم های آبیاری مجهز کنیم ولی بعضی از نقاط امکان اجرا وجود ندارد و محدودیت سطح زیر کشت داریم ضمن اینکه یکسری اراضی به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز، خدمات دادن به آن ها از لحاظ قانونی محدود شده است.

رضایی گفت: در کل یک برنامه هفت هزار هکتاری را برای پنج سال آینده با توجه به برنامه سازگاری با کم آبیاری با همکاری وزارت نیرو پیش بینی کرده ایم.

وی با بیان اینکه این هدف گذاری تا افق ۱۴۰۵ است، افزود: در نظر داریم در ادامه بتوانیم حدود هفت هزار هکتار دیگر از اراضی را مجهز کنیم که پیش بینی می شود از ۵۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی تا ۴۵ هزار هکتار قابلیت اجرا داشته باشد.

مدیر امور آب و خاک و فنی مهندسی کشاورزی جهاد کشاورزی استان البرز تصریح کرد: اجرای این طرح به منابع اعتباری و سیاست های وزارت و برنامه های دولتی برمی گردد که در سال های آینده چه اتفاقاتی می افتد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha