کهگیلویه و بویراحمد متعهد به کاشت ۲ میلیون درخت در سال ۱۴۰۲ شد

یاسوج - ایرنا -رئیس حوزه جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت:برای تحقق طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت استان متعهد به کاشت ۲ میلیون درخت در سال جاری شده است.

به گزارش ایرنا، احمد بهمنی نژاد روز چهارشنبه در نخستین نشست کمیته علمی ستاد مردمی «کاشت یک میلیارد درخت» در کهگیلویه وبویراحمدتشکیل افزود: براساس این طرح قرار است با توجه به ظرفیت های موجود در کهگیلویه و بویراحمد ۱۵میلیون نهال در طول چهار سال تولید و کاشت شود.

وی بیان کرد: در راستای اجرایی کردن طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، نهالستان‌های منابع طبیعی استان احیا شده است.

رئیس حوزه جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: برای اجرای این طرح همچنین تفاهم نامه‌هایی با بخش خصوصی و شهرداری‌های استان منعقد شده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این نشست با بیان این نکته که نگهداری از نهال ها پس از کاشت بسیار مهم است گفت: امید می رود با انجام کار علمی، تدریجی و عالمانه حاصل از اجرای طرح تولید و کاشت یک میلیارد درخت در سطح استان تولید کربن کاهش یابد.

مجید خزائی افزود: در این راستا مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای تشکیل کمیته علمی استانی و همکاری در اجرای طرح تمام توان علمی خود را پای کار خواهد آورد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین تشکیل کمیته علمی برای بهره‌گیری از علم و دانش استادان دانشگاه و بخش تحقیقات به منظور همراهی در اجرا و نظارت بر این طرح را ضروری خواند و گفت: باید فعالیت بیشتری در زمینه کاهش تولید کربن و افزایش ترسیب و ذخیره کربن انجام گیرد.

روح الله باقری فرد افزود: مهمترین راهکار برای ترسیب کربن، درختکاری و جنگل‌کاری است و این طرح مزایای زیادی از این اقدام عاید کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.

وی کاشت یک میلیارد درخت را کف اقدام های مورد نیاز برای ترسیب کربن و حفاظت از آب، خاک و هوا عنوان کرد و افزود: نیاز است با برنامه‌ریزی اصولی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، صنایع و دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها برای عملیاتی شدن این طرح ظرف چهار سال تلاش های مضاعفی صورت گیرد.

باقری فرد با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی موجب می‌شود این طرح به شکل مطلوب عملیاتی شود گفت: در فاز نخست و با توجه به ظرفیت‌های موجود، نهالستان‌ها و حمایت‌های مردمی، کاشت 15 میلیون درخت در استان لحاظ شده است.

معاون فنی منابع طبیعی استان با اشاره به اهمیت فعالیت محققان به عنوان بازوان توانمند در فرآیند حفاظت از گونه ها و عرصه های منابع طبیعی گفت: برای موفقیت این طرح مقوله تعامل با پژوهشگران هم‌اندیشی و ارتباط مؤثر با آنان اهمیت ویژه‌ای دارد.

باقری فرد با بیان اینکه برای اجرای برنامه‌ها و رسیدن به اهدافی همچون طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، که سهم کهگیلویه وبویراحمد در طی چهار سال، کاشت ۱۵میلیون نهال است‌، به کمک یافته های نوین تحقیقاتی نیاز است ابرازامیدواری کرد: با تعامل بیشتر بتوان عرصه های منابع طبیعی استان را از تخریب حفظ و احیا کرد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha