۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۰۸
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85069135
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه کشت گلخانه ای تنها راه نجات کشاورزی البرز است

۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۰۸
کد خبر: 85069135
توسعه کشت  گلخانه ای تنها راه نجات کشاورزی البرز است

کرج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به محدودیت منابع آبی ، تنها راه نجات کشاورزی استان را ز توسعه کشت گلخانه ای در این استان دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالرضا بازدار روز چهارشنبه در آیین انعقاد تفاهم نامه دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با شورای توسعه مکران که با حضور سردار حسین دهقان دبیر اجرایی شورای توسعه مکران و استاندار البرز در سالن شورای مرکزی دانشکدگان مستقر در کرج برگزار شد، افزود: البرز با تراکم جمعیت بالا و وسعت محدودی که دارد در توسعه کشاورزی با محدودیت های زیادی روبرو است که تنها راه نجات کشاورزی تولید با استفاده از فناوری های نوین و در محیط های کنترل شده می باشد.

وی با بیان اینکه استاندار البرز در توسعه کشاورزی به خصوص در کشت های گلخانه ای و گل و گیاهان زینتی به صورت جدی ورود کرده است، اظهار کرد: ساخت و سازها و توسعه شهری و ویلاسازی در این استان رو به افزایش است به طوریکه این ساخت و سازها با ارزش بالایی که دارد درآمدزایی خوبی را برای فروشندگان این اراضی به دنبال دارد.

وی گفت: این در حالی است که قطعه های کوچک اراضی کشاورزی برای تولید ارزش زیادی ندارد که در این راستا اولویت استان توسعه کشت های گلخانه ای است.

بازدار با بیان اینکه تا پیش از سال ۱۴۰۱ فقط ۳۳۰ هکتار کشت گلخانه ای در استان البرز داشتیم، افزود: از ابتدای سال گذشته با ایجاد ستاد توسعه کشت های گلخانه ای بسیاری از امورات همچون صدور مجوزها، تامین آب، برق و گاز واحدهای گلخانه ای و اقدامات نظام مهندسی تسهیل شد به طوریکه در سال گذشته ۷۰ هکتار واحدهای کشت گلخانه ای تحویل و ۳۲۵ هکتار نیز در دست اجرا است.

البرز درتولیدات کشاورزی رکوردار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز تصریح کرد: استان ظرفیت باغی خوبی دارد که در بیشتر هسته دارها مثل هلو، ۀلو و شلیل مقام اول تا سوم کشوری را داریم.

وی با بیان اینکه در تولید محصولات زراعی نیز علیرغم کم بودن اراضی رکوردار هستیم، گفت: در میانگین تولید گندم با تولید ۵.۵ تن در هکتار دومین استان کشور هستیم ضمن اینکه با تولید ۱۳تن و ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار رکورددار تولید گندم در واحد سطح هستیم.

بازدار بهره وری آب در واحدهای تولیدی را بسیار مناسب دانست و افزود: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم های نوین آبیاری به خصوص شیوه های تیپ و قطره ای هستند ضمن اینکه در استفاده از این روش ها با روند توسعه خوبی روبرو هستیم.

وی یکی از مشکلات در توسعه کشت گلخانه ای را منابع بانکی عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۸۰۰ هکتار پرونده تسهیلاتی در بانک کشاورزی داریم و با توجه به اینکه هزینه احداث واحدهای گلخانه ای بسیار بالا رفته منابع بانکی ضعیف است و سرمایه گذاری ها تهدید می شود.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات و منابع بانکی کمک می کندتا این جریانی که در کشت های گلخانه ای ایجاد شده تقویت شود ضمن اینکه با کشت گلخانه ای دیگر ساخت و سازها با ایجاد سازه های گلخانه ای در اراضی کشاورزی تهدید کننده نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha