دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات مسکن فرزند سوم ابلاغ شد

تهران- ایرنا- بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل اجرایی تسهیلات ودیعه یا ساخت یا خرید مسکن خانوارهای فاقد مسکن دارای فرزند سوم یا بیشتر، مبتنی بر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را برای اجرا به بانک‌های صادرات، پست بانک، ملت، تجارت و مسکن ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، بر اساس دستورالعمل ابلاغی تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند به میزان ۲۰۰ میلیون تومان از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی تعیین شد.

مطابق دستورالعمل بانک مرکزی مبلغ قابل پرداخت تسهیلات به متقاضیانی که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم می‌شوند، با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله به میزان ۲۰۰ میلیون تومان است.

تقاضای دریافت تسهیلات باید از طریق سرپرست خانوار یا نماینده قانونی و قضائی وی به بانک عامل ارائه شود. متقاضیان با مراجعه به شعب بانک‌های عامل و ارائه درخواست خود و ارائه مدارک و مستندات مربوطه نسبت به دریافت تسهیلات مذکور اقدام کنند.

احراز ولادت فرزند متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع قانون، باید توسط بانک عامل با ملاحظه اصل شناسنامه زوج، زوجه و فرزند ولادت یافته و عنداللزوم استعلام از سامانه‌های ثبت احوال یا مراکز ثبت احوال کشور انجام شود.

پس از ارائه درخواست متقاضی به بانک عامل جهت بهره‌مندی از تسهیلات موضوع این قانون، بانک‌های عامل می‌توانند با مراجعه به سامانه متمرکز الکترونیکی اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی (سمات) نسبت به بررسی تسهیلات مسکن و تسهیلات جعاله فعال متقاضیان اقدام کنند.

در خصوص عدم بهره‌مندی قبلی متقاضی از امکانات و مساعدت‌های دولت در رابطه با مسکن، بانک‌های عامل به سامانه جامع طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی به نشانی Temgt.mrud.ir مراجعه و در صفحه اصلی در قسمت "استعلام مالکیت" با درج شماره کد ملی متقاضیان نسبت استعلام وضعیت ایشان اقدام کنند.

مدارک لازم برای دریافت تسهیلات

برای دریافت تسهیلات متقاضی برای دریافت تسهیلات ودیعه باید قرارداد اجاره و کد رهگیری مربوطه را ارائه کند. برای دریافت تسهیلات خرید، مبایعه‌نامه با درج کد رهگیری در آن و اعطای تسهیلات هم‌زمان با انتقال سند رسمی ملک به نام تسهیلات گیرنده الزامی است. در تسهیلات خرید چنانچه تسهیلات گیرنده مالک عرصه باشد ارائه پروانه ساخت معتبر و ارائه اسناد مبین مالکیت الزامی است همچنین ارائه قرارداد مشارکت در ساخت در مواردی که تسهیلات گیرنده، مالک عرصه نمی‌باشد و در صورت اعتبارسنجی متقاضی و تکمیل مدارک و اخذ مدارک متناسب از وی کل مبلغ تسهیلات در یک مرحله به متقاضی پرداخت خواهد شد.

برای جلوگیری از دریافت مجدد تسهیلات موضوع این بند از قانون توسط متقاضیان از سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری، ضروری است در مقطع انعقاد قرارداد و قبل از پرداخت تسهیلات علاوه بر استعلام‌های اخذ شده بر اساس ماده (۵) که در زمان ارائه درخواست و تشکیل پرونده اخذ می‌شود و صرف نظر از دارای اعتبار بودن آن، استعلام مجدد از سامانه سمات به منظور کنترل سوابق متقاضی و احراز عدم استفاده از تسهیلات قبلی (بررسی تسهیلات مسکن و تسهیلات جعاله فعال متقاضیان) در چارچوب موضوع این بند قانونی انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha